Skip to main content

Qua snelheidstest in onze straat is er als volgt uitgekomen :

Maximumsnelheid beschikbaar voor 54% van de lijnen met jouw configuratie

37.2 Mbps download - 9.4 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

18.6 Mbps download - 5.6 Mbps upload

 

Hoe komen ze aan die 54%? Bovendien kregen we van de installateur van Mobile Vikings die onder Proximus werken het volgende te horen:

Zoals telefonisch besproken zou het bij ons, Proximus en Scarlet niet mogelijk zijn om een kwalitatieve internet aansluiting te hebben.
Omdat de kabel in de straat enorm verouderd is en een slecht signaal geeft zou je maar 20 mbps hebben.
Om te streamen heb je minstens 40 mbps nodig.
Proximus ( ons netwerkbeheer) gaat deze kabel ook niet meer vervangen omdat ze bezig zijn met overal fiber te leggen.
Ik zie dat ze binnekort wel gaan beginnen in jouw straat maar dit kan nog maanden duren vooraleer het in orde is.
 Ik raad dus zeker af om een installatie via ons te doen.

 

Is dit feitelijk zo dat we dus geen internet kunnen aansluiten via Proximus infrastructuur om zelfs maar gewoon tv te kijken en HD te streamen ed en dus verplicht zijn om Telenet te nemen?

In afwachting van een reactie van een Proximus moderator op dit publieke forum

Bv.

Aanbevolen snelheid van internetverbinding | Netflix Helpcentrum

Concreet kunt u mijns inziens  HD streams ontvangen met de door Proximus op uw locatie gegarandeerde minimum snelheid  van 18.6/5.6 Mbps down/up (20/6 bruto)

 

&

De lokale distributiekabel (vanuit de lokale straatkast in uw buurt)) bevat X koperparen, stel dat er 100 zouden zijn dan zou er blijkbaar op 54 paren uit deze distributiekabel vdsl2 snelheden tot 40/10 Mbps kunnen gehaald worden

De vraag is alleen of deze paren ondertussen al dan niet (alle) reeds in gebruik zijn voor andere klanten in uw buurt (en/of uw intro eventueel op een dergelijk koperpaar aangesloten kan worden)

Eupen Cable: Telecommunicatiekabels voor hoge datatransmissiesnelheden

 

Vermoedelijk zullen (zoals ook op mijn locatie) via teledistributie wel (merkelijk) hogere snelheden gehaald kunnen worden (tenzij het lokale node overbelast zou zijn)


@M_016  de Telenet snelheid op je adres kan je ook checken, meestal is een straat op Telenet kabel voor internet overbelast tussen 18 uur en 23 uur, in die tijds uren hoor je de meeste klachten omdat er nog klanten met een docsis 3.0 modem zitten en deze minder bandbreedte gebruikt dan een docsis 3.1 dat ook dan hogere snelheden haalt en minder vraagt op een node, moest iedere klant met oude modems er uit gehaald worden dan kan de belasting op de kabel per node verlagen, mits Telenet niet meer klanten op die nodes aansluit zodat het stabiel wordt.

Telenet is ook al bezig met IP tv ontvangers uit te delen aan nieuwe klanten en bestaande klanten, wanneer er meer via ip kijken gaan ze de muxen met digitale DVB-C zenders ook afbouwen zodat ze het internet kunnen verhogen en stabieler maken, 

allemaal info waar de ts niet veel mee is maar belangrijk is voor bepaalde klanten.

de keuze blijft bij de klant wat die wilt.


In afwachting van een reactie van een Proximus moderator op dit publieke forum

Bv.

Aanbevolen snelheid van internetverbinding | Netflix Helpcentrum

Concreet kunt u mijns inziens  HD streams ontvangen met de door Proximus op uw locatie gegarandeerde minimum snelheid  van 18.6/5.6 Mbps down/up (20/6 bruto)

 

&

De lokale distributiekabel (vanuit de lokale straatkast in uw buurt)) bevat X koperparen, stel dat er 100 zouden zijn dan zou er blijkbaar op 54 paren uit deze distributiekabel vdsl2 snelheden tot 40/10 Mbps kunnen gehaald worden

De vraag is alleen of deze paren ondertussen al dan niet (alle) reeds in gebruik zijn voor andere klanten in uw buurt (en/of uw intro eventueel op een dergelijk koperpaar aangesloten kan worden)

Eupen Cable: Telecommunicatiekabels voor hoge datatransmissiesnelheden

 

Vermoedelijk zullen (zoals ook op mijn locatie) via teledistributie wel (merkelijk) hogere snelheden gehaald kunnen worden (tenzij het lokale node overbelast zou zijn)

Bedankt voor je respons, bedoel je dan dat ook de 37.2 mbps waarvan sprake in werkelijkheid hoger zou kúnnen liggen? Of is dit toch het werkelijke maximale om mee rekening te houden.


