Vraag

Noise margins


Hoi mensen,

 

De lassers zijn langs geweest en de kabel is gelegd.

ik heb nog geen PPPoE login gekregen, maar ik merkte het volgende op.
 

De noise margins lijken me best hoog? Ik heb weinig verstand van DSL.

vanaf de NTP2007 loopt een 12m lange cat5e kabel met rj12 aansluiting.

 


36 reacties

Heheey! Lijntje is actief en we binnen al aan 70/30.

 

Noise margins lijken wel hard gezakt te zijn, nu hopen op die 100/40 :)

 

Dat de noise margins hoog zijn is zoveel te beter dan is er meer speling voor de DLM om je op een hoger  snelheid te kunnen zetten 

Als de DLM een week of enige weken zijn werk doet zou die je eventueel op een hogere snelheid kunnen zetten, dat probeert hij door verschillende parameters in het oog te houden, maar in het kort let hij er op dat de stabiliteit bij een verhoging voor uw lijn in orde blijft alsook die van andere lijnen van andere klanten die van de zelfde distributiekabel aftakken als u.

Je bent ook nog niet aangesloten zie ik op een vectorised ROP  waardoor je nog hogere snekheden zou kunnen halen.

Mss kan Proximus eens in zijn planning kijken wanneer dit voorzien zou zijn?

bijkomende info:

DLM >
https://www.edpnet.be/nl/support/bestellen/internet/meer-informatie-over-dsl-technologie/wat-is-dlm-(dynamic-line-management).html

Vectoring >

https://www.edpnet.be/nl/support/installeren-en-gebruiken/internet/meer-informatie-over-dsl-configuratie/wat-is-vectoring-technologie.html

ROP without vectoring / LEX

Zone

Afstand tot ROP

Attenuation
(db)

Provisioning Profiel
(down/up)

 Max DLM Profiel
(down/up)

1

< 400 m

< 0,4

30 Mbps / 10 Mbps

70 Mbps / 10 Mbps

2

400 – 700 m

< 0,7

20 Mbps / 6 Mbps

50 Mbps / 10 Mbps

3

700 – 1000 m

< 1,1

16,5 Mbps / 2 Mbps

30 Mbps / 4 Mbps

4

1000 – 1400 m

< 1,4

12 Mbps / 1 Mbps

20 Mbps / 4 Mbps

5

1400 – 1600 m

< 1,6

9,5 Mbps / 0,6 Mbps

16,5 Mbps / 1 Mbps

 

ROP with 552 KHz vectoring

 

:thumbsup_tone3: nu is het inderdaad in orde en nu de DLM zijn werk laten doen, tot na bvb een week maar kan ook langer duren natuurlijk

Nu sta je op het VDSL Vectoring Basis profiel en daar kan de DLM nu proberen om er iets bij te doen, kan in stappen gebeuren.

hoe hoger je lijnsnelheid hoe meer de NoiseMargin lager dan ± 9 db zal de DLM die niet laten zakken wegens gevaar voor onstabiliteit

Reputatie 6
Badge +2

Heheey! Lijntje is actief en we binnen al aan 70/30.

Noise margins lijken wel hard gezakt te zijn, nu hopen op die 100/40 :)

 

Dat wordt in het beste geval 100/35, maar waarschijnlijk 85/30 of 85/35 ...

Inderdaad aan de max bit rate te zien zal het zeker geen 40 up worden en 100 down zou nog eventueel kunnen met wat geluk. 

DLM heeft eens gekeken, nog geen 100 maar is wel al iets verhoogd!

op naar 100/35

[code]
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   85.000 kbps
Upstream current bit rate:     35.000 kbps

Downstream max bit rate:       115.175 kbps
Upstream max bit rate:         40.940 kbps

Downstream attenuation:        16,4 dB

Downstream noise margin:       16,3 dB
Upstream noise margin:         9,4 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            414 m

Proximus profile name:         85/35
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
[/code]

 

 

@Lansa Bedankt voor de updtate.

Nu is het inderdaad nog afwachten op een download van 100 , 
volgens de downstream noise margin van16,3 dB kan het wel.

Hey mensen, ik vroeg me af of dit normaal is: 

 

Ik heb een enige tijd geen vdsl meer gehad, wegens een promotie van de grote kabelboer, echter viel dit harder tegen dan ik dacht.

 

Dus ik activeer opnieuw mijn vdsl lijn, maar de noise margins liggen plots heel wat lager dan voorheen…  Er is nooit wat aan de NTP of kabels geweest. 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@Lansa 

dit is het normale startprofiel 70/30 Mbps voor een vdsl2 vectorised lijn op een afstand van 400 m (of minder) ; mogelijks zal de DLM (Dynamic Line Management sytem) deze beginsnelheid in de loop van de volgende dagen/weken verder verhogen indien de kwaliteit en de bezetting van de distributiekabel ditt toelaat zonder dat de klanten met koperparen in deze kabel elkaar zouden storen

noise margin up » 10 dB dus in principe verhoging (70 → 85 → ?) nog mogelijk (DLM profile no → yes)

Bedankt voor uw reactie, ik doelde echter dat mijn noise margins heel wat lager zijn dan vorig jaar toen ze het eerst die kabels gelast hebben.

