Skip to main content

Hoi mensen,

 

De lassers zijn langs geweest en de kabel is gelegd.

ik heb nog geen PPPoE login gekregen, maar ik merkte het volgende op.
 

De noise margins lijken me best hoog? Ik heb weinig verstand van DSL.

vanaf de NTP2007 loopt een 12m lange cat5e kabel met rj12 aansluiting.

 

Dat de noise margins hoog zijn is zoveel te beter dan is er meer speling voor de DLM om je op een hoger  snelheid te kunnen zetten 

Als de DLM een week of enige weken zijn werk doet zou die je eventueel op een hogere snelheid kunnen zetten, dat probeert hij door verschillende parameters in het oog te houden, maar in het kort let hij er op dat de stabiliteit bij een verhoging voor uw lijn in orde blijft alsook die van andere lijnen van andere klanten die van de zelfde distributiekabel aftakken als u.

Je bent ook nog niet aangesloten zie ik op een vectorised ROP  waardoor je nog hogere snekheden zou kunnen halen.

Mss kan Proximus eens in zijn planning kijken wanneer dit voorzien zou zijn?

bijkomende info:

DLM >
https://www.edpnet.be/nl/support/bestellen/internet/meer-informatie-over-dsl-technologie/wat-is-dlm-(dynamic-line-management).html

Vectoring >

https://www.edpnet.be/nl/support/installeren-en-gebruiken/internet/meer-informatie-over-dsl-configuratie/wat-is-vectoring-technologie.html

ROP without vectoring / LEX

Zone

Afstand tot ROP

Attenuation
(db)

Provisioning Profiel
(down/up)

 Max DLM Profiel
(down/up)

1

< 400 m

< 0,4

30 Mbps / 10 Mbps

70 Mbps / 10 Mbps

2

400 – 700 m

< 0,7

20 Mbps / 6 Mbps

50 Mbps / 10 Mbps

3

700 – 1000 m

< 1,1

16,5 Mbps / 2 Mbps

30 Mbps / 4 Mbps

4

1000 – 1400 m

< 1,4

12 Mbps / 1 Mbps

20 Mbps / 4 Mbps

5

1400 – 1600 m

< 1,6

9,5 Mbps / 0,6 Mbps

16,5 Mbps / 1 Mbps

 

ROP with 552 KHz vectoring

 


Heheey! Lijntje is actief en we binnen al aan 70/30.

 

Noise margins lijken wel hard gezakt te zijn, nu hopen op die 100/40 :)

 


Heheey! Lijntje is actief en we binnen al aan 70/30.

Noise margins lijken wel hard gezakt te zijn, nu hopen op die 100/40 :)

 

Dat wordt in het beste geval 100/35, maar waarschijnlijk 85/30 of 85/35 ...


ja dat wel maar wel via de bbox want met de lijnkaart kan die niet praten


Uiteraard is het de Bbox die met de lijnkaart xyz praat , de Sagemtool  stelt gewoon vragen en geeft de antwoorden/resultaten weer…

 


ja dat weet ik uit de uitleg van de auteur die op userbase.be stond dat het tool allen maar uitleest wat in de bbox zelf staat en daarom ook niet meer bijkomende details uit de lijnkaart kan opgehaald worden, maar ik vraag mij af waarom het een fallback profiel uitleest uit de bbox. 


@Lansa op uw bbox3 licht het DSL controlelampje daar continu op?


Hoi, het DSL lampje brand gewoon.
 

De lijn is blijkbaar nog niet administratief in orde, de lassers hebben enkel de lijn gelegd :)

Ze vroegen me om alles in orde te maken, en diensten te activeren. Maar ik zei om nog even te wachten omdat we nog twijfelen tussen Proximus en andere DSL aanbieders.

Heel waarschijnlijk bedoelde hij om de lijn te activeren. (hij was slecht verstaanbaar, allochtoon).

 

Uit nieuwsgierigheid was ik al de sagem  tool aan het proberen :)


ik denk dat je inderdaad beter wacht tot de activatie volledig rond is en dus wacht op deze informatie van proximus.


:thumbsup_tone3: nu is het inderdaad in orde en nu de DLM zijn werk laten doen, tot na bvb een week maar kan ook langer duren natuurlijk

Nu sta je op het VDSL Vectoring Basis profiel en daar kan de DLM nu proberen om er iets bij te doen, kan in stappen gebeuren.

hoe hoger je lijnsnelheid hoe meer de NoiseMargin lager dan ± 9 db zal de DLM die niet laten zakken wegens gevaar voor onstabiliteit


De Sagemtool praat gewoon met de KVD/ROP of de LEX “uitrusting/apparatuur” onafhankelijk van de “administratieve toestand” van de lijn 

 


Inderdaad aan de max bit rate te zien zal het zeker geen 40 up worden en 100 down zou nog eventueel kunnen met wat geluk. 


