Vraag

Lijnprofiel & internetsnelheid

  • 14 March 2024
  • 36 reacties
  • 439 Bekeken


Toon eerste bericht

36 reacties

De decoders moeten een IP krijgen uit de TV DHCP pool
bij de internet box (192.168.128.[2-127])
(voor je omgezet werd naar die Internet box) was dit bij Bobx3 (192.168.1.[64-99])
Dus zal die decoder nu het juiste IP adres niet meer krijgen

Reputatie 1
Badge

Sinds vandaag heb ik een probleem met mijn internetbox (modem).

 

Van de 3 blauwe lampjes brand enkel deze rechts van de wifi blauw. In de MyProximus APP zie ik mijn internetbox ook niet meer in mijn netwerk staan.

 

Het middelste lampje van de vaste lijn staat niet aan.

 

Bij het heropstarten brand het eerste van internet eerst rood, daarna knipperend wit (2 - 3 minuten