Skip to main content
Vraag

mx.google.com weigert mail van proximus.be

• November 10, 2025
  • 5 reacties
  • 30 Bekeken

mx.google.com heeft uw bericht naar de volgende e-mailadressen geweigerd:
huppel.de.pup@gmail.com
Uw bericht werd niet bezorgd omdat de e-mailprovider van de ontvanger het heeft geweigerd.
mx.google.com gaf deze fout:
Your email has been blocked because the sender is unauthenticated. Gmail requires all senders to authenticate with either SPF or DKIM. Authentication results: DKIM = did not pass SPF [hotmail.com] with ip: [2a01:111:f403:c201::1] = did not pass For instructions on setting up authentication, go to https://support.google.com/mail/answer/81126#authentication 00721157ae682-787d6bb87eesi22454647b3.902 - gsmtp 

Ik gebruik nochtans outlook met de gebruikelijke instellingen:

Adres: relay.proximus.be
        Beveiliging: STARTTLS
        Poort: 587
        Authentificatie: Ja

Het vreemde is wel dat een test mail naar mijn eigen gmail-account wel aankomt.

Een tweede test naar de eerste target leverde weer dezelfde foutmelding op.

Wie kan ervoor zorgen dat DKIM en SPF bij Proximus correct worden geïmplementeerd? 

5 reacties

Martin
  • November 10, 2025

Wanneer je vanuit Outlook met een Hotmail/Outlook/MSN-adres via relay.proximus.be verstuurt, lijkt het voor Gmail alsof:

1. hotmail.com de afzender is, maar

2. de mail verstuurd wordt via een server van Proximus, die geen toestemming heeft volgens de SPF-record van hotmail.com,

3. en Proximus de mail niet ondertekent met DKIM.

Gmail markeert dit als geauthentiseerd en blokkeert het.

Dat je wél naar je eigen Gmail kan mailen, komt omdat Gmail soms “minder streng” optreed als een afzender al eerder contact heeft gehad met jouw Gmail-account. Maar naar andere Gmail-adressen wordt het strenger behandeld.

• Auteur
  • Apprentice
  • November 10, 2025

Dankjewel Martin.

Mijn afzenderadres is echter xyz@proximus.be en het is ook met die account dat ik me authentificeer.
Waar die referentie naar [hotmail.com] in de foutmelding vandaan komt, is me ook niet duidelijk.

Martin
  • November 10, 2025

Staat er in je mail client bv Outlook → Accountinstellingen → "Meer instellingen" → "E-mailadres" of "Antwoordadres" nog een oud of ander adres (van  Hotmail).

• Auteur
  • Apprentice
  • November 10, 2025

Ik heb geen verwijzingen naar eigen hotmail-adressen.
Maar ik ben wel in de maling genomen door de foutmelding.
Ik stuur mijn mail naar huppel.de.pup@hotmail.com
en de foutmelding komt van huppel.de.pup@gmail.com
De ontvanger heeft dus een forward ingesteld bij hotmail die het probleem veroorzaakt.

Martin
  • November 10, 2025

Inderdaad wanneer een provider mail doorstuurt, ontstaan er vaak twee problemen:

• Het IP-adres dat de mail verstuurt is niet het IP in de SPF-record van de oorspronkelijke domeinnaam »  “SPF fail”

• De forwarder kan de originele DKIM niet behouden » “DKIM fail”

• Gmail ziet een geauthentiseerde afzender » blokkering

Dit is precies waar Gmail streng op is sinds de nieuwe DMARC-regels in 2024 en 2025.