De lassers zijn langs geweest en de kabel is gelegd.
ik heb nog geen PPPoE login gekregen, maar ik merkte het volgende op.
De noise margins lijken me best hoog? Ik heb weinig verstand van DSL.
vanaf de NTP2007 loopt een 12m lange cat5e kabel met rj12 aansluiting.
Bladzijde 1 / 2
Dat de noise margins hoog zijn is zoveel te beter dan is er meer speling voor de DLM om je op een hoger snelheid te kunnen zetten
Als de DLM een week of enige weken zijn werk doet zou die je eventueel op een hogere snelheid kunnen zetten, dat probeert hij door verschillende parameters in het oog te houden, maar in het kort let hij er op dat de stabiliteit bij een verhoging voor uw lijn in orde blijft alsook die van andere lijnen van andere klanten die van de zelfde distributiekabel aftakken als u.
Je bent ook nog niet aangesloten zie ik op een vectorised ROP waardoor je nog hogere snekheden zou kunnen halen.
Mss kan Proximus eens in zijn planning kijken wanneer dit voorzien zou zijn?
Heheey! Lijntje is actief en we binnen al aan 70/30.
Noise margins lijken wel hard gezakt te zijn, nu hopen op die 100/40 :)
Heheey! Lijntje is actief en we binnen al aan 70/30.
Noise margins lijken wel hard gezakt te zijn, nu hopen op die 100/40 :)
Dat wordt in het beste geval 100/35, maar waarschijnlijk 85/30 of 85/35 ...
ja dat wel maar wel via de bbox want met de lijnkaart kan die niet praten
Uiteraard is het de Bbox die met de lijnkaart xyz praat , de Sagemtool stelt gewoon vragen en geeft de antwoorden/resultaten weer…
ja dat weet ik uit de uitleg van de auteur die op userbase.be stond dat het tool allen maar uitleest wat in de bbox zelf staat en daarom ook niet meer bijkomende details uit de lijnkaart kan opgehaald worden, maar ik vraag mij af waarom het een fallback profiel uitleest uit de bbox.
@Lansa op uw bbox3 licht het DSL controlelampje daar continu op?
Hoi, het DSL lampje brand gewoon.
De lijn is blijkbaar nog niet administratief in orde, de lassers hebben enkel de lijn gelegd :)
Ze vroegen me om alles in orde te maken, en diensten te activeren. Maar ik zei om nog even te wachten omdat we nog twijfelen tussen Proximus en andere DSL aanbieders.
Heel waarschijnlijk bedoelde hij om de lijn te activeren. (hij was slecht verstaanbaar, allochtoon).
Uit nieuwsgierigheid was ik al de sagem tool aan het proberen :)
ik denk dat je inderdaad beter wacht tot de activatie volledig rond is en dus wacht op deze informatie van proximus.
nu is het inderdaad in orde en nu de DLM zijn werk laten doen, tot na bvb een week maar kan ook langer duren natuurlijk
Nu sta je op het VDSL Vectoring Basis profiel en daar kan de DLM nu proberen om er iets bij te doen, kan in stappen gebeuren.
hoe hoger je lijnsnelheid hoe meer de NoiseMargin lager dan ± 9 db zal de DLM die niet laten zakken wegens gevaar voor onstabiliteit
De Sagemtool praat gewoon met de KVD/ROP of de LEX “uitrusting/apparatuur” onafhankelijk van de “administratieve toestand” van de lijn
Inderdaad aan de max bit rate te zien zal het zeker geen 40 up worden en 100 down zou nog eventueel kunnen met wat geluk.
DLM heeft eens gekeken, nog geen 100 maar is wel al iets verhoogd!
Nu is het inderdaad nog afwachten op een download van 100 , volgens de downstream noise margin van16,3 dB kan het wel.
Hey mensen, ik vroeg me af of dit normaal is:
Ik heb een enige tijd geen vdsl meer gehad, wegens een promotie van de grote kabelboer, echter viel dit harder tegen dan ik dacht.
Dus ik activeer opnieuw mijn vdsl lijn, maar de noise margins liggen plots heel wat lager dan voorheen… Er is nooit wat aan de NTP of kabels geweest.
@Lansa
dit is het normale startprofiel 70/30 Mbps voor een vdsl2 vectorised lijn op een afstand van 400 m (of minder) ; mogelijks zal de DLM (Dynamic Line Management sytem) deze beginsnelheid in de loop van de volgende dagen/weken verder verhogen indien de kwaliteit en de bezetting van de distributiekabel ditt toelaat zonder dat de klanten met koperparen in deze kabel elkaar zouden storen
noise margin up » 10 dB dus in principe verhoging (70 → 85 → ?) nog mogelijk (DLM profile no → yes)
Bedankt voor uw reactie, ik doelde echter dat mijn noise margins heel wat lager zijn dan vorig jaar toen ze het eerst die kabels gelast hebben.
Vorig jaar mei 2020, bij eerste opstart na lassen:
noise margin down: 20.4db
noise margin up: 12.8
nu in augustus 2021 na een heractivatie
noise margin down: 18.3
noise margin up: 10.8
Er is hier overlaatst goed overstroomd geweest, ik hoop niet dat mijn kabel beschadigd geraakt is geweest.
@Lansa
indien de kabel zou beschadigd geweest zijn vermoed/vrees ik dat er wel andere problemen zouden optreden/vastgesteld worden
bovenstaande valt mijns inziens binnen “een tolerantiemarge” (functie van de bezetting/gebruik van de koperparen)
= best enige tijd afwachten op acties van “ de DLM”
Bedankt voor uw reactie, ik doelde echter dat mijn noise margins heel wat lager zijn dan vorig jaar toen ze het eerst die kabels gelast hebben.
@Lansa Ondertussen kunnen meer VDSL klanten bijgekomen/aangesloten zijn op die distributiekabel waar jij ook op afgetakt wordt of vocht doordringing enz.. er kunnen verschillende redenen zijn....
De lassers zijn langs geweest en de kabel is gelegd
De lijnen zijn aangesloten normaal. de NTP is geplaatst met een VDSL splitter
-> De vraag is en blijft of alles verderop (in het netwerk) al in orde is, vandaar dat ik mij veiligheidshalve onthouden heb aan “meer detail cijfers”
Bedankt Martin,
dit stelt me al wat meer gerust!
De ROP hier zou hier normaal sinds kort Vectoring moeten hebben, (broedersstraat, 2235 Houtvenne).
als je kijkt at er reeds in de proximus zijn database staat zou je dit inderdaad kunnen uit afleiden.
Maar als er iemand van proximus zelf hier de draad opneemt zouden ze dit kunnen natrekken
want het sagemtool geeft nog aan van niet.
Wij kunnen helaas enkel testen uitvoeren vanaf het moment dat een lijn daadwerkelijk actief staat. Dus als alles is aangesloten kunnen we een meting uitvoeren. Als je ons een seintje geeft als alles is aangesloten meet ik onmiddellijk alles voor je uit.
sorry ik had daarjuist de uitlezing van je sagemtool niet goed genoeg bekeken, want je staat precies nog op een repair profiel , dan zouden ze bij Proximus toch eens moeten natrekken wat het resultaat was van de lassers of het dan hierna in orde gekomen is bv uit verslag van de technieker?
@Charlotte.D
hoi Charlotte, de lijnen zijn aangesloten normaal. de NTP is geplaatst met een VDSL splitter. Is ook aangesloten aan de kast.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.