Vraag

Modem Reset zichzelf (bbox 3 Sagemcom)

  • 10 oktober 2020
  • 5 reacties
  • 100 Bekeken

Onze modem b-box 3V+ Sagemcom reset zichzelf zo'n 1 à 2 keer per dag.

Met reset bedoel ik niet alleen een herstart, maar ook de instellingen lijken allemaal terug gezet, zoals SSID en andere opties.

Ik heb op dit forum gelezen dat dit kan gebeuren als er gedupliceerde IP addressen op het netwerk aanwezig zijn. Ik heb dit nagekeken en ik had op mijn tweede access point (UniFi) inderdaad een tweede DHCP server actief! Ik heb die uitgeschakeld en dacht het hiermee gevonden te hebben.

Om te testen had ik ook eens manueel voor een gedupliceerd IP adres gezocht en effectief viel alles uit. Alleen, dat is maar één keer gelukt dus het kan toeval zijn (wel héél toevallig).

Vandaag is hij echter opnieuw uitgevallen! Ik heb zeker maar één DHCP server.

Mijn vraag is:

  • weet iemand andere scenario's waarin de modem zichzelf gaat resetten?
  • kan ik ergens meer informatie krijgen van de modem net vóór het resetten? Misschien zegt die wat er gebeurde net voor de reset
  • heeft iemand nog ideetjes wat ik zou kunnen bekijken / uitsluiten

Op de helpdesk konden ze mij wel bevestigen dat er geen algemene storing is.

Onze eerste b-box deed helemaal niks, dus die is dan vervangen met deze. Die draait hier nu ongeveer 2 maanden en heeft altijd vlot gewerkt tot een goeie twee weken geleden. Het meest recente toestel is onze TV maar heeft probleem is pas later begonnen. Alle andere toestellen hebben we al veel langer dan onze b-box.

Ons netwerk bestaat uit een 8-tal devices die via WiFi zijn verbonden en 4 devices via de kabel:

  • Een laadstation voor een auto
  • Een gasketel die op de WiFi zit (“voor de app”)
  • Een NAS met een fixed IP dat normaal buiten de range zit van de b-box (192.168.1.162)
  • Het UniFi Access Point

Nog vergeten zeggen: de reset gebeurt schijnbaar op willekeurige momenten, ook ‘s nachts


5 reacties

@Aaron Lenoir Een probleem dat hier de laatste tijd op het forum meer en meer gemeld wordt! 
bvb net nog ene die binnengekomen is → https://nl.forum.proximus.be/internet-10/plotseling-geen-internet-51246?postid=666072#post666072 maar er zijn er meerdere te vinden op het forum!

het kan te wijten zijn aan de bbox zelf of verderop het rj11 kabeltje dat de bbox met de proximus intro en VDSL filter verbindt (respectievelijk NTP2007 en TF2007-”DSL” ), mss slechte contacten, maar ook verderop kan het zitten in de VDSL lijnkaart bv in de straatkas waar je modem mee verbonden is.

Je kunt al een kijken bvb als het voorvalt of je DSL lampje op dat moment continu blijft oplichten en als dit niet het geval is wil dit zeggen dat de bbox zich niet meer kan synchroniseren op het binnenkomend VDSL signaal, door eventuele onderbrekingen van het signaal of door een probleem in de bbox zelf.

Je kunt niet veel meer doen dan de bbox eens zelf een reset te geven en de verbindingen en contacten van de ntp/TF2007 even te checken. 

Als dit nie thelpt zal maandag iemand van het pro⌘imus forumteam moeten beslissen als ze hier terug langskomen of ze eerst de bbox nog willen omruilen of dat het mss beter is van direct een technicus te sturen!

NB:

  • bbox resetten door het verzonken resetknopje achteraan de bbox 20sec ingdrukt te houden, waarop de led lampjes zullen doven vooraan (uitgenomen het power lampje) en dan loslaten.
  • je kan ook je netwerkconnectietijden natrekken via de bbox zijn interface → http://mymodem/7.3.8/gui/tpl/src/internet/network.html
    Daar inloggen als User en met Userwachtwoord dat op een stikker van je bbox zelf staat.
    Maar spijtig genoeg kunnen daaruit nog niet de oorzaak weten waarom die connectietijden af en toe onderbroken werden, je kunt ze alleen vaststellen voor:
    xDSL/WAN/Internet/Video/Voice

Is het mogelijk dat een slechte verbinding van de rj11 kabel een reset veroorzaakt? Ik had de andere topics gezien maar ze leken me te gaan over het verliezen van de DSL verbinding. Dat dacht ik bij mij ook eerst tot ik zag dat mijn instellingen echt terug worden gezet naar “factory” settings.

Ik heb de rj11 eens uitgetrokken en dan begint enkel het DSL lampje te pinken, maar de router blijft voor de rest draaien, zoals ik zou verwachten.

Als ik het probleem van de reset heb, dan gaan álle lampjes uit (behalve power) en na een 5-tal minuten is alles weer opgestart. Daarna zijn al mijn instellingen gewist maar voor de rest werkt dan alles wel (omdat mijn access point de WiFi verzorgt).

Ik heb alles nu eens een tijdje (een paar uur) uitgeschakeld zodat de modem zeker alles “vergeten” is.

 

Een technieker laten langs komen zal lastig zijn, aangezien het op onvoorspelbare momenten gebeurt en maar 1 of 2 keer per dag.

 

Ik zal waarschijnlijk eens wat toestellen uitschakelen om te zien of één van die toestellen het probleem veroorzaakt.

 

Als niks helpt zal ik waarschijnlijk vragen voor een vervanging, maar het zou mij sterk lijken als ik twee “kapotte” b-boxen op 3 maanden tijd heb gekregen.

Het kan altijd dat de proximus specialisten daar al ervaring mee hebben en dat dit niet een alleenstaand geval is dus ik zou afwachten tot maandag iemand van het proximus forumteam bij de betrokken specialisten hieromtrent de nodige info kunnen halen wat er best gebeurt bij dergelijke gevallen.

Maar inderdaad je kunt zelf al proberen indien mogelijk om de toestellen die verbinding maken met je bbox er af te schakelen om te zien of het nog gebeurt.

Reputatie 7
Badge +4

Kan je even je gegevens aan je profiel toevoegen zodat we de lijn even kunnen nakijken? 

FYI: dit was wel iets dat in de tijd van de bbox2 af en toe voorviel omdat het aantal parallelle connecties de box overbelaste

Reageer