Skip to main content
Vraag

Na Fiber-upgrade werken mijn V7-decoders niet meer correct – bestaat er een alternatief voor €49 per decoder?

• June 1, 2026
  • 6 reacties
  • 64 Bekeken

Vorige maand werd bij ons eindelijk Fiber geïnstalleerd in Sint-Niklaas. Na meer dan 5 jaar wachten heb ik meteen gekozen voor een Fiber Giga-abonnement, in de verwachting dat dit een verbetering zou betekenen voor mijn volledige installatie.

Sinds de overstap ondervind ik echter problemen met mijn TV-opstelling.

Ik heb 2 V7-decoders:

• Woonkamer via oude Belgacom powerline-adapters.
  • Slaapkamer via een oude Proximus TV-bridge.

Voor de Fiber-installatie werkte deze opstelling jarenlang zonder problemen.

Sinds de installatie van de Internet Box Fiber werkt de TV-bridge nog slechts enkele uren na een herstart van de modem en verliest daarna opnieuw de verbinding. De powerline-oplossing werkt nog wel, maar is ondertussen zo traag geworden dat het meerdere minuten duurt vooraleer de decoder volledig is opgestart.

Na contact met de klantendienst kreeg ik te horen dat de enige oplossing bestaat uit een omruiling naar V7c-decoders aan €49 per decoder.

Wat mij stoort, is dat ik niet vraag om nieuwe functies, extra toestellen of een luxere decoder. Ik wil enkel dezelfde TV-functionaliteit behouden die ik vóór de Fiber-installatie al had.

De situatie voelt bijzonder vreemd aan: jarenlang wachten op Fiber, kiezen voor een Fiber Giga-abonnement en vervolgens moeten vaststellen dat een bestaande TV-opstelling niet meer correct werkt zonder bijkomende kosten.

In mijn ogen zou een technologische upgrade zoals Fiber een verbetering moeten betekenen voor de klant, niet het moment waarop diezelfde klant extra moet betalen om een bestaande en werkende opstelling opnieuw bruikbaar te maken.

Daarom vraag ik mij af:

• Zijn er nog gebruikers die hiermee geconfronteerd werden?
  • Heeft Proximus hiervoor echt geen klantvriendelijkere oplossing?
  • En vindt Proximus het redelijk dat klanten die overstappen naar Fiber zelf moeten betalen om functionaliteit te behouden die vóór de migratie probleemloos beschikbaar was?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere gebruikers en naar de reactie van Proximus

Alvast bedankt.

Joris Vandamme

6 reacties

Martin
  • June 1, 2026

@Joris_08 

In afwachting van een reactie van een PX medewerker morgen:

In principe werkt een wifibridge niet optimaal met een Internet box en zou je eigenlijk een wifi booster moeten hebben. Vandaar dat men  waarschijnlijk een V7c voorgesteld heeft, maar een wifi booster werkt evengoed tezamen met een V7. (booster kan zelfs nodig zijn, want als je v7c decoder te ver van je internet box zou staan kan je in de problemen raken) 
Maar dat het met je powerline nu ineens trager werkt dan vroeger op VDSL/koperlijn dat is wel raar.

In principe brengt fiber geen echte beterschap voor het TV kijken tov een VDSL/koperlijn verbinding die goed werkt.

TIP :

• Omdat de PX moderatoren dit verder zouden kunnen natrekken als ze morgen hier terug langskomen is het best om er intussen voor te zorgen dat je →  ForumProfiel, zoveel mogelijk aangevuld is, zodat de PX-moderatoren u beter/vlotter kunnen verder helpen en u zo niet eerst om bijkomende gegevens te moeten vragen.
  • In het privéveld "Ticket" kun je nog relevante informatie vermelden die kan belangrijk zijn i.v.m. je vraag.
    Uw privacy blijft bewaard, want de Privévelden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers!
  • Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op".
  • → Meld het hier zodra dit gebeurd is.

• Auteur
  • Apprentice
  • June 1, 2026

Bedankt voor de uitleg, ​@Martin

Ik begrijp dat een oudere WiFi-bridge niet noodzakelijk optimaal samenwerkt met een Internet Box Fiber en dat een WiFi Booster of V7c daarvoor een oplossing kan zijn.

Mijn grootste vraag blijft echter waarom ik als klant extra zou moeten betalen om dezelfde TV-functionaliteit te behouden die jarenlang zonder bijkomende kosten heeft gewerkt.

Daarnaast vind ik het interessant dat je zelf aangeeft dat het vreemd is dat de powerline-oplossing vandaag trager werkt dan vroeger op VDSL. Dat begrijp ik namelijk ook niet goed. Voor de Fiber-migratie werkte deze jarenlang naar behoren, terwijl het nu meerdere minuten duurt voordat de decoder volledig is opgestart.

Als Fiber op zich geen echte meerwaarde biedt voor TV-kijken ten opzichte van een goed werkende VDSL-lijn, dan vind ik het des te moeilijker te begrijpen waarom ik na de migratie geconfronteerd word met bijkomende kosten én tegelijk een minder goed werkende TV-opstelling.

Ik wacht de reactie van de PX-medewerker morgen met interesse af.

Forum|alt.badge.img+2

@Martin  met de vdsl verbinding kreeg die misschien de sd zenders en nu met fiber de HD zenders dat meer bandbreedte vragen en die toestellen dat zo oud zijn kunnen geen snellere snelheden aan dan een sd zender snelheid.

raar dat die installateur dat ook niet heeft gezien en gemerkt tijdens testen tv box enz.

Martin
  • June 1, 2026

@Master-magic  Inderdaad ik ga ervan uit dat hij in de zelfde omstandigheden zat bij VDSL dus ook met HD zenders. Als hij bij VDSL op het nieuwe TV platform zat moeten het wel HD zenders geweest zijn.

Forum|alt.badge.img+2

@Martin krijgen ze op vdsl met mindere snelheid dan fiber niet de sd zenders ???

Martin
  • June 2, 2026

@Master-magic Op VDSL krijg je normaal zowel de SD als de HD zenders, maar in sommige gevallen als de snelheid zo traag is zal je alleen maar naar SD zenders kunnen kijken. Zit je op een goede VDSL lijn en op het nieuwe TV platform, dan kan je niet meer naar SD zenders kijken net zoals je op fiber zou zitten.