Skip to main content
Vraag

Na overstap gaat alles supper traag

• July 10, 2025
  • 11 reacties
  • 158 Bekeken

Na mijn overstap van Telenet naar Proximus. Is alles echt traag. ik betaal voor 2gbps internet en haal via wifi nog niet 300mbps. dit is niet normaal. Ik ben nog geen 4m verwijderd van de modem.

Bij Telenet had ik op zen minst 800mbps en was toen veel verder van de modem verwijderd met wifi EN dit was niet eens fiber, gewoon coax.

Is dit gewoon de nieuwe internet+ modem dat een slecht wifi bereik/capaciteit heeft? Geen idee. Ik heb deze snelheden nodig anders zou ik deze optie niet hebben gekozen.

Ook op mijn werk had ik nooit problemen met mijn mobiel netwerk. maar sinds de overstap heb ik gewoon geen verbinding meer. ik heb letterlijk 5mbps, welk jaar is het 2000?

Ik heb contact gehad met de klantendienst en durfden te zeggen dat alles oke er uit zag, sorry maar als u maar 1/10 van uw maaltijd krijgt in een restaurant gaat u ook klagen. 

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

11 reacties

Forum|alt.badge.img+2

@Jens Hattas Had je bij telenet 2 verschillende wifi netwerken ???, die nieuwe modem heeft 1 wifi netwerk, je kan mogelijks op de tragere verbinding zitten met je toestellen.

normaal als je 2G fiber hebt moet je hogere snelheden halen mits de wifi juist staat, test je snelheid eens met utp kabel van de modem naar je toestel, als je daar niet de hogere snelheden haalt dan zit je met een probleem ergens in je netwerk.

• Auteur
  • Apprentice
  • July 10, 2025

Nee telenet had geen 2 netwerken we konden wel de 2.4 en de 5hz opsplitsen naar apparte netwerken zodat wij altijd de gekozen frequency gebruikte. 

En ik kan letterlijk oogcontact maken met de moden als ik aan mijn bureau zit. Ik denkd at hij wel goed zou staan er zit ook geen lood in mijn muren. terwijl de modem van telenet in de berging stond.

Fonz
Forum|alt.badge.img+1
  • Grand Master
  • July 11, 2025

Als het voor de snelheid is, zeker NOOIT overstappen naar Proximus; Zelfs over de fiberaansluitingen wordt gemeld dat die nauwelijks een fractie halen van het beloofde.

Voor koperaansluitingen, mag je al blij zijn met 40  download en 10 upload (mbs), wat voor gewoon gebruik net voldoende is ( gewoon = af en toe mail ophalen, en wat surfen naar diverse websites zonder hoogdringendheid...)

Forum|alt.badge.img+2
  • Motivator
  • July 11, 2025

@Fonz 

Heb zelf ook een fiber aansluiting bij Proximus en ik mag niet klagen over de snelheden die ik heb. 

Ja ze zeggen 8,5 Gbps down e 8,5 Upload maar ik heb voor download 8 Gbps en upload 8 Gbps dus heel veel wijken de waardes niet af. 

Bij geen enkele provider haal je de daadwerkelijke snelheden waar ze mee adverteren daar mag je nooit van uit gaan. 

Martin
  • July 11, 2025

Inderdaad want over fiber is ook een shared medium.

Bij de meeste aanbieders zoals Proximus Fiber of Telenet  is de capaciteitsplanning echter vrij goed.

• Auteur
  • Apprentice
  • July 11, 2025

@Fonz 

Heb zelf ook een fiber aansluiting bij Proximus en ik mag niet klagen over de snelheden die ik heb. 

Ja ze zeggen 8,5 Gbps down e 8,5 Upload maar ik heb voor download 8 Gbps en upload 8 Gbps dus heel veel wijken de waardes niet af. 

Bij geen enkele provider haal je de daadwerkelijke snelheden waar ze mee adverteren daar mag je nooit van uit gaan. 

Denken jullie serieus dat ik dit niet weet?

8 krijgen van 8,5 is supper goed. Maar maar 200mbps krijgen van 2gb is maar een franctie, het gaat hierover.

weeral geen nuttige info.

Martin
  • July 12, 2025

@Jens Hattas Maar wat hebben ze bij de helpdesk dan allemaal voorgesteld van te doen of wat heb je zelf allemaal al ondernomen?

Want als je via utp kabel op de internet box (IB) wel je snelheid haalt zouden ze toch moeten voorgesteld hebben van tenminste eens je IB te heropstarten en dan via een toestel waarbij je naast de IB staat een speedtest te doen en indien dit niks oplevert van dan nog eens te proberen door een reset te doen van de IB.
Als dit allemaal niet baat, zullen de PX moderatoren maandag moeten beslissen wat er verder kan gedaan worden om dit op te lossen en daarom best omdat zij u zouden kunnen beter/vlotter verder helpen, als ze maandag hier de draad terug opnemen:
Noteer in je → ForumProfiel zoveel mogelijk (privé) klantgegevens. In het veld "Ticket" kun je nog specifieke/privé info vermelden of belangrijk acht i.v.m. je vraag. Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". Meld het hier zodra dit gebeurd is.

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • July 12, 2025

Denken jullie serieus dat ik dit niet weet?

8 krijgen van 8,5 is supper goed. Maar maar 200mbps krijgen van 2gb is maar een franctie, het gaat hierover.

weeral geen nuttige info.

Oh … wat een arrogant taaltje 😟

Als je alles zelf beter weet, waarom kom je dan hier hulp vragen? Dit is een Forum van gebruikers, geen helpdesk 😐

YorickP
Forum|alt.badge.img+3
  • Proximus Ambassador
  • July 14, 2025

@Jens Hattas Als u uw lijnnummer of klantennummer toevoegt aan uw forumprofiel, kunnen we langs deze kant ook eens natesten wat er gaande is.

• Auteur
  • Apprentice
  • July 15, 2025

Het gaat niet over mijn taal gebruik. Ik ben gefrustreerd gewoon om dat niet kan. Stel u gaat naar de bakker voor een taart en u krijgt maar 1/10 spie van de taart die u belooft was. 

en er van uitgaan dat iemand zijn netwerk kennis niet hoog ligt is frustrerend. Natuurlijk heb ik die al heropstart en heb ik al contact opgenomen met de helpdesk. Anders was ik uberhoud niet hier.

ik heb mijn klantenummer toegevoegd aan mijn forum profiel. 

ook heeft niet iedereen de mogelijkheid om zon test te doen met een utp kabel, zeggen dat dit moet snap ik en het is logisch dat er snellere snelheden kunnen bereikt worden maar met letterlijk rechtstreekse verbinding en wifi6/7 kan makkelijk boven de 1gb gehaald worden. Maar dit gebeurd niet waarom?

dat is namelijks de vraag

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • July 17, 2025

@Jens Hattas Ik heb je lijn nagekeken en de snelheid getest en haal dan wel degelijk 1.8Gbps tot aan je modem. Zoals eerder al aangegeven door andere gebruikers  van het forum, is je snelheid niet alleen afhankelijk van wat wij aanbieden. 

Ik zie dat er nu enkel toestellen via Wifi aangesloten zijn. Kan je proberen om toch een test te doen via rechtstreekse kabel (die deze snelheden aankan) op een toestel dat deze snelheden zeker haalt ? Eigenschappen van de netwerkkaart,...spelen hier ook een rol bij. 

Je kan ook al je toestellen (ONT, waarop je signaal van buiten is op aangesloten, en je Internetbox+).