Vraag

Lijnprofiel & internetsnelheid

  • 14 March 2024
  • 36 reacties
  • 414 Bekeken

Reputatie 1
Badge

 

Beste Proximus medewerkers,

 

Al sinds enkele maanden kamp ik met een slechte internetsnelheid.

 

Al 10 tallen keren heb ik aan de telefoon gehangen met heel vaak goeie medewerkers van Proximus.

Dit met kennis van zaken, maar soms ook mensen waarvan je denkt ‘kennen ze er wel iets vanaf’ ‘en die je dan doorverbinden van het kastje naar de muur. 

Zowel aan de telefoon, en nog ergerlijker op de chat daar heb je steeds iemand anders om de 5 minuten vast.

Ook die assistant is enorm ergerlijk en storend en werkt totaal niet. De assistant aan de telefoon idem, werkt ook niet. Dit als feedback voor verbetering.

Met een download van toen vaak maar 6 Mbps en een upload van 1,8 Mbps.

En een max. download van 19 Mbps als alles goed ging, maar dan nog met zo een snelheid heb je vaak vastlopend internet die onstabiel is, en daar betaal ik niet voor in mijn flex pack.

 

Bovendien is dit ook niet de minimale gegarandeerde snelheid die via www.proximus.be/internetsnelheid voor mijn adres zou moeten zijn.

De minimale snelheid zou 45.3 Mbps download - 14 Mbps upload moeten zijn volgens de site, dat haal ik in de verste verte niet.

 

Ondertussen zijn hiervoor al 4 techniekers langsgekomen. Geen enkele kan het oplossen. 

 

Meer zelfs...

 

Op 29/02/24 komt er een redelijke oplossing uit de bus, waardoor ik geen happeren, traag, onstabiel internet meer heb, goed via teams kan werken.

Ik haal een snelheid van 32 Mbps download - 2,5 Mbps upload (wat tegenwoordig ook nog niet hoog te noemen is).

Vanop afstand deed ‘happy house’ een verhoging van het lijnprofiel van een 30/10 naar een 50/10. Ik moest het enkele dagen tijd geven en dat deed ik ook.

 

Van 29/02/24 tot 7/03/24, in die periode ging alles veel vlotter en beter dan ervoor.

Maar blijkbaar hadden ze dit ticket niet afgesloten en stond er toch nog een technieker ingepland of deze was gelinkt aan een vorige technieker van 19 februari ‘24 (die zelf geadviseerd had voor laswerken aan de lijn in de straat...)

Maar de technieker van 7/03/24 was blijkbaar een meer ervaren technieker (onderaannemer en niet van Proximus zelf “Esas Cirecet Belgium”) gaf hij zelf aan en wou dat nog eens bekijken of lassen wel een oplossing en nodig zou zijn aan de lijn.

Feit is dat deze zegt, ik ga het lijnprofiel toch weer op 30/10 zetten, want je zal onstabiel internet hebben….

Wat dus totaal niet zo was, het was al ‘redelijk’ beter en opgelost door happy house in feite.

 

Ik was redelijk ‘in de wolken’ om het zo te noemen ook al is het al zeker niet de 45.3 Mbps download - 14 Mbps upload die het minimaal zou moeten zijn

(Geadverteerde snelheid zelfs tot 100 Mbps download - tot 30 Mbps upload & Maximumsnelheid beschikbaar voor 56% van de lijnen met mijn configuratie 74.5 Mbps download - 27.6 Mbps upload)

 

Met het gevolg dat het probleem van voordien met vastlopend internet gewoon terug is…

 

Maar dit is nog niet alles, ik had al gebeld dat ik na 4 techniekers geen nieuwe meer wil ingepland hebben.

En geen tijd heb om altijd maar hiervoor thuis te blijven of verlof te nemen.

Dat happy house zoals was gebleken dit kon oplossen zoals op 29/02/24.

Happy house ging dit zo doen en terug verhogen naar een minimum 50/10 profiel.

 

Wat krijg ik maandag 11/03/24, onderstaande 2 berichten (zonder ook maar zelf te weten van een technieker??)