 

Vorig jaar  mei 2020, bij eerste opstart na lassen: 

noise margin down: 20.4db

noise margin up: 12.8

 

nu in augustus 2021 na een heractivatie

noise margin down: 18.3

noise margin up: 10.8

 

Er is hier overlaatst goed overstroomd geweest, ik hoop niet dat mijn kabel beschadigd geraakt is geweest. 

 

Reputatie 7
Badge +4

@Lansa 

indien de kabel zou beschadigd geweest zijn vermoed/vrees ik dat er wel andere problemen zouden optreden/vastgesteld worden

bovenstaande valt mijns inziens binnen “een tolerantiemarge” (functie van de bezetting/gebruik van de koperparen)

= best enige tijd afwachten op acties van “ de DLM”

Bedankt voor uw reactie, ik doelde echter dat mijn noise margins heel wat lager zijn dan vorig jaar toen ze het eerst die kabels gelast hebben.

@Lansa Ondertussen kunnen meer VDSL klanten bijgekomen/aangesloten zijn op die distributiekabel waar jij ook op afgetakt wordt of vocht doordringing enz.. er kunnen verschillende redenen zijn....

Bedankt Martin,

dit stelt me al wat meer gerust!

De ROP hier zou hier normaal sinds kort Vectoring moeten hebben, (broedersstraat,  2235 Houtvenne).
 

als je kijkt at er reeds in de proximus zijn database staat zou je dit inderdaad kunnen uit afleiden.

https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html

 

Maar als er iemand van proximus zelf hier de draad opneemt zouden ze dit kunnen natrekken 

want het sagemtool geeft nog aan van niet.

Reputatie 7
Badge +4

Wij kunnen helaas enkel testen uitvoeren vanaf het moment dat een lijn daadwerkelijk actief staat. Dus als alles is aangesloten kunnen we een meting uitvoeren.  Als je ons een seintje geeft als alles is aangesloten meet ik onmiddellijk alles voor je uit.

sorry ik had daarjuist de uitlezing van je sagemtool niet goed genoeg bekeken, want je staat precies nog op een repair profiel , dan zouden ze bij Proximus toch eens moeten natrekken wat het resultaat was van de lassers of het dan hierna in orde gekomen is bv uit verslag van de technieker?

@Charlotte.D 

hoi Charlotte, de lijnen zijn aangesloten normaal. de NTP is geplaatst met een VDSL splitter. Is ook aangesloten aan de kast.

Ik weet niet of nog iets mis.

Reputatie 7
Badge +4

Kan je me via een privé bericht je lijnnummer/klantennummer even doorgeven?

Reputatie 7
Badge +4

Ter info:

noise margin & attenuation zijn uitstekend

https://networkengineering.stackexchange.com/questions/43791/what-is-snr-margin-and-line-attenuation

&

te op uw lijn gegarandeerde minimum snelheid is terug te vinden op uw adres als nieuwe klant via

https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html#/input

het Dynamic Line Management systeem (DLM) kan dit startprofiel automatisch naar boven aanpassen in functie van testresultaten in de komende dagen/weken

tot een maximum debiet X  teneinde te vermijden dat klanten aangesloten op dezelfde distributiekabel elkaar niet hinderen

deze snelheid is functie van de lengte, kwaliteit en bezetting van deze distributiekabel (u gebruikt zoals alle anderen 1 koperpaar hierin)

 

 

 

het is hier nu geen kwestie van DLM het gaat er hem eerder om waarom de lijn nog op een repair profiel staat

Reputatie 7
Badge +4

De lassers zijn langs geweest en de kabel is gelegd

De lijnen zijn aangesloten normaal. de NTP is geplaatst met een VDSL splitter

 

-> De vraag is en blijft of alles verderop (in het netwerk) al in orde is, vandaar dat ik mij  veiligheidshalve onthouden heb aan  “meer detail cijfers”

 

akkoord maar al mijn en uw uitleg uitleg over DLM enz… start pas als de lijn niet meer op repair staat, dit was eigenlijk wat ik bedoelde, dat dit eerst moest uitgeklaard worden door Proximus.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin en @M_016 , de lijn staat zowel technisch als administratief nog niet actief, zolang dit het geval niet is kunnen er geen testen en ook geen speedtests worden uitgevoerd.

Ok Charlotte.D bedankt voor de info.

Het  sagemtool leest deze waarden uit en mss omdat de  lijnkaartuitgang/modem zich in dit geval in fallback zet!

Reputatie 7
Badge +4

@Charlotte.D  duidelijk, maar onderstaande moet toch mogelijk zijn, nee?

de op uw lijn gegarandeerde minimum snelheid is terug te vinden op uw adres als nieuwe klant via

https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html#/input

Reageer