Vraag

Modem Reset zichzelf (bbox 3 Sagemcom)

  • 10 October 2020
  • 50 reacties
  • 1283 Bekeken

Onze modem b-box 3V+ Sagemcom reset zichzelf zo'n 1 à 2 keer per dag.

Met reset bedoel ik niet alleen een herstart, maar ook de instellingen lijken allemaal terug gezet, zoals SSID en andere opties.

Ik heb op dit forum gelezen dat dit kan gebeuren als er gedupliceerde IP addressen op het netwerk aanwezig zijn. Ik heb dit nagekeken en ik had op mijn tweede access point (UniFi) inderdaad een tweede DHCP server actief! Ik heb die uitgeschakeld en dacht het hiermee gevonden te hebben.

Om te testen had ik ook eens manueel voor een gedupliceerd IP adres gezocht en effectief viel alles uit. Alleen, dat is maar één keer gelukt dus het kan toeval zijn (wel héél toevallig).

Vandaag is hij echter opnieuw uitgevallen! Ik heb zeker maar één DHCP server.

Mijn vraag is:

  • weet iemand andere scenario's waarin de modem zichzelf gaat resetten?
  • kan ik ergens meer informatie krijgen van de modem net vóór het resetten? Misschien zegt die wat er gebeurde net voor de reset
  • heeft iemand nog ideetjes wat ik zou kunnen bekijken / uitsluiten

Op de helpdesk konden ze mij wel bevestigen dat er geen algemene storing is.

Onze eerste b-box deed helemaal niks, dus die is dan vervangen met deze. Die draait hier nu ongeveer 2 maanden en heeft altijd vlot gewerkt tot een goeie twee weken geleden. Het meest recente toestel is onze TV maar heeft probleem is pas later begonnen. Alle andere toestellen hebben we al veel langer dan onze b-box.

Ons netwerk bestaat uit een 8-tal devices die via WiFi zijn verbonden en 4 devices via de kabel:

  • Een laadstation voor een auto
  • Een gasketel die op de WiFi zit (“voor de app”)
  • Een NAS met een fixed IP dat normaal buiten de range zit van de b-box (192.168.1.162)
  • Het UniFi Access Point

Nog vergeten zeggen: de reset gebeurt schijnbaar op willekeurige momenten, ook ‘s nachts


50 reacties

Reputatie 2

Ik heb ook een access point, altijd gewerkt met een statisch ip buiten de range van de bbox en ik heb toch ook deze problemen met resets.

Vorige zondag kon ik documenteren dat inderdaad een smartphone heeft een IP adress verkrijgen dat in principe was op de reserve lijst van het DHCP server voor een Ethernet kaart van een laptop. Volgens mij, normaal dat mag niet gebeuren. Maar dit gaat ook in de richting van IP adres conflicten. Ik heb een klein rapport al verstuurd naar Proximus via een medewerker ook actief in dit forum.

 

Normaal bij ip conflict zullen er ook ledjes rood oplichten 

→ controlelampjes-op-je-modem.html

Reputatie 2

Bedankt voor de tip, Martin. Maar de reboots gebeuren zo snel dat ik kan niet controleren of de ledjes rood oplichten (en de modem is in de kelder). Maar mijn bevestiging van IP conflict was nog sterker, via screenshots van status netwerk via web interface van modem. 

Inderdaad, áls het voorvalt moet ik ASAP het ip adres van alle toestellen nakijken. Maar dat is moeilijk want alles gaat offline.

Er zijn ook twee toestellen waar ik geen controle over heb dus die kan ik geen vast IP geven.

Als het niet meer voorvalt zal ik zelf eens voor een IP-conflict zorgen.

is dat een bbox3v+ van sagemcom dat jullie hebben, ik heb zo ene en eigenlijk nog geen problemen mee gehad, enkel moet ik ongeveer na een maand de bbox eens heropstarten omdat ik mijn usb HD ineens niet meer kan aanspreken op de usbpoort van mijn bbox aangesloten is maar voor de rest geen enkel probleem mee.