En gemeld geen technieker meer te willen over de vloer voor dit probleem, maar happy house dit laten oplossen vanop afstand (want met de technieker komt er toch niets van oplossing uit de bus, we kunnen helaas niets doen voor u is het antwoord steeds, u zal het met deze snelheid moeten doen)

 

 

Maar nog meer was mijn verontwaardiging toen gisteren diezelfde technieker van 7/3 een bericht naliet in mijn voicemail of hij morgen (vandaag dus) opnieuw zou langskomen.

Zonder maar af te stemmen of af te spreken (van de kant van Proximus dan, de technieker kan er niets aan doen natuurlijk) dit terwijl ik al aangaf het vanop afstand opnieuw opgelost wil zien zoals 29/02/24 (wat geen volwaardige oplossing was, maar ok het werkte al stukken beter als ervoor)

 

Deze morgen kreeg ik dan nog dit, een afspraak ingepland vandaag (ik kan het zelf niet annuleren, krijg een foutmelding)

 

 

 

Bij deze vraag ik deze afspraak te annuleren, want ik ben niet thuis en gaan werken. En gaf al aan na 4 techniekers hier niet meer op te willen ingaan.

 

En bijgevolg terug op te lossen zoals 29/02/24 door Happy House en deze mij te contacteren van zodra ze mijn lijn terug op een 50/10 profiel hebben gezet en dit opgelost hebben.

 

Alvast bedankt.

 

Alle klantgegevens kan u terugvinden in mijn profiel.


36 reacties

Nog eens voor alle duidelijkheid:
Het Sagemtool is gemaakt geweest door een forumlid van Userbase, dus niet door Proximus of door iemand van Sagemcom. 

In principe is alles klaar en duidelijk. De topic mag gesloten worden 🔒 

 

Reputatie 6
Badge +2

Laat het topic maar open, lijkt mij een interessante discussie.

Wat voor mij nieuw is:

  • dat de single VLAN configuratie een aantal technische zaken wijzigt in de achtergrond, waardoor de decoders niet meer geregistreerd geraken. Dus de “routed IPTV” in de B-box3 is niet gelijk aan de “routed IPTV” van de internet box. Heeft waarschjijnluijk te maken met de VLAN’s: de B-box3 routed het IPTV verkeer via VLAN 30, de Internet Box via VLAN20.
  • ben wel verbaasd dat een B-box3 (met PPPoE credentials op VLAN10) blijft werken op een lijn die al geswitched is naar “single VLAN”. Interessant 😃
  • dat de vaste lijn blijft werken op beide modems is normaal (zolang de VoIP crendentials nog aanwezig zijn): beide modems gebruiken VLAN20.

We leren alle dagen bij 😉…

 

Waarom ik m'n Bbox3 gebruik is enkel om de lijnwaarden en info via die tool te gebruiken en op te kunnen vragen.

 

Zoals hierboven gezegd: het is géén goed idee om frequent modems te wisselen, vooral in jouw situatie met een redelijk onstabiele lijn.

Als je dan toch de B-box3 sporadisch wilt gebruiken voor een “lijntest”, dan zou ik alle gegevens wissen (reset?): telefonie, PPPoE login, etc …

Het enige wat je wilt is een sync testen, géén internet verbinding maken die het systeem stoort...

Reputatie 1
Badge

Volgende begrippen, wat moet ik er onder verstaan:

 

-> Vectoring

-> Repair

-> 17a of 8b (bestaan er nog?)

-> Noise margin

 

Op welke site kan ik zo een schema vinden met de verschillende zones en profielen?

 

Thx voor de info.

Volgende begrippen, wat moet ik er onder verstaan:

 

-> Vectoring  

-> Repair

-> 17a of 8b (bestaan er nog?)

-> Noise margin

 

Op welke site kan ik zo een schema vinden met de verschillende zones en profielen?

 

Thx voor de info.

