Skip to main content
Antwoord

minimale Fiber installatie (welke modem, plaats aansluitpunt en modem, vrije modemkeuze)

• August 18, 2025
  • 6 reacties
  • 270 Bekeken

Beste forum,

Ik heb enkele vraagjes over de Proximus fiber modem.

1. Welke fiber modem plaatst Proximus momenteel voor nieuwe installaties?  Ik heb een voorkeur voor een klein model, zoals de Gigabit V4.
  2. Is dit afhankelijk van het soort abonnement (hoge / lage snelheid) of provider? Wordt dezelfde fiber modem geplaatst als ik een abonnement neem bij edpnet in plaats van Proximus?
  3. Kan ik mijn aansluitpunt (laten) verplaatsen?
  4. Kan ik de fiber modem verder plaatsen van mijn aansluitpunt (in mijn geval op ± 15 meter d.m.v. een lange glasvezelkabel)?
  5. Wat is de huidige status van de vrije modemkeuze bij Proximus? Hoe moeilijk is het bv. om het aansluitpunt rechtstreeks te verbinden met een eigen router via een SFP module?

Ik wil eigenlijk liefst niets tegen de muur waar de glasvezel toekomt. En als het dan toch moet, liefst zo weinig / compact mogelijk.

Bedankt alvast,

TJP

Beste antwoord door HadewychT

@TomJPeeters In dit filmpje zie je welke toestellen geplaatst zullen worden. Het witte bakje wordt geplaatst waar de lijn binnenkomt. Het eerste zwarte bakje (ONT of fibermodem) wordt daar normaalgezien bijgeplaatst. Dit zijn 2 kleine toestelletjes.

De modem kan dan geplaatst worden waar je wil. 

Enkel als je hogere snelheden wil (Ultra of Gigafiber) worden andere toestellen geplaatst zoals te zien is in dit filmpje

Je kan ook eigen toestellen gebruiken

En natuurlijk gaan wij je op een Proximusforum geen edpnet aanraden 😉

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

6 reacties

Forum|alt.badge.img+2

@TomJPeeters 1) de fibermodem is volgens keuze van snelheid bij de provider.

1. je kan zelf kiezen waar dit geplaatst wordt, maar er wordt aangeraden zo dicht mogelijk bij de fiber kabel.
  2. zoals vorig puntje raden ze aan dit zo dicht mogelijk te plaatsen bij de aansluiting van de vezel (ONT = fibermodem).
  3. je mag zelf je eigen router kiezen en aansluiten, ik zit bij Fastfiber en gebruik m’n eigen modem (Fritzbox 4690) en werkt zonder problemen vanaf de ONT via een utp kabel, je kan vanaf de vezelkabel ook de aansluiting doen maar dat is in samenspraak met de installateur (proximus technieker) om dit te doen.

Martin
  • August 18, 2025

&

TBI:

De ONT* XGS-PON wordt alleen geinstalleerd als de abonnementssnelheid hoger is dan 1GB.
In alle andere gevallen is het de ONT GPON.

Welke voor GPON geinstalleerd wordt dit hangt er een beetje van af,
PX heeft 4 modellen ONT's voor GPON, in theorie zijn de meeste die nu zijn geïnstalleerd
Nokia G-010G-R ONT's

*(ONT=Fiber modem)

• Auteur
  • Apprentice
  • August 18, 2025

Bedankt voor de interessante input.

Dus als ik het goed begrijp is de kans groot dat dat ik bij een goedkoper abbo met relatief lage snelheid (edpnet, FastFiber) een Nokia G-010G-R ONT geïnstalleerd krijg?

Verder een beetje off topic, maar zijn er redenen om juist wel of niet voor edpnet of FastFiber te kiezen voor een instap abbo?

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • Antwoord
  • August 21, 2025

@TomJPeeters In dit filmpje zie je welke toestellen geplaatst zullen worden. Het witte bakje wordt geplaatst waar de lijn binnenkomt. Het eerste zwarte bakje (ONT of fibermodem) wordt daar normaalgezien bijgeplaatst. Dit zijn 2 kleine toestelletjes.

De modem kan dan geplaatst worden waar je wil. 

Enkel als je hogere snelheden wil (Ultra of Gigafiber) worden andere toestellen geplaatst zoals te zien is in dit filmpje

Je kan ook eigen toestellen gebruiken

En natuurlijk gaan wij je op een Proximusforum geen edpnet aanraden 😉

Forum|alt.badge.img+2

@TomJPeeters als je bij een andere provider dan Proximus je abbo fiber laat installeren kan het zijn dat je installatie kosten worden aangerekend, bij Edpnet kan dit sneller gedaan worden, het is altijd kijken welke condities er zijn,

fiber wordt altijd door Proximus geïnstalleerd.

• Auteur
  • Apprentice
  • August 21, 2025

Bedankt aan iedereen voor de antwoorden. Ik heb het laatste als beste antwoord geselecteerd, om deze thread wat af te werken, maar ook de antwoorden van ​@Martin en ​@Master-magic voegen nuttige info toe.

@HadewychT:

• Over Proximus/edpnet/Fastfiber: De vraag was wat vreemd, maar ik mis een instap abbo bij Proximus. Ik heb eigenlijk al voldoende met de Fastfiber Fiber 50, en moest ik kunnen nam ik een edpnet VDSL XS. Ik heb niet veel bandbreedte noch volume nodig.
  • Over eigen toestellen: Dat is het plan. Ik heb echter wel graag een fallback voor als er problemen zijn of discussie is. Waarschijnlijk komt er een MikroTik L009 om te beginnen.
  • Met de router elders in het rack en de kleine zwarte Nokia ONT kan ik voorlopig wel leven. Ik denk er net aan dat ik de Nokia ONT mogelijks via PoE en een splitter kan voeden.