Die 37.2 kan zeker hoger maar de snelheid is afhankelijk van meerdere factoren waaronder ook de afstand tot de Px-kast. Hoe verder van de kast, hoe zwakker het signaal. Bij Telenet is een belangrijke factor dan weer (zoals Master Magic schrijft) het aantal actieve gebruikers.


De gegarandeerde snelheid duidt gewoon de waarde aan (provisioning profiel **) in geval de DLM je op geen hoger snelheid zou kunnen zetten afhankelijk van lijnlengte en kwaliteit van de lijn waarop je modem aangesloten is, zal de DLM je proberen in stappen je snelheid te verhogen en dit zolang jou lijn stabiel blijft en ook de lijnen van andere klanten die afgetakt zijn van de zelfde distributiekabel.

**(het provisioning profiel bepaalt de initiële snelheidsinstellingen van uw VDSL-lijn, terwijl het DLM-proces later kan besluiten om uw snelheid te verhogen op basis van de prestaties van uw lijn).

Na activering van de lijn controleert en test het geautomatiseerde DLM-proces uw lijn gedurende enkele weken. Afhankelijk van de testresultaten kan uw lijnprofiel worden verhoogd.


@Jonas_018  wat misschien een idee is, is even in de straat bij mensen dat je kent vragen welke provider voor internet ze hebben en checken wat de max snelheid is, als er Proximus gebruikers zijn zal de snelheid ongeveer overal hetzelfde zijn omdat ze dan ook die verouderde kabel gebruiken en je dan een ongeveer idee hebt qua snelheid.

als dat allemaal Telenet gebruikers zijn weet je het direct dat Proximus geen hogere snelheden kan leveren door de oude kabel.

veel succes met de keuze.


@Jonas_018 

De kans dat u meer dan 40/10 Mbps zult kunnen halen op dsl-lijn in uw buurt lijkt mij eerder beperkt/klein (tenzij het nog een vdsl2 lijn van het type non vectorised zou zijn die nog naar vdsl2 vectorised zou moeten omgezet worden , wat mogelijks merkelijk hogere snelheden zou kunnen toelaten)

→ Enkel Proximus kan u eventueel dienaangaande info verschaffen

 

@Master-magic 

Inderdaad maar ik vermoed dat Telenet nog geruime tijd Docsis 3.0 modems zal gebruiken/ondersteunen (in mijn buurt) en dat de (volledige) overgang naar IP (op vele locaties) nog enige tijd op zich zal laten wachten  

 

 


@Jonas_018 

post eens de resultaten van de http://speedtest.net als het kan.


@M_016  normaal is Telenet bezig met iedereen met een oudere modem te contacteren om hun modem gratis om te ruilen naar een nieuwere, mits ze de juiste contact gegevens nog hebben en als het abbo het toelaat om de aanpassing te doen, in praktijk zou dit voor iedereen voordelen hebben die omschakeling, er was vorig jaar al een interne mededeling dat ze dit gingen doen, maar met die problemen met hun systemen is dat waarschijnlijk wat opgeschoven omdat er problemen waren met activaties op hun systeem, maar ze zijn ermee bezig.


@Master-magic

ik vermoed dat het hierbij in eerste instantie enkel over de Telenet HGW ouder dan de 

24*8 CH7465LG HGW 3.0 gaat (tenzij de gebruiker een  >= 1 Gbps aansluiting wil)

(en een Compal CH8568LG HGW 3.1 wil ikzelf vermijden; vanaf Nov 2024 kan een eigen modem router gebruikt worden conform in Apr 2024 door Telenet en Proximus nog te publiceren modem specs)

Maar we wijken wel verder af van de vraag van de auteur :-)

 


Reageer