Reputatie 3
Badge

 Is inderdaad bbox3v+ van sagemcom

Reputatie 2

bij mij ook,  bbox3v+ van sagemcom. Ik had ook geen probleem tot deze van de reboots is begonnen. Wel, er is ook iets dat heeft nooit goed werkt met Ethernet connecties, maar dit is minder kritisch.

Reputatie 3
Badge

Gisteren werd ik gecontacteerd door een technieker die me de vraag stelde om alles van de modem los te koppelen (dit was voor mij o.a. Sonos en Philips HUE).   Ik heb momenteel nog enkel 7 toestellen die connectie maken met de modem.   Ligt dit in lijn wat jullie hebben of ????       Nog minder zou belachelijk zijn omdat ik dan even goed geen internet kan hebben.

ik heb inderdaad veel minder connecties met de bbox3 

1x Laptop via wifi
2x iPad via wifi
2 x smartphone via wifi
1x  Decoder bekabeld verbonden met bbox

Maar als je nu zou kunnen een tijd testen met maar één toestel die connctie maakt met de bbox dan zou je natuurlijk kunnen weten of het met het aantal connecties iets te maken heeft !

maar ik weet niet of de bbox3 mss ook gevoelig is voor te veel connecties door bvb p2p programma dat zou kunnen in de achtergrond draaien, wat wel een probleem was met de oude bbox2 van vroeger!

Reputatie 2

Hallo, ik heb tot 19 devices (meestal niet allemaal tegelijkertijd). . Maar waarom is dit een vraag? Tot enkele weken geleden we hadden geen probleem hier en het aantal toestellen is hetzelfde.

 

Reputatie 2

Martin, ik kijk nu juist op mijn bbox en ik zie twee keer ‘DEVICE’, twee verschillende MAC adressen een een vreemd IP adres 10.1.1.2. Heeft u een idee wat kan dat zijn?

Misschien  mijn switches?

 

Reputatie 3
Badge

Klopt inderdaad dat we voordien het probleem niet hadden.  Misschien willen ze uitsluiten dat het probleem niet voortkomt van een toestel dat aan de modem hangt.   Bvb van Sonos is geweten dat het problemen kan geven.    Zou raar zijn want bij mij werkte dit wel vroeger.  Ik heb nu ondertussen de REPEATER eens stopgezet….  ik weet het echt niet meer.  Ik sluit hoe langer hoe minder aan, maar het enige wat blijft is de spontaner herstart.   Net weer in de videocall.    De laatste boodschap is : IT is ermee bezig.

Reputatie 3
Badge

Ik zie net in de lijst dat er 4 toestellen zouden aangesloten zijn via Ethernet,  maar er zijn maar 3 toestellen via ethernet verbonden.  4de toestel is : DEVICE.    ?? geen idee wat dit 4de toestel is.   In de lijst WIFI staat m’n zelfde  iPhone ook 2x met een verschillend IP adres ?    Waarom staat hetzelfde toestel 2x in de lijst ????     Ik snap er niets meer van :-(

Bij mij is het ook een sagemcom. Onze tweede al, de eerste was na 24 uur helemaal kapot gegaan (geen idee waarom).

Ik heb maximum de volgende connecties:

4 via ethernet in de modem (alle poorten bezet dus):

  • Access Point (UniFi AP-AC-LR)
  • Digibox voor de TV
  • NAS (Synology)
  • Laadstation auto

Alle WiFi toestellen zijn verbonden via mijn Access Point. Het zijn er 8:

  • 2 iPhones
  • 2 iPads
  • 2 Laptops
  • 1 Verwarmingsketel
  • 1 TV

Dus in totaal zijn er op het netwerk 12 toestellen, 13 met de modem zelf er bij.

Het resetten komt onverwacht, ik heb ook nog nooit een rood lampje gezien op mijn modem. Ik wist zelfs niet dat die dat had. Volgens deze site zijn alle lampjes blauw: https://www.proximus.be/manuals/nl/handleiding/particulieren/internet/modem/b-box-3v-plus/installatie

Als ik kan probeer ik het vanavond te reproduceren door een toestel hetzelfde IP adres te geven als mijn Access Point.