DLM heeft eens gekeken, nog geen 100 maar is wel al iets verhoogd!

op naar 100/35

code:

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   85.000 kbps
Upstream current bit rate:     35.000 kbps

Downstream max bit rate:       115.175 kbps
Upstream max bit rate:         40.940 kbps

Downstream attenuation:        16,4 dB

Downstream noise margin:       16,3 dB
Upstream noise margin:         9,4 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            414 m

Proximus profile name:         85/35
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no

 

 


@Lansa Bedankt voor de updtate.

Nu is het inderdaad nog afwachten op een download van 100 , 
volgens de downstream noise margin van16,3 dB kan het wel.


Hey mensen, ik vroeg me af of dit normaal is: 

 

Ik heb een enige tijd geen vdsl meer gehad, wegens een promotie van de grote kabelboer, echter viel dit harder tegen dan ik dacht.

 

Dus ik activeer opnieuw mijn vdsl lijn, maar de noise margins liggen plots heel wat lager dan voorheen…  Er is nooit wat aan de NTP of kabels geweest. 

 

 


@Lansa 

dit is het normale startprofiel 70/30 Mbps voor een vdsl2 vectorised lijn op een afstand van 400 m (of minder) ; mogelijks zal de DLM (Dynamic Line Management sytem) deze beginsnelheid in de loop van de volgende dagen/weken verder verhogen indien de kwaliteit en de bezetting van de distributiekabel ditt toelaat zonder dat de klanten met koperparen in deze kabel elkaar zouden storen

noise margin up » 10 dB dus in principe verhoging (70 → 85 → ?) nog mogelijk (DLM profile no → yes)


Bedankt voor uw reactie, ik doelde echter dat mijn noise margins heel wat lager zijn dan vorig jaar toen ze het eerst die kabels gelast hebben.

 

Vorig jaar  mei 2020, bij eerste opstart na lassen: 

noise margin down: 20.4db

noise margin up: 12.8

 

nu in augustus 2021 na een heractivatie

noise margin down: 18.3

noise margin up: 10.8

 

Er is hier overlaatst goed overstroomd geweest, ik hoop niet dat mijn kabel beschadigd geraakt is geweest. 

 


@Lansa 

indien de kabel zou beschadigd geweest zijn vermoed/vrees ik dat er wel andere problemen zouden optreden/vastgesteld worden

bovenstaande valt mijns inziens binnen “een tolerantiemarge” (functie van de bezetting/gebruik van de koperparen)

= best enige tijd afwachten op acties van “ de DLM”


Bedankt voor uw reactie, ik doelde echter dat mijn noise margins heel wat lager zijn dan vorig jaar toen ze het eerst die kabels gelast hebben.

@Lansa Ondertussen kunnen meer VDSL klanten bijgekomen/aangesloten zijn op die distributiekabel waar jij ook op afgetakt wordt of vocht doordringing enz.. er kunnen verschillende redenen zijn....


De lassers zijn langs geweest en de kabel is gelegd

De lijnen zijn aangesloten normaal. de NTP is geplaatst met een VDSL splitter

 

-> De vraag is en blijft of alles verderop (in het netwerk) al in orde is, vandaar dat ik mij  veiligheidshalve onthouden heb aan  “meer detail cijfers”

 


Bedankt Martin,

dit stelt me al wat meer gerust!

De ROP hier zou hier normaal sinds kort Vectoring moeten hebben, (broedersstraat,  2235 Houtvenne).
 


als je kijkt at er reeds in de proximus zijn database staat zou je dit inderdaad kunnen uit afleiden.

https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html

 

Maar als er iemand van proximus zelf hier de draad opneemt zouden ze dit kunnen natrekken 

want het sagemtool geeft nog aan van niet.


Wij kunnen helaas enkel testen uitvoeren vanaf het moment dat een lijn daadwerkelijk actief staat. Dus als alles is aangesloten kunnen we een meting uitvoeren.  Als je ons een seintje geeft als alles is aangesloten meet ik onmiddellijk alles voor je uit.


sorry ik had daarjuist de uitlezing van je sagemtool niet goed genoeg bekeken, want je staat precies nog op een repair profiel , dan zouden ze bij Proximus toch eens moeten natrekken wat het resultaat was van de lassers of het dan hierna in orde gekomen is bv uit verslag van de technieker?


@Charlotte.D 

hoi Charlotte, de lijnen zijn aangesloten normaal. de NTP is geplaatst met een VDSL splitter. Is ook aangesloten aan de kast.

Ik weet niet of nog iets mis.


Reageer