Skip to main content

Onze modem b-box 3V+ Sagemcom reset zichzelf zo'n 1 à 2 keer per dag.

Met reset bedoel ik niet alleen een herstart, maar ook de instellingen lijken allemaal terug gezet, zoals SSID en andere opties.

Ik heb op dit forum gelezen dat dit kan gebeuren als er gedupliceerde IP addressen op het netwerk aanwezig zijn. Ik heb dit nagekeken en ik had op mijn tweede access point (UniFi) inderdaad een tweede DHCP server actief! Ik heb die uitgeschakeld en dacht het hiermee gevonden te hebben.

Om te testen had ik ook eens manueel voor een gedupliceerd IP adres gezocht en effectief viel alles uit. Alleen, dat is maar één keer gelukt dus het kan toeval zijn (wel héél toevallig).

Vandaag is hij echter opnieuw uitgevallen! Ik heb zeker maar één DHCP server.

Mijn vraag is:

  • weet iemand andere scenario's waarin de modem zichzelf gaat resetten?
  • kan ik ergens meer informatie krijgen van de modem net vóór het resetten? Misschien zegt die wat er gebeurde net voor de reset
  • heeft iemand nog ideetjes wat ik zou kunnen bekijken / uitsluiten

Op de helpdesk konden ze mij wel bevestigen dat er geen algemene storing is.

Onze eerste b-box deed helemaal niks, dus die is dan vervangen met deze. Die draait hier nu ongeveer 2 maanden en heeft altijd vlot gewerkt tot een goeie twee weken geleden. Het meest recente toestel is onze TV maar heeft probleem is pas later begonnen. Alle andere toestellen hebben we al veel langer dan onze b-box.

Ons netwerk bestaat uit een 8-tal devices die via WiFi zijn verbonden en 4 devices via de kabel:

  • Een laadstation voor een auto
  • Een gasketel die op de WiFi zit (“voor de app”)
  • Een NAS met een fixed IP dat normaal buiten de range zit van de b-box (192.168.1.162)
  • Het UniFi Access Point

Nog vergeten zeggen: de reset gebeurt schijnbaar op willekeurige momenten, ook ‘s nachts

@Aaron Lenoir Een probleem dat hier de laatste tijd op het forum meer en meer gemeld wordt! 
bvb net nog ene die binnengekomen is → https://nl.forum.proximus.be/internet-10/plotseling-geen-internet-51246?postid=666072#post666072 maar er zijn er meerdere te vinden op het forum!

het kan te wijten zijn aan de bbox zelf of verderop het rj11 kabeltje dat de bbox met de proximus intro en VDSL filter verbindt (respectievelijk NTP2007 en TF2007-”DSL” ), mss slechte contacten, maar ook verderop kan het zitten in de VDSL lijnkaart bv in de straatkas waar je modem mee verbonden is.

Je kunt al een kijken bvb als het voorvalt of je DSL lampje op dat moment continu blijft oplichten en als dit niet het geval is wil dit zeggen dat de bbox zich niet meer kan synchroniseren op het binnenkomend VDSL signaal, door eventuele onderbrekingen van het signaal of door een probleem in de bbox zelf.

Je kunt niet veel meer doen dan de bbox eens zelf een reset te geven en de verbindingen en contacten van de ntp/TF2007 even te checken. 

Als dit nie thelpt zal maandag iemand van het pro⌘imus forumteam moeten beslissen als ze hier terug langskomen of ze eerst de bbox nog willen omruilen of dat het mss beter is van direct een technicus te sturen!

NB:

  • bbox resetten door het verzonken resetknopje achteraan de bbox 20sec ingdrukt te houden, waarop de led lampjes zullen doven vooraan (uitgenomen het power lampje) en dan loslaten.
  • je kan ook je netwerkconnectietijden natrekken via de bbox zijn interface → http://mymodem/7.3.8/gui/tpl/src/internet/network.html
    Daar inloggen als User en met Userwachtwoord dat op een stikker van je bbox zelf staat.
    Maar spijtig genoeg kunnen daaruit nog niet de oorzaak weten waarom die connectietijden af en toe onderbroken werden, je kunt ze alleen vaststellen voor:
    xDSL/WAN/Internet/Video/Voice

Is het mogelijk dat een slechte verbinding van de rj11 kabel een reset veroorzaakt? Ik had de andere topics gezien maar ze leken me te gaan over het verliezen van de DSL verbinding. Dat dacht ik bij mij ook eerst tot ik zag dat mijn instellingen echt terug worden gezet naar “factory” settings.

