Even korte situatieschets: ik ben de externe IT-er voor een middelgroot advocatenkantoor. Na klachten rond de internetsnelhied na een ‘optimailsering’ van het abonnement kreeg het kantoor zonder verder uitleg een internet box opgestuur ter vervanging van een BBox 3. Ik kom me moeilijk voostellen dat dit de snelheid ten goede zou komen, maar soit. Het ding aangeloten na contact met klantendienst, die me verzekerde dat dit plug en play was. Juist. synchroniseert netjes, geen internet… In totaal een drietal uur aan de lijn gehangen met verschillende medewerkers, ent na veel gedoe toch internet aan de praat gekregen. Fijn dacht ik, we zijn er bijna!
De Bizz EXPERT (!!!) kon mij op de eenvoudige vraag hoe je een fixed IP op de wan-poort van de achterliggende firewall voor elkaar krijgt geen antwoord geven. We zijn 24 uur verder; de achterliggende telefooncentrale draait half, het internet is uiteraard geen meter sneller, er was mij om 12 uur een call beloofd van de guru van de bizz-experts (blijkbaar worden dergelijke vrij elementaire vragen uitbesteed!). We zijn onderutssen alweer zes uur verder. Geen telefoontje, zit ondertussen 25 minuten in de wacht in een poging iets los te krijgen… Oh ja, en de artificial stupid in de chat is een schande.
We hebben dus na een volstrekt overbodige upgrade een kreupel netwerk; de klant was verzekerd dat alle opties die ze al jaren had zouden blijven werken; de helpdesk is bijna hallucinant beperkt. Bij een BIZZ abonnement met fixed IP (ik vermoed dat bizz newspeak voor business is?) lijkt het mij toch niet echt exotisch dat klanten een eigen firewall gebruiken die ze zelf kunnen beheren.
Quid, proximus? Zo gaat het echt niet, jongens…