Vraag

Noise margins


Hoi mensen,

 

De lassers zijn langs geweest en de kabel is gelegd.

ik heb nog geen PPPoE login gekregen, maar ik merkte het volgende op.
 

De noise margins lijken me best hoog? Ik heb weinig verstand van DSL.

vanaf de NTP2007 loopt een 12m lange cat5e kabel met rj12 aansluiting.

 


36 reacties

Bedankt voor uw reactie, ik doelde echter dat mijn noise margins heel wat lager zijn dan vorig jaar toen ze het eerst die kabels gelast hebben.

@Lansa Ondertussen kunnen meer VDSL klanten bijgekomen/aangesloten zijn op die distributiekabel waar jij ook op afgetakt wordt of vocht doordringing enz.. er kunnen verschillende redenen zijn....

Reputatie 7
Badge +4

@Lansa 

indien de kabel zou beschadigd geweest zijn vermoed/vrees ik dat er wel andere problemen zouden optreden/vastgesteld worden

bovenstaande valt mijns inziens binnen “een tolerantiemarge” (functie van de bezetting/gebruik van de koperparen)

= best enige tijd afwachten op acties van “ de DLM”

Bedankt voor uw reactie, ik doelde echter dat mijn noise margins heel wat lager zijn dan vorig jaar toen ze het eerst die kabels gelast hebben.

 

Vorig jaar  mei 2020, bij eerste opstart na lassen: 

noise margin down: 20.4db

noise margin up: 12.8

 

nu in augustus 2021 na een heractivatie

noise margin down: 18.3

noise margin up: 10.8

 

Er is hier overlaatst goed overstroomd geweest, ik hoop niet dat mijn kabel beschadigd geraakt is geweest. 

 

Reputatie 7
Badge +4

@Lansa 

dit is het normale startprofiel 70/30 Mbps voor een vdsl2 vectorised lijn op een afstand van 400 m (of minder) ; mogelijks zal de DLM (Dynamic Line Management sytem) deze beginsnelheid in de loop van de volgende dagen/weken verder verhogen indien de kwaliteit en de bezetting van de distributiekabel ditt toelaat zonder dat de klanten met koperparen in deze kabel elkaar zouden storen

noise margin up » 10 dB dus in principe verhoging (70 → 85 → ?) nog mogelijk (DLM profile no → yes)

Hey mensen, ik vroeg me af of dit normaal is: 

 

Ik heb een enige tijd geen vdsl meer gehad, wegens een promotie van de grote kabelboer, echter viel dit harder tegen dan ik dacht.

 

Dus ik activeer opnieuw mijn vdsl lijn, maar de noise margins liggen plots heel wat lager dan voorheen…  Er is nooit wat aan de NTP of kabels geweest. 

 

 

@Lansa Bedankt voor de updtate.

Nu is het inderdaad nog afwachten op een download van 100 , 
volgens de downstream noise margin van16,3 dB kan het wel.

DLM heeft eens gekeken, nog geen 100 maar is wel al iets verhoogd!

op naar 100/35

[code]
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   85.000 kbps
Upstream current bit rate:     35.000 kbps

Downstream max bit rate:       115.175 kbps
Upstream max bit rate:         40.940 kbps

Downstream attenuation:        16,4 dB

Downstream noise margin:       16,3 dB
Upstream noise margin:         9,4 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            414 m

Proximus profile name:         85/35
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
[/code]

 

 

Inderdaad aan de max bit rate te zien zal het zeker geen 40 up worden en 100 down zou nog eventueel kunnen met wat geluk. 

Reputatie 6
Badge +2

Heheey! Lijntje is actief en we binnen al aan 70/30.

Noise margins lijken wel hard gezakt te zijn, nu hopen op die 100/40 :)

 

Dat wordt in het beste geval 100/35, maar waarschijnlijk 85/30 of 85/35 ...

:thumbsup_tone3: nu is het inderdaad in orde en nu de DLM zijn werk laten doen, tot na bvb een week maar kan ook langer duren natuurlijk

Nu sta je op het VDSL Vectoring Basis profiel en daar kan de DLM nu proberen om er iets bij te doen, kan in stappen gebeuren.

hoe hoger je lijnsnelheid hoe meer de NoiseMargin lager dan ± 9 db zal de DLM die niet laten zakken wegens gevaar voor onstabiliteit

Heheey! Lijntje is actief en we binnen al aan 70/30.

 

Noise margins lijken wel hard gezakt te zijn, nu hopen op die 100/40 :)

 

ik denk dat je inderdaad beter wacht tot de activatie volledig rond is en dus wacht op deze informatie van proximus.

Hoi, het DSL lampje brand gewoon.
 

De lijn is blijkbaar nog niet administratief in orde, de lassers hebben enkel de lijn gelegd :)

Ze vroegen me om alles in orde te maken, en diensten te activeren. Maar ik zei om nog even te wachten omdat we nog twijfelen tussen Proximus en andere DSL aanbieders.

Heel waarschijnlijk bedoelde hij om de lijn te activeren. (hij was slecht verstaanbaar, allochtoon).

 

Uit nieuwsgierigheid was ik al de sagem  tool aan het proberen :)

@Lansa op uw bbox3 licht het DSL controlelampje daar continu op?

ja dat weet ik uit de uitleg van de auteur die op userbase.be stond dat het tool allen maar uitleest wat in de bbox zelf staat en daarom ook niet meer bijkomende details uit de lijnkaart kan opgehaald worden, maar ik vraag mij af waarom het een fallback profiel uitleest uit de bbox. 

Reputatie 7
Badge +4

Uiteraard is het de Bbox die met de lijnkaart xyz praat , de Sagemtool  stelt gewoon vragen en geeft de antwoorden/resultaten weer…

 

ja dat wel maar wel via de bbox want met de lijnkaart kan die niet praten

Reputatie 7
Badge +4

De Sagemtool praat gewoon met de KVD/ROP of de LEX “uitrusting/apparatuur” onafhankelijk van de “administratieve toestand” van de lijn 

 

Ik vraag me eigenlijk meer af hoe het sagemtool aan die waarden komt als de lijn zelf nog niet actief is.

 

Reputatie 7
Badge +4

Uiteraard zal deze minimale theoretische snelheid  enkel gehaald (en mogelijks zelfs overschreden worden) indien  (= als en slechts als) de lijn intern/extern ok en in dienst is

Ik vraag me eigenlijk meer af hoe het sagemtool aan die waarden komt als de lijn zelf nog niet actief is.

Dat is toch maar in geval alles in orde is met zijn lijn en daarom zijn er waarschijnlijk ook lassers nodig geweest.

Dat was trouwens ook zo toen mijn buur jaren geleden de lijnsnelheid niet kreeg zoals aangegeven in deze database van Proximus, toen zijn er ook lassers aan te pas gekomen.

Dit maar ter info, tot charlotte.D je verder info geeft.

Reputatie 7
Badge +4

@Charlotte.D  duidelijk, maar onderstaande moet toch mogelijk zijn, nee?

de op uw lijn gegarandeerde minimum snelheid is terug te vinden op uw adres als nieuwe klant via

https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html#/input

Ok Charlotte.D bedankt voor de info.

Het  sagemtool leest deze waarden uit en mss omdat de  lijnkaartuitgang/modem zich in dit geval in fallback zet!

Reputatie 7
Badge +4

@Martin en @M_016 , de lijn staat zowel technisch als administratief nog niet actief, zolang dit het geval niet is kunnen er geen testen en ook geen speedtests worden uitgevoerd.

Reageer