 

  • Vectoring:  Wat is Vectoring Technologie | edpnet.be
    Telefoonlijnen die VDSL2-signalen overbrengen, bevinden zich in een bundel = distributiekabel, waarbij de kabelparen dicht bij elkaar liggen, dit resulteert in overspraak (interferentie) van het ene kabelpaar naar het andere en hoe meer lijnen in een bundel, hoe meer overspraak er optreedt. Nu zorgt Vectoring voor onderdrukking van die interferentiesignalen. 
    Vectoring kan worden vergeleken met noise-cancelling technologie bij koptelefoons.
    Die overspraak wordt gemeten en geneutraliseerd door anti-phase signalen te genereren en Noise margin staat in verband hiermee hoe hoger die is des te meer de DLM je lijnsnelheid kan verhogen.
  • Noise Margin: VDSL line parameters – Keenetic
    De ruismarge bepaalt het minimale niveau waarop het signaal boven het ruisniveau moet liggen. Het wordt uitgedrukt in decibel (dB). Een hoge ruismarge duidt op een goede lijnkwaliteit. De limiet voor de transmissieruismarge is 6 dB. Praktisch als de ruismarge onder 9 a 10dB ligt, is een stabiele VDSL-verbinding niet meer gegarandeerd. Een hogere ruismarge betekent dus een betere kwaliteit van de VDSL-lijn. 
  •  
  • Profiel 8b:

    • Bandbreedte: 8,832 MHz
    • Aantal draaggolven: 2048
    • Bandbreedte per draaggolf: 4,3125 kHz
    • Vermogen: +20,5 dBm
    • Maximale doorvoersnelheid: 50 Mbit/s (symmetrisch)
  • Profiel 17a:

    • Bandbreedte: 17,664 MHz
    • Aantal draaggolven: 4096
    • Bandbreedte per draaggolf: 4,3125 kHz
    • Vermogen: +14,5 dBm
    • Maximale doorvoersnelheid: 100 Mbit/s (symmetrisch)
  • Deze profielen bepalen de snelheid en afstand waarover VDSL2 kan worden ingezet. Profiel 17a wordt vaak gebruikt voor kortere afstanden, terwijl profielen zoals 8b geschikt zijn voor langere afstanden

  • Supervectoring 35b is verder ontwikkelde versie van de VDSL-standaard.
    Wat is nu precies “Supervectoring 35b“? | AVM België

  • Repair Profiel: Wanneer een VDSL-lijn problemen ondervindt, zoals storingen, verbindingsproblemen, kan het repair profiel worden geactiveerd. Dit profiel beperkt de snelheid om de stabiliteit van de lijn terug te verbeteren. 

  • Tabel verschillende zones bv hier:
    Nieuwe vectoring profielen (Upload phase 2, "1.1 MHz" en vectoring zone 4/5) - Userbase

NB: als je lang genoeg googelt / zoekt kan je dit allemaal en nog veel meer terugvinden over deze materie. 

Reputatie 1
Badge

Even een update...

 

De snelheid was opnieuw drastisch gedaald.

 

De technieker is op dit moment een nieuwe poort in de aansluitkast aan het plaatsen. Dit na overleg met een expert.

 

Benieuwd of dit het snelheidsprobleem zal kunnen oplossen...

Reputatie 1
Badge

@HadewychT

Blijkbaar zou mijn kwaliteit en synchronisatie van de lijn niet in orde zijn.  

Er is vectoring actief met een profiel 70/30 op dit moment kreeg ik te horen.

 

Als ik de TBF test uitvoer, zal deze zichzelf naar de best haalbare snelheid terug brengen en dit probleem terug zelf oplossen? Dit rekening houdende met 14 dagen verwerking..

 

Ik had een lange tijd 35 Mbps Download en zit nu terug op 25 Mbps Download. 

 

Zal de TBF met deze test de DLM terug op dit niveau van ervoor kunnen brengen?

