Skip to main content
Vraag

Nieuw probleem sinds deze week

• February 16, 2026
  • 18 reacties
  • 181 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Sinds deze week hangt een programma ‘s dat we aan het bekijken zijn (op verschillende zenders) ‘s avonds voor 1 à 2 seconden vast en dit regelmatig achter mekaar. Vroeger hadden we dit niet, er is niets gewijzigd (geen nieuwe toestellen, geen aanpassingen, niets..) Hoe komt dit? Ik moet ook zeggen dat sinds deze week onze download snelheid verlaagd is naar +/- 50 à 60 mbps, upload gaat daarentegen naar 25 à 28. 

18 reacties

Martin
  • February 16, 2026

heb je uw internet box al eens gereset → Reset je Bbox/Internet box

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Practitioner
  • February 16, 2026

Hallo Martin,

Bedankt voor je reactie, maar waarom moet de internet box gereset worden? Er is niets gewijzigd.

Ligt het probleem dan weldegelijk bij Proximus? Ik krijg altijd maar als antwoord reset dit, reset dat...eigenlijk moet Proximus zien dat alles perfect werkt? Betalen we niet genoeg?

Mvg

Martin
  • February 16, 2026

Dat is iets dat je in eerste instantie aangeraden wordt, herstarten en/of resetten van toestellen, omdat dit in sommige gevallen als er problemen optreden (zelfs al heb je/is er niks veranderd),
Als het daarmee opgelost is ben je ook het vlugst van het probleem af.
Maar als je liever wacht tot een PX moderator hier reageert dat is natuurlijk uw vrije keuze en dan kunnen zij van op afstand ook beslissen om te resetten indien ze dit nodig achten.

YorickP
Forum|alt.badge.img+3
  • Proximus Ambassador
  • February 16, 2026

Zoals Martin vermeld had, een herstart of reset van de toestellen kan de meeste issues oplossen. 

Valt dit ook voor op andere toestellen of 1 bepaalde decoder?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Practitioner
  • February 17, 2026

Dit gebeurd op 1 decoder, altijd in de avond. In de dag is er geen enkel probleem. Ik zie dan ook geen reden om een reset te doen. Probleem ligt echt bij Proximus (lijn - overbelast?). Als er een reset moet gebeuren zal Proximus dit zelf moeten doen. Ik houd aan de toestellen van Proximus mijn handen af, want termijn zal het toch de schuld zijn van de klant..

Gisteren exact om stip 19u00: “Oeps! Er ging iets mis - Gelieve het later opnieuw te proberen” en dan vanaf 22u00 opnieuw dezelfde problemen tijdens het kijken naar een programma, regelmatig vast.

Er mag ook stillaan iets ondernomen worden aan tegemoetkomingen onder de vorm van kredietnota’s.

Prijs altijd maar verhogen en de service achteruit, zo werkt het niet vandaag.

Neen ik wacht op een oplossing van Proximus en een tegemoetkoming financieel

DaisyS
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • February 17, 2026

@C Ocker Op welke decoder is dit? Degene die met de plc is verbonden of de andere? 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Practitioner
  • February 17, 2026

Hallo,

Op de android tv box aangesloten aan de tv

Martin
  • February 17, 2026

@C Ocker 

Ter info: DaisyS  bedoelt volgens mij dat er een decoder is die niet rechtstreeks aangesloten is met een netwerkkabel aan je bbox/Internetbox, maar aangesloten is via PLC’s die er zo uitzien:

PLC-adapter - IG

DaisyS
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • February 18, 2026

@C Ocker Ik bedoel inderdaad wat ​@Martin zei. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Practitioner
  • February 18, 2026

Die werken via PLC, maar daar kan het niet liggen, daar de problemen zich voordoen vanaf een zeker uur.

Moest het dan toch aan de PLC liggen, deze werd ons verkocht door Proximus en staat op 3 meter van de modem. Is de kwaliteit dan zo slecht van het verkochte product?

Martin
  • February 18, 2026

Ter bijkomende info:

Het kan ook zijn dat je elektrisch net vervuild is met stoorsignalen want de PLC’s zijn bedoelt om je ethernet signaal te versturen via elektrische draden in plaats van via een ethernet kabel (utp kabel) .

Om zeker te zijn dat het al dan niet aan de PLC verbinding ligt zou de decoder door een voorlopige tijdelijke lange ethernetkabel  moeten verbonden worden rechtstreeks met de bbox/internetbox.

