Er kan ook een probleem zijn met ionport dat Proximus gebruikt om zowel uitgaande als inkomende mails die verstuurd worden via de mailservers te scannen op ongewenste mail (SPAM,PHISHING,mail met kwaadaardige bijlages. Wanneer dit te lang blijft rondhangen in ionport dan treed er een timeout en krijg je zo een foutmelding. Om Proximus te helpen zou je volgende informatie moeten geven: datum+tijdstip van de e-mail en de ontvanger of ontvangers van de mail. Of er is een probleem met de datum en tijd op de mail servers van Proximus en van jouw systeem. Heel wat informatie staat ook in de mailheader.
Ik verzend altijd met Gmail, vaak naar een groep van ongeveer 20 adressen allerhande, niet met bijlage, en het gebeurt soms dat er een foutbericht is bij het verzenden naar een skynet adres. Ik ga de volgende keer eens alle informatie verzamelen en posten.
Kunnen we aub op het onderwerp blijven?
Het betrof hier een mail die van skynet.be naar scarlet.be werd verzonden en ik denk dat beide mail server clusters in dezelfde computerzaal staan.
De mail administrator moet dat toch in de log bestanden kunnen terugvinden? Ik weet wel dat er een paar honderdduizend mails of meer per dag rondvliegen maar dit soort problemen moet daar toch op een of andere manier kunnen worden uitgehaald.
De mail zelf bevatte 10 lijnen tekst. Geen bijlagen, afbeeldingen of andere toevoegsels.
Proximus medewerkers komen pas maandag terug op dit publieke forum
Ik vermoed evenwel dat zij u ook concrete info via een privé-bericht zullen vragen (van wie naar wie wanneer)
inderdaad dit probleem werd hier nog gesteld op het forum en dan vragen de proximus medewerkers van hen enkele recente van die mails door te geven naar welk mailadres en tijdstip die verstuurd werden voor verder onderzoek , maar dat zullen ze u morgen wel uitleggen.
Men spreekt eerder over datacentra’s die ook over België verspreid zijn. Zowel Proximus als Scarlet behoren nog tot de Belgacom groep, maar zijn totaal onafhankelijk van elkaar. Hoewel Scarlet de infrastructuur en apparatuur van Proximus gebruikt. Om even in de logbestanden te snuisteren zonder essentiële informatie is zoals zoeken van een speld in een hooiberg. In troubleshooting is altijd basisinformatie nodig om het nodige onderzoek te kunnen doen. Mijn bedoeling was gewoon uitleg geven van de mogelijke oorzaken en al het nodige bewijsmateriaal te verzamelen voor Proximus die morgen terug actief komen.
We zullen maar hopen dat ze terug de oorzaak vinden.
De meeste informatie staat al in de mailheader en met de bijkomende informatie van tijdstip,onderwerp,ontvanger kunnen ze heel gemakkelijk in beheerconsole kijken die automatisch alle logbestanden gaat doorploeteren en zo kan Proximus kijken op welke server de mail gepasseerd is. Dit is louter als extra randinformatie. Maar het probleem kan ook bij Scarlet liggen en dan moet daar bekeken worden
Aangezien het niet de eerste keer is denk ik wel dat ze het nu ook wel de vinger op de wonde kunnen leggen, enfin dat zien we dan wel …..
Is dit enkel naar 1 scarlet adres dat dit niet werkt?
Kan dit emailadres emails sturen naar u en kan u daarop antwoorden?
Ik heb deze morgen nog een paar tests gedaan en alles blijkt opnieuw te werken, zowel naar Scarlet als naar Gmail en terug.
Ik gebruik voor het ogenblik wel enkel webmail access omdat ik niet op kantoor ben. Geen idee of het probleem zich daar ook op de Outlook client heeft voorgedaan.
Kan je dit de volgende dagen nog even testen en me een seintje geven moest je nog problemen ondervinden?
Ja, ik zal het in de gaten houden en iets laten weten.
Het lijkt me wel eigenaardig dat ik de enige zou zijn met dit probleem.
Normaal gezien is er ook monitoring en wachtdienst tijdens het weekend, dus het probleem kan opgemerkt en nadien opgelost geweest zijn. Niet iedereen gaat dit melden op het forum. De prioriteit is het zo snel mogelijk oplossen van het probleem dan het bijhouden van klanten die problemen hadden.
ja maar in het weekend komen ze op het forum niet langs.
