Skip to main content
Vraag

Mix van PLC adapters (Devolo stekker)

• September 12, 2025
  • 7 reacties
  • 108 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb al sinds heel lang PLC adapters om TV te kijken via het elektriciteitsnetwerk (met b-box 3 modem). Deze Devolo stekkers met internet aansluiting dateren nog uit het Belgacom tijdperk (met 3 lampjes vooraan). 
Kan ik één PLC adapter vervangen met de huidige versie in combinatie met de bestaande oudere adapters zonder dat de werking wordt verstoord?
Kunnen de PLC adapters verder functioneren bij een upgrade van de modem of moet ik die allemaal vernieuwen? (info hierover is tegenstrijdig).
Bedankt voor jullie advies!

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

7 reacties

Martin
  • September 12, 2025

De oude adapters ondersteunen/gebruiken de oude standaard HomePlug 1.0  en de nieuwere HomePlug AV/AV2 / G.hn, dus die zijn niet compatible met elkaar en zeker mengen met ander merk PLC’s is om moeilijkheden vragen.

PLC’ kun je ook gebruiken met de nieuwe internet box

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Practitioner
  • September 12, 2025

@Martin Bedankt en zoals steeds snel en professioneel antwoord.
Ik begrijp dat ik de PLC adapters best allemaal vervang dus want anders gaat de nieuweling niet herkend worden door de 2 oudjes?

Martin
  • September 12, 2025

inderdaad en ook om te communiceren met elkaar  homeplug 1.0 <> Homeplug AV/AV2

Forum|alt.badge.img+1
  • Motivator
  • September 12, 2025

De oude PLC adapters en huidige PLC adapters (als ze die uberhaupt nog verkopen) van Proximus zijn zeker met elkaar koppelbaar! Heb ze zelfs kunnen koppelen met andere merken waaronder die van TP-Link. 

Martin
  • September 12, 2025

@raf85 dan is de informatie die ik gekregen heb dat die oude belgacom modellen van devolo homeplug 1.0 waren en niet compatible waren met recenter HomePlug AV2, dus verkeerd!

Devolo
compatibiliteit
dLAN 14 
HomePlug 1.0
dLAN 85
HomePlug 1.0 turbo
dLAN 200–1200 (AV/AV2) Magic 1/2 (G.hn)
dLAN 14
dLAN 85
dLAN 200 / 500 / 650 / 1200
Magic 1/2

Forum|alt.badge.img+1
  • Motivator
  • September 12, 2025

@Martin Het zijn de Magic modellen van Devolo die niet compatibel zijn inderdaad. Ook die wat Telenet gebruikt, krijg je er niet mee gekoppeld.

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • September 16, 2025

@JH-BE Proximus verkoopt zelf geen PLC-adapters meer. Het zou kunnen lukken om ze te verbinden zoals Raf aangeeft, maar wij geven hier geen ondersteuning op. De oudere toestellen kunnen ook lagere snelheden aan als de nieuwe, wat eventueel voor problemen kan zorgen als je ze wil gebruiken vor zwaar dataverkeer. 

Als je problemen ondervindt met toestellen die daarop aangesloten zijn, zullen we steeds vragen te testen zonder die toestellen op je lijn.