Kort samengevat rangschikking van meest betrouwbaar naar minder betrouwbaar:
UTP-kabel > Wifi-bridge > PLC

NB: Proximus biedt ook geen PLC’s meer aan, nu wordt er gewerkt met wifi boosters.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Practitioner
  • February 19, 2026

Is nu verbonden met de wifi bridge….zelfde probleem. Moest er een probleem zijn ofwel met de PLC ofwel met de wifi bridge, moet dit toch constant gebeuren (24/24)? Het is helaas elke dag na 19u00…..

Overbelasting van het Proximus net??

Mijn elektrisch net vervuild met stoorsignalen, is in mijn inziens onmogelijk.

Vanaf de periode dat het probleem begint speelt enkel de TV.

Martin
  • February 19, 2026

Omdat je zegt elektrisch vervuilt onmogelijk: 

Om je een voorbeeld te geven, mijn pa gebruikte vroeger ook PLC’s en het probleem begon ook iedere keer ‘s avonds en kon ook maar geen reden vinden, had al de elektrische apparaten in huis uitgezet tot licht toe alleen de bbox, plc’s en decoder/TV stond nog op. Tot mijn pa in de zomer op zijn terras stond ‘s avonds en zijn buur bezig zag met een elektrisch las apparaat, dit was een klusser die als hij ‘s avonds thuis kwam van zijn werk, elektrisch laswerk deed, dus de storing kwam uiteindelijk van daar!

Nu is dit maar één voorbeeld, maar wat ik wil bewijzen is dat de storing op het net van uit een hoek kan komen waar je totaal in eerste instantie niet aan denkt en verwacht.
Enfin, ik zeg niet dat het enkel die reden kan zijn, ik geef alleen de mogelijkheden, en nogmaals als je zoiets wilt uitsluiten dan zou je tijdelijk die PLC’s er moeten van tussen halen en proberen met een lange voorlopig utp netwerkkabel die je zo gewoon op de grond legt in de plaats van die PLC’s.

Als je zelf het allemaal niet kunt uitproberen dan zal het afwachten worden of het mogelijk is bvb dat een proximus moderator een technieker stuurt?

Michael V
Forum|alt.badge.img+2
  • Moderator
  • February 19, 2026

heb je uw internet box al eens gereset → Reset je Bbox/Internet box

@C Ocker Ik heb even alles nagekeken en zie dat de internetbox echter lang geleden gereset is. Het is wel belangrijk dat je dit uitvoert. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Practitioner
  • March 2, 2026

Voila, internet-box gereset, dikke week gewacht en….”oeps, er ging iets mis”. Eigenlijk is het na de reset nog erger, want nu blijft ons beeld ook nog eens regelmatig hangen. Ik blijf vanaf nu overal af en ga gewoon mijn facturen protesteren. Op deze manier kan niet het niet verder. Elke dag iser een probleem tegenwoordig.

Ik heb nog een OPMERKING; Bij alke contact met de klantendienst, wordt ik door verbonden en wat kan ik terugvinden in mijn mail….EEN LINK OM PRODUCTEN TOE TE VOEGEN en ik heb zelfs hierover niet gesproken.….is dit de nieuwe werkwijze van Proximus of moet de klantendienst hun cijfers van verkoop halen om hun commissie binnen te halen? Zelfs een offer voor de aankoop van een nieuw telefoontoestel, daar waar ik contact heb gehad voor constante storingen. Dit is er echt over!

Beste klant,

Naar aanleiding van ons gesprek sturen we jou graag de informatie met betrekking tot het aanbod dat we hebben besproken:

Pickx Sport

Wifi Booster

Join Offer 

GeertC
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • March 3, 2026

@C Ocker 

Vind je het goed als ik hiervoor eens een technieker laat langskomen?

Wanneer zou dit het best gaan voor jou?

Geert

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Practitioner
  • March 4, 2026

Beste Geert,

Dat mag altijd, als:

1. Gratis is
  2. Na 18u00 op een weekdag of zaterdag is 

Ik zie dezelfde problemen (identiek) terugkomen bij meerdere klanten, dus ik denk dat er eerder lijnproblemen moeten gezocht worden.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Practitioner
  • March 11, 2026

En voila: 19u29  alles valt uit en plots  “OEPS …..” daar gaan we weer

KOTSBEU !!!

Facturen lopen binnen...kwaliteit, service , klantendienst 0.0

en dan moet het beste nog komen...contact met de technische klantendienst, die u gewoon niet antwoord op de chat, alhoewel verbonden met JAAD...ik wil iets zeggen, maar ga het niet doen...