ICT-technici hebben ook wachtdiensten daar had ik het over, niet over de Proximus medewerkers die enkel van MA-VR aanwezig zijn op het forum (er zullen ook wel technici tussen zitten). Ik draai ook wachtdiensten die 1 week duren dit voor de incident response (ICT Security) en dan wordt je ook geïnformeerd door automatische systemen dat er een probleem is.
ja hoe dat juist zit bij proximus dat weet ik niet maar ik heb niet de indruk dat die tijdens een weekend voor zo’n zaken verwittigd worden
Dat hangt af of het over consultants gaat of over internen, dat is kwestie kostenplaatje. Consultants kosten in het weekend en tijdens de nacht meer geld. Ik ken ook niet de exacte situatie bij Proximus. Maar wanneer een server volledig uitvalt en er geen fallback dan zou het in principe verwittigd moeten worden. Er is natuurlijk een heel belangrijk onderscheid tussen een privé klant en een bedrijf.
Inderdaad want als je als privé klant niet belt of op een ander manier belt dat er problemen zijn dan zal er niet vlug vanzelf ingegrepen worden , maar als het algemene panne is bij tv dan zal de telefoon bij hen wel vanzelf rood gloeiend staan
Ik kreeg deze morgen weer een foutmelding voor een
boodschap verstuurd op: 2020-06-17 12:37
van: Proximus webmail
naar: Gmail
inhoud: 5 lijnen tekst en een afbeelding van 17 KB
foutmelding ontvangen op: 2020-06-18 00:39
inhoud [naam van bestemmeling vervangen door x.x]:
Reporting-MTA: dns; mailrelay119.isp.belgacom.be
Final-Recipient: rfc822;x.x@gmail.com
Action: failed
Status: 5.0.0 (permanent failure)
Diagnostic-Code: smtp; 5.4.7 - Delivery expired (message too old) 'timeout' (delivery attempts: 0)
Deze tekst komt uit de bijlagen die met het foutbericht werd meegestuurd. Er vallen mij twee dingen op:
- de ‘delivery attempts’ teller staat op 0
- de originele mail die ook bij de foutmelding wordt meegestuurd was leeg
Deze morgen een nieuw voorbeeld geplaatst, maar dat moest nog worden gevalideerd door de moderators ...
Eventueel kunt u de betrokken e-mailadressen zender & ontvanger en dag/tijdstip ook vermelden in een vrij veld van uw avatar (forum login) bv. ticket
Inderdaad soms worden sommige berichten op dit publieke forum al dan niet met bepaalde woorden/zinnen/links/… aan “controle moderatoren voorgelegd” (maar komt er veelal gevolg aan sptijtig genoeg)
Ik vermoed dat de “AI”-software zoals mij eerder reeds gemeld werd “soms steken laat vallen” en dat de moderatoren niet altijd tijd hebben om één en ander uit te zoeken/corrigeren en/of het bericht terug zichtbaar te maken
Het belangrijkste is evenwel dat uw soms optredend e-mail probleem opgelost geraakt
Deze morgen een nieuw voorbeeld geplaatst, maar dat moest nog worden gevalideerd door de moderators ...
het is ook zo dat dit wel door de moderators doorgegeven wordt en er eerst op feedback gewacht wordt van de achterliggende dienst waar dit verder onderzocht wordt.
Maar af en toe eens terug aan de bel trekken kan geen kwaad als er op de lange duur geen reactie komt
De filter heeft vooral moeite met links. Je kan dit omzeilen door in kladblok alles waar een punt in de link staat tussen [] zetten en http(s) vervangen door hXXp. Zo lukt het plaatsen wel. Ik heb dit probleem al meermaals gemeld maar nog geen feedback gekregen .De Proximus medewerkers kijken hier niet naar. Dit is mijn topic: https://nl.forum.proximus.be/internet-10/content-filter-forum-blokkeert-legitieme-websites-in-reacties-49734 De links zijn totaal niet kwaadaardig dus geen enkel reden om die te blokkeren er zitten ook geen scheldwoord in.
waarom ga je van de veronderstelling uit dat de proximus medewerkers dit niet lezen of niet zouden doorgeven!