@Philippe-dieterhet kan zijn dat die iPhone twee keer in de lijst staat omdat die op een bepaald moment een nieuw IP adres heeft gekregen. Dan blijft deze er ook nog even in staan met het oude, maar die verdwijnt normaal na een tijdje.

WAAROM je een nieuw IP adres krijgt is een andere vraag natuurlijk. Dat vroeg ik mij bij mijn ipad gisteren ook af.

Reputatie 3
Badge

Voor de volledigheid hierbij mijn aansluitingen  (op dit moment)

Ik zie bij niemand “iets raar”…

 

Ethernet;

1x Apple TV

1x Android TV

1x Philips HUE

 

Via WIfi :

1x Honeywel verwarming

1x printer brother

1x sonos speaker

1x Iphone

1x Ipad

1x digitale radio

ik weet dat je wel moet opletten met switches dat die moeten icmp snooping ondersteunen en dat er zelf nog problemen zijn met sommige switches aangesloten op de bbox zelf als ze igmp snooping ondersteunen maar of dit de oorzaak van de problemen kan zijn weet ik niet 

igmp-snooping

 

Reputatie 3
Badge

Bekijk nu net in de lijst en er staan plots 2 toestellen onder de naam DIVICE maar wel met hetzelfde IP adres (1x in ethernet en 1x in Wifi lijst).     Geen idee welke toestellen dit zijn.   

Ik ken het niet maar mijn Access Point ondersteunt IGMP snooping maar het staat uitgeschakeld.

Ik heb het sinds mijn laatste post niet meer gehad, dat is een goede twee weken dus.

Ik heb zonet mijn access point hetzelfde IP adres gegeven als mijn ipad. Maar alles bleef gewoon werken. Dan heb ik de laptop en de ipad eens gelijk gezet, maar ook dan gebeurde er niks. Dat was een fout spoor.

Ik weet dus nog altijd niet waarom de router het doet/deed en ik kan alleen maar hopen dat het niet meer gebeurt. En áls het gebeurt, dan hopelijk niet meer zo frequent.

Mocht ik het ooit eens uitvissen zal ik het hier wel posten.

Reputatie 2

Ik heb het sinds mijn laatste post niet meer gehad, dat is een goede twee weken dus.

 

Hallo, ik ook...tot precies 15 minuten geleden! 

Ik heb vorige ook Proximus gevraagd wat de oplossing was, omdat ik dacht ook dat het probleem opgelost was. Ik heb geen antwoord gehad, maar blijkbaar ze hebben de oplossing ook niet.

Ik heb zonet mijn access point hetzelfde IP adres gegeven als mijn ipad. Maar alles bleef gewoon werken. Dan heb ik de laptop en de ipad eens gelijk gezet, maar ook dan gebeurde er niks.

maar dan werden de lan/wifi controlelampjes toch rood op de bbox

Reputatie 3
Badge

30/12/2020 bezoek ADSL specialist en modem nog een leertje vervangen. Meer dan 1 uur alles nagezien wat betreft kabels en aansluiting buiten.  Vandaag 9/1 2x heropstart na elkaar.

Reputatie 7
Badge +4

@Philippe-dieter Ik heb de laatste technieker die ter plaatse geweest is op de hoogte gebracht zodat hij dit verder kan uitzoeken. 

Reputatie 3
Badge

@HadewychT   waarvoor dank!   Ben buitenshuis zonder zicht op bbox.  Technieker bevestigd telefonisch dat er nog steeds onderbrekingen zijn na het grondig nazicht 10 dagen geleden.  De technieker ging nog iets aanpassen om te zien of er verbetering is.  Ik volg het vanaf 22/1 terug op.  Ik geniet hier ondertussen van normaal werkend internet en tv aan zee.  Wat een ongeloofijk gevoel…   (is wel telenet. Niet mijn keuze maar het werkt wel).

Reageer