Ik heb de rj11 eens uitgetrokken en dan begint enkel het DSL lampje te pinken, maar de router blijft voor de rest draaien, zoals ik zou verwachten.

Als ik het probleem van de reset heb, dan gaan álle lampjes uit (behalve power) en na een 5-tal minuten is alles weer opgestart. Daarna zijn al mijn instellingen gewist maar voor de rest werkt dan alles wel (omdat mijn access point de WiFi verzorgt).

Ik heb alles nu eens een tijdje (een paar uur) uitgeschakeld zodat de modem zeker alles “vergeten” is.

 

Een technieker laten langs komen zal lastig zijn, aangezien het op onvoorspelbare momenten gebeurt en maar 1 of 2 keer per dag.

 

Ik zal waarschijnlijk eens wat toestellen uitschakelen om te zien of één van die toestellen het probleem veroorzaakt.

 

Als niks helpt zal ik waarschijnlijk vragen voor een vervanging, maar het zou mij sterk lijken als ik twee “kapotte” b-boxen op 3 maanden tijd heb gekregen.


Het kan altijd dat de proximus specialisten daar al ervaring mee hebben en dat dit niet een alleenstaand geval is dus ik zou afwachten tot maandag iemand van het proximus forumteam bij de betrokken specialisten hieromtrent de nodige info kunnen halen wat er best gebeurt bij dergelijke gevallen.

Maar inderdaad je kunt zelf al proberen indien mogelijk om de toestellen die verbinding maken met je bbox er af te schakelen om te zien of het nog gebeurt.


Kan je even je gegevens aan je profiel toevoegen zodat we de lijn even kunnen nakijken? 


FYI: dit was wel iets dat in de tijd van de bbox2 af en toe voorviel omdat het aantal parallelle connecties de box overbelaste


Heb een gelijkaardig probleem en hierover ook reeds gereageerd in een andere post vandaag.   1 tot 5 spontane resets van de modem per 24u.  Werkelijk elk kabeltje al vernieuwd… zonder resulataat.


De andere posten over dit probleem (Philippe-dieter’s referentie):

https://nl.forum.proximus.be/internet-10/bbox-3v-herstart-spontaan-49962?postid=666928#post666928

Er is duidelijk iets aan de hand.


Die van ons heeft het nog één avond drie keer kort na elkaar gedaan en sindsdien lijkt het niet meer te gebeuren.

Bedankt @Pierre Menard , dat klinkt inderdaad gelijkaardig in jouw post. Wat mij niet duidelijk was is of het gaat om een herstart of een *reset* naar fabrieksinstelligen, bij mij is het dat laatste.

Overbelasting van de WiFi kan het bij mij niet zijn want dat gaat allemaal via een apart access point: er zijn dus geen toestellen met de WiFi van de modem verbonden.

Wél vier toestellen met de kabel: een NAS, een laadstation, het access point en mijn TV kastje.

Nu durf ik nergens nog aan komen :-)

Mocht het nog voorkomen kan ik het hopelijk linken aan iets dat we nu een tijdje niet gedaan hebben.


Een overbelasting van het systeem kan inderdaad eventueel  een reset uitlokken,  maar een dergelijk fenomeen lijkt op het eerste zicht toch eerder weinig waarschijnlijk met 2 opeenvolgende Bboxen

Misschien wordt er geprobeerd een nieuwe Bbox-softwareversie te laden en lukt dit om één of andere reden niet volledig (dit kan eventueel ook een reset naar de fabrieksinstellingen tot gevolg hebben)

Maar ook hier lijkt een dergelijk probleem met opeenvolgende Bboxen weinig waarschijnlijk, tenzij er één of ander probleem is met de lijn zelf (intern of extern)

Enkel Proximus technici kunnen hierover waarschijnlijk uitsluitsel geven


Er is hier duidelijk iets aan de hand met het spontaan hertsarten van de bbox, want er komen te veel meldingen, spontaan resetten komt meer uitzonderlijk voor, is er een software update gebeurd mss!


