Beantwoord

Lijnwaarden, profiiel en DLM

  • 17 September 2021
  • 8 reacties
  • 373 Bekeken

Ik ben sinds vorige vrijdag aangesloten op Proximus nadat ze eindelijk een VDSL RoP dicht bij ons geinstalleerd hebben (na 6j op ADSL). Nu zie ik op de Sagemtool dat we op een 30/3 profiel zitten en dit is nog niet gewijzigd oiv DLM. De max bit rate zit op 56339/4526 volgens Sagemtool. Echter toen de techieker langskwam zag ik lijnwaardes van ongeveer 85k (upload niet gezien).

Volgens mij zijn de lijnwaardes goed en zit ik dicht bij de ROP (240m).

 

Wat ik raar vind is dat de max upstream bitrate zo laag is, verhinderd dat de DLM om een hoger profiel te geven?

Iemand een idee, of moet ik gewoon nog een weekje geduld hebben om DLM zijn werk te laten doen?

[code]
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 29.969 kbps
Upstream current bit rate: 3.000 kbps

Downstream max bit rate: 56.339 kbps
Upstream max bit rate: 4.526 kbps

Downstream attenuation: 9,3 dB

Downstream noise margin: 35,3 dB
Upstream noise margin: 16,9 dB

Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes

DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: 8b
Estimated distance: 240 m

Proximus profile name: 30/3
Proximus DLM profile: yes
Proximus repair profile: no
[/code]

 

icon

Beste antwoord door Martin 17 September 2021, 15:01

Bekijk origineel

8 reacties

voor een beslissing van een DLM moet je voor de zekerheid zeker 2weken wachten bij een nieuwe aansluiting en inderdaad er zit nog verhoging in (noise margin is nog hoog genoeg) VDSL - Wikipedia

maar je DSL profiel staat nog op 8b  en dit zou eens iemand van het Proximus forumteam moeten (laten) hoe dit komt dat je niet op 17a zit, dan zouden je max waarden nog stijgen.

t.t.z. als je van DSL profile: 8b op 17a kunt gezet worden dan zullen de max bit rates ook stijgen.

voor een beslissing van een DLM moet je voor de zekerheid zeker 2weken wachten bij een nieuwe aansluiting en inderdaad er zit nog verhoging in (noise margin is nog hoog genoeg)

maar je DSL profiel staat nog op 8b  en dit zou eens iemand van het Proximus forumteam moeten (laten) hoe dit komt dat je niet op 17a zit, dan zouden je max waarden nog stijgen.

Ok dus de max bit rates hangen eerder af van het profiel dan en niet het theoretische max op basis van de lijnwaardes? Goed om weten, bedankt!

t.t.z. als je van DSL profile: 8b op 17a kunt gezet worden dan zullen de max bit rates ook stijgen, en dit zou eens moeten nagetrokken worden door een Proximus Forummedewerker, maar dat zal vrees ik niet vanavond meer kunnen gebeuren,  maar iets worden voor maandag, want tijdens het weekend komen zij ook niet langs op het forum.

Reputatie 7
Badge +4

zelfs met een vdsl profiel 8b zou uw snelheid down/up mijns inziens nog verder moeten kunnen stijgen via DLM (over enkele dagen?) (noise margin » 10 dB & line attenuation « 20 dB) maar inderdaad Proximus medewerkers op dit publieke forum zouden best eens nagaan of een profiel vdsl 17a niet mogelijk is en tot betere resultaten leidt op uw lijn (vanaf maandag)

VDSL - Wikipedia

 

 

Inderdaad dit is wat ik in mijn eerst bericht ook aangegeven heb dat zelfs met 8b er meer in zit maar het nog wat te vroeg is, voor de rest zullen we moeten afwachten tot iemand die van Proximus zelf is maandag meer kan vertellen over de mogelijkheid van op 17b gezet te worden.

OK bedankt voor de toelichting, ik wacht tot maandag dan :)

Iemand van Proximus die even kan kijken naar mijn profiel (8b vs 17a)?

@HadewychT heb u tijd om even te kijken aub?

Reageer