 

 

Als je nu voor het ogenblik bv op 70/30 zit zal de TBF > DLM je heel vlug terug op 70/30 zetten (omdat hij rekening houdt met een vorige evaluatie) maar als je snelheid ineens naar 25Mbps gezakt is zal daar wel één of andere reden voor zijn dat de DLM je niet kan op hogere snelheden zetten. 
Nu langs de ander kant als je snelheid dan toch naar 25 teruggevallen is kan het geen kwaad van de TBF te starten en dan afwachten wat de DLM er kan uithalen. De DLM moet ook tijd krijgen om zijn analyse te doen dus bv iedere dag opnieuw de TBF opstarten om te hopen dat je vlugger op hogere snelheden zal gezet worden, is geen goed idee natuurlijk.

PS: Als er echt problemen op je lijn zijn, zal het probleem door PX zelf grondig moeten onderzocht worden waar de oorzaak zit.

Reputatie 1
Badge

Ik meende dat wanneer deze op 50/15 stond ik de snelheid haalde van 35 Mbps en dit zonder traag of storend internet. 

 

Zou dit kunnen dat wanneer je te ver van de kast af zit bij een lager profiel je hier naar teruggebracht zal worden? Dit dus met de TBF test?

hoe dan ook als je op 50/15 stond of staat, zou je met een http://proximus.be/peedtest deze snelheid ook moet halen op ±8 % na.

Dit zijn de snelheden in functie van de lijnlengte = verzwakking die er normaal kunnen gehaald worden:

bron: vectoring profielen

Als er natuurlijk problemen zijn op je lijn moeten die eerst opgelost worden want anders kan die gewaarborgde signalen niet altijd halen!

Reputatie 7
Badge +4

@Olivier_d Je lijn staat inderdaad geprogrammeerd op 70mbps, maar dat heeft geen zin. Deze snelheid kan op uw lijn niet gehaald worden omwille van de afstand tot aan ons aansluitpunt en de verzwakking van het signaal door die afstand en de kwaliteit van uw lijn. Ook andere klanten in uw buurt halen deze snelheid niet. Daar gaat een extra interventie ook niets aan helpen. Doordat je modem steeds de moeite doet om toch te proberen deze snelheid wel te halen zorgt dit voor veel problemen. Vandaar dat ik die snelheid eerder al verlaagd heb om je lijn terug stabiel te maken. Ik zal dit nu opnieuw doen en dan zullen we opnieuw moeten evalueren. 

@philippe_d 

Wat voor mij nieuw is:

  • dat de single VLAN configuratie een aantal technische zaken wijzigt in de achtergrond, waardoor de decoders niet meer geregistreerd geraken. Dus de “routed IPTV” in de B-box3 is niet gelijk aan de “routed IPTV” van de internet box. Heeft waarschjijnluijk te maken met de VLAN’s: de B-box3 routed het IPTV verkeer via VLAN 30, de Internet Box via VLAN20.
  • ben wel verbaasd dat een B-box3 (met PPPoE credentials op VLAN10) blijft werken op een lijn die al geswitched is naar “single VLAN”. Interessant 😃
  • dat de vaste lijn blijft werken op beide modems is normaal (zolang de VoIP crendentials nog aanwezig zijn): beide modems gebruiken VLAN20.

Het is niet zo dat die decoder dan niet meer kan werken, maar hij zal wel herstart moeten worden.

Het gebeurt soms ook bij het wisselen tussen internetbox en b-box3 dat het achterliggende systeem niet mee switcht van 1 VLAN naar 3 VLAN’s of andersom en dat zorgt dan voor problemen. Als de lijn nog op 3 VLAN’s staat terwijl de internetbox er aan hangt of 1 VLAN met een B-box3 zullen deze niet werken zoals het hoort. Normaalgezien moet deze switch wel automatisch gebeuren. Als dat niet zo is moeten wij tussenkomen voordat alles weer werkt zoals het moet. Het is dus niet zo dat de B-box3 blijft werken op 1 VLAN. De lijn wordt dan weer terug op 3 VLAN’s gezet. 

Reputatie 1
Badge

@HadewychT 

 

Bedankt voor uw feedback en uitleg :)

 

Op welk vectoring profiel heeft u deze dan uiteindelijk ingesteld? Terug op de 50/15 waar het het beste op leek te werken hier.

 

Dank voor de feedback.

Reageer