Skip to main content

Mijn aansluiting zit achter CGNAT en krijgt een privé WAN‑IP. Kunt u controleren of ik een dynamisch publiek IPv4‑adres kan krijgen?

• May 4, 2026
  • 7 reacties
  • 91 Bekeken

Mijn internetlijn krijgt momenteel een CGNAT‑adres (privé WAN‑IPv4 in de 10.x / 100.64.x reeks). Hierdoor werkt port forwarding niet.

Kunt u nakijken of mijn lijn uit CGNAT kan worden gehaald en een dynamisch publiek IPv4‑adres kan krijgen?

7 reacties

ndien het niet mogelijk is, wil ik dit graag schriftelijk bevestigd zien. Gelieve expliciet te bevestigen dat Proximus geen publiek IPv4‑adres kan toewijzen op residentiële lijnen en dat CGNAT niet kan worden uitgeschakeld.

HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • May 4, 2026

@patrick van de perre Op de lijn die ik terugvind aan de hand van de gegevens in je profiel (ultrafiber), vind ik geen CGNAT terug. Deze lijn is verbonden met een publiek IPv4-adres. 

Kan je voor de zekerheid je profiel verder aanvullen met de juiste gegevens zodat we zeker de juiste lijn nakijken ?

Gevraagde privégegevens in je forumprofiel plaatsen doe je terwijl je op het forum ingelogd bent.

Hier kan je info zetten in één van de met “privé” aangeduide tekstvelden.

Enkel proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken.

Klik tenslotte onderaan links op “sla wijzigingen op”

( in het vak “Ticket (Privé)” kun je bvb nog bijkomende informatie zetten als dit wilt).

@patrick van de perre Op de lijn die ik terugvind aan de hand van de gegevens in je profiel (ultrafiber), vind ik geen CGNAT terug. Deze lijn is verbonden met een publiek IPv4-adres. 

Kan je voor de zekerheid je profiel verder aanvullen met de juiste gegevens zodat we zeker de juiste lijn nakijken ?

Gevraagde privégegevens in je forumprofiel plaatsen doe je terwijl je op het forum ingelogd bent.

( in het vak “Ticket (Privé)” kun je bvb nog bijkomende informatie zetten als dit wilt).

Mijn WAN‑adres op de Internet Box is geen publiek IPv4‑adres, maar een privé‑IPv4 in de 10.x / 100.64.x reeks. Dit betekent dat mijn lijn achter CGNAT staat.

Kunt u bevestigen dat u specifiek het WAN‑adres van mijn aansluiting hebt gecontroleerd en niet enkel het productprofiel “UltraFiber”?

Ik ontvang graag een duidelijke bevestiging of mijn lijn een publiek IPv4‑adres krijgt of achter CGNAT staat.

Met vriendelijke groet, Patrick Van de Perre

Mijn WAN‑adres op de Internet Box is geen publiek IPv4‑adres, maar een privé‑IPv4 in de 10.x / 100.64.x reeks. Dit betekent dat mijn lijn achter CGNAT staat.

Kunt u bevestigen dat u specifiek het WAN‑adres van mijn aansluiting hebt gecontroleerd en niet enkel het productprofiel “UltraFiber”?

Ik ontvang graag een duidelijke bevestiging of mijn lijn een publiek IPv4‑adres krijgt of achter CGNAT staat.

“Kunt u bevestigen dat een WAN‑adres in de 10.x / 100.64.x reeks volgens RFC6598 een CGNAT‑adres is?”

Geachte,

Hierbij bevestig ik dat ik mijn internetabonnement bij Proximus beëindig.

De reden voor mijn vertrek is dat mijn residentiële aansluiting achter CGNAT geplaatst wordt en geen publiek IPv4‑adres kan krijgen. Hierdoor zijn port forwarding, externe toegang en de netwerkdiensten die ik nodig heb structureel onmogelijk.

Aangezien deze functionaliteit voor mij essentieel is en Proximus dit niet kan aanbieden op residentiële lijnen, ben ik overgestapt naar een provider die wel een publiek IPv4‑adres voorziet.

Gelieve mijn dossier correct af te handelen.

Beste,

Bedankt voor de reacties.

Ik wil hierbij bevestigen dat ik intussen ben overgestapt naar een andere provider. De reden is dat mijn aansluiting bij Proximus een privé WAN‑IPv4‑adres kreeg (10.x / 100.64.x), wat betekent dat de lijn achter CGNAT stond.

Hierdoor waren port forwarding, externe toegang en de netwerkdiensten die ik nodig heb structureel onmogelijk, ongeacht modem‑ of poortconfiguratie.

Aangezien een publiek IPv4‑adres voor mij essentieel is en dit op residentiële lijnen niet meer kan worden toegewezen, heb ik gekozen voor een provider die dit wel ondersteunt.

Mijn vraag mag dus als afgehandeld beschouwd worden.

Bedankt voor de reactie.

Ik heb mijn WAN‑adres zelf gecontroleerd op de Internet Box en dit was een privé‑IPv4‑adres (10.x / 100.64.x). Dat is volgens RFC6598 een CGNAT‑adres.

Hierdoor waren port forwarding en externe toegang onmogelijk, wat voor mij essentieel is.

Ik ben intussen overgestapt naar een provider die wel een publiek IPv4‑adres voorziet.

Het topic mag afgesloten worden.

Groeten, Patrick