Piste software update vind ik ook redelijk.


Idem probleem hier met bbox 3. Na reset met het knopje 7 dagen geen problemen, maar nu zijn we weer vertrokken voor resets om de dag ...software versie etc blijft wel hetzelfde na elke reset.


het kan een reconnect / herstart / reset zijn, maar zoals reeds aangehaald zal er alleen een technieker van proximus dit verder moeten onderzoeken wat er juist aan de hand is, eventueel nieuwe bbox of een andere poort steken op de lijnkaart 

hoe-je-kabels-aansluiten-of-nakijken


Nu juist opnieuw. Laatste was op vrijdag morgen (nu zondag 19:15 pm)


Ik heb een Power On/Off gedaan van het Fiber Modem (als per advies op vrijdag van Business Expert Sebastian op telefoongesprek).

Terug internet. De 5GHz WiFi heeft lang geduurd tot het beschikbaar was (ik had One SSID uitgeschakeld en manueel twee WiFi netwerken gemaakt, ook als per advies van een andere Proximus expert, Evita). 

We zullen zien hoe lang tot opnieuw een reset.


OK, zelfs geen uur. Opnieuw reset. Mensen van Proximus, gaan jullie een oplossingen vinden of niet? Ik moet het weten. Echt.

 


Pierre,

 

Ik heb nu het schema van de connectietijden opgehaald van de laatste 5 dagen en daar zitten enkel om de 24u hersynchronisaties op (tussen 0.04u en 1.12u ‘snachts) en 1 onderbreking tijdens de daguren en dat was 24/10 tussen 19.11u en 19.23u. 

 


Dag Charlotte,

Bedankt voor uw bericht. Ik probeer al enkele dagen Business Expert Sebastian (?) terug te contacteren. Ik had hem aan de lijn vorige vrijdag. Eigenlijk ik wil met hem goed nieuws delen: ik heb geen probleem gehad sinds zondag. Ik ben een aantal acties gedaan sinds vrijdag en ik wil graag evalueren wat is misschien de oplossing geweest.  Ook na de toekomst toe en voor andere mensen met gelijkaardige problemen.

Ik weet ook niet of jullie hebben of afstand actie ondernomen.  Ik had ook een andere persoon aan de lijn een paar keer dat heeft vooral gesproken over ‘mijn fixed IP’. Een fixed IP voor de modem/router heb ik niet, maar ik kon met haar niet een uitleg hebben over haar opmerking (zeer frustrerend). Misschien heeft deze persoon iets gezien in mijn gegevens dat niet klopt. Maar ik heb nu via DCHP een aantal fixed IP’s gebruikt (in de hoop dat dit kon ook helpen met de reboots).

Dus, ik zou toch graag een gesprek hebben (liefst telefonisch met EEN expert) om eindelijk alle mijn vragen te beantwoorden (in de maat van mogelijk). Ook, na de miserie van de laatste dagen wil ik graag een backup plan hebben voor Internet verbinding, want ik kan mee echt niet meer permitteren zo veel tijd en energie op zoek van een oplossing van zo een probleem.

Alvast bedankt. 

 

 


Ik ben een aantal acties gedaan sinds vrijdag en ik wil graag evalueren wat is misschien de oplossing geweest

Kan je indien mogelijk ook hier posten welke acties je juist ondernomen hebt die eventueel de oplossing waren?


Ik denk vooral aan het uitschakelen van One SSID.

Zie https://nl.forum.proximus.be/internet-10/bbox-3v-herstart-spontaan-49962?postid=666928#post666928

Daarna verspreiden van toestellen tussen 2.4GHz en 5GHz netwerken en zorgen dat een bepaalde toestel enkel met een van de 2 kon verbinden (via ‘Forget this network’). Toestellen dichter bij bbox → 5GHz, andere 2 GHz.

Voor laptops met zowel Ethernet als WiFi: static IP adres voor Ethernet kaarten.

Onderliggede ideën:

  1. Reboots misschien veroorzaakt door ‘dubbel’ IP adressen (bug in DCHCP server).
  2. Misschien bug in update van One SSID
  3. Reboots misschien veroorzaakt door ‘overload’ van 2GHz netwerk (hoewel, voor 3 weken geleden geen probleem).

Andere hypothesen:

  1. Probleem met glasvezel netwerk in mijn straat (ik heb een Proximus vrachtwagen gezien laat in de avond in mijn straat laatste vrijdag).
  2. Algemeen probleem met update van Proximus (want er zijn een aantal meldingen van reboots de laatste dagen op dit forum).
  3. Algemeen probleem met Public WiFi (ik heb niet uitgeschakeld, ik weet zelfs niet of ik kan)

Maar ik zou de hypothesen graag bespreken met een technicus.

 


Helaas, vandaag zondag 2/11 om 18:55 is het reboot opnieuw gebeurd. Ik weet dus niet of ik heb het probleem opgelost, misschien maar tijdelijk.


Bij mij is het vandaag opnieuw twee keer gebeurd, na zeker twee weken geen incidenten.

 

Het *leek* alsof het gebeurde als we één van onze ipad’s openden. Maar dat doen we elke dag regelmatig dus misschien is het een samenloop van omstandigheden. Misschien is er na een tijdje inactiviteit een ander toestel met het IP adres van die ipad gaan lopen en neemt de iPad dat IP adres even terug tot het een nieuwe krijgt?! Ik heb echt geen idee, dat IP adres conflict is echt het enige aanknopingspunt.

 

Alles op mijn modem stond nog “standaard” na een fabrieksreset.

 

Ik ga uiteindelijk toch mijn klantendetails in mijn profiel zetten. Wat logs zouden echt veel duidelijk maken.


Juist nog eens gehad en ik zag op mijn ipad dat die het ip-adres (192.168.1.2) had dat daarnet nog aan mijn access point was toegekend.

Ik blijf de theorie volgen dat er IP adres conflicten zijn die een factory reset van mijn b-box veroorzaken.

Ik heb nu even dat access point een statisch ip gegeven buiten de range die de b-box gebruikt.


Ik heb OOK terug hetzelfde probleem met een model die zich reset.  Sinds september blijft het probleem terugkomen.  Ondertussen de 4de technieker die is langsgekomen. Telkens lijkt er dan een verbetering te zijn, maar na een 10 tal dagen komt het probleem terug.  

De laatste technieker heeft me gewoon met de neus op de feiten gedrukt dat 5% van de problemen nooit opgelost kunnen worden omdat “oorzaak onbekend” is.   Werkelijk bijzonder frusterend omdat het werkelijk op elk moment van de dag kan voorvallen.  Ik ben meer dan 35 jaar klant bij Belgacom/Proximus.  Altijd een super tevreden klant en ik sta nog steeds 200% achter hun producten maar spijtig genoeg ben ik momenteel richting Telenet aan het kijken. ECHT NIET omdat ik het wil. Zij zullen ook problemen hebben, maar de situatie met de RESET MODEM is ZO IRRITANT dat ik gewoon geen andere oplossing weet.   Werkelijk alles al gedaan : nieuwe modem, kabels, toestellen 1 voor 1 aansluiten om te zien waar het probleem kan zitten, enz, enz…      Ben hierover werkelijk WANHOPIG.  PLEASE PROXIMUS….    is er echt geen oplossing?


@Aaron Lenoir schreef: Ik heb nu even dat access point een statisch ip gegeven buiten de range die de b-box gebruikt.

Als je nog voorvalt mss ook eens proberen door je toestellen ook zo’n vast IP te geven indien mogelijk om te zien of dit dan iets oplost!


Reageer