Vorige maand werd bij ons eindelijk Fiber geïnstalleerd in Sint-Niklaas. Na meer dan 5 jaar wachten heb ik meteen gekozen voor een Fiber Giga-abonnement, in de verwachting dat dit een verbetering zou betekenen voor mijn volledige installatie.
Sinds de overstap ondervind ik echter problemen met mijn TV-opstelling.
Ik heb 2 V7-decoders:
- Woonkamer via oude Belgacom powerline-adapters.
- Slaapkamer via een oude Proximus TV-bridge.
Voor de Fiber-installatie werkte deze opstelling jarenlang zonder problemen.
Sinds de installatie van de Internet Box Fiber werkt de TV-bridge nog slechts enkele uren na een herstart van de modem en verliest daarna opnieuw de verbinding. De powerline-oplossing werkt nog wel, maar is ondertussen zo traag geworden dat het meerdere minuten duurt vooraleer de decoder volledig is opgestart.
Na contact met de klantendienst kreeg ik te horen dat de enige oplossing bestaat uit een omruiling naar V7c-decoders aan €49 per decoder.
Wat mij stoort, is dat ik niet vraag om nieuwe functies, extra toestellen of een luxere decoder. Ik wil enkel dezelfde TV-functionaliteit behouden die ik vóór de Fiber-installatie al had.
De situatie voelt bijzonder vreemd aan: jarenlang wachten op Fiber, kiezen voor een Fiber Giga-abonnement en vervolgens moeten vaststellen dat een bestaande TV-opstelling niet meer correct werkt zonder bijkomende kosten.
In mijn ogen zou een technologische upgrade zoals Fiber een verbetering moeten betekenen voor de klant, niet het moment waarop diezelfde klant extra moet betalen om een bestaande en werkende opstelling opnieuw bruikbaar te maken.
Daarom vraag ik mij af:
- Zijn er nog gebruikers die hiermee geconfronteerd werden?
- Heeft Proximus hiervoor echt geen klantvriendelijkere oplossing?
- En vindt Proximus het redelijk dat klanten die overstappen naar Fiber zelf moeten betalen om functionaliteit te behouden die vóór de migratie probleemloos beschikbaar was?
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere gebruikers en naar de reactie van Proximus
Alvast bedankt.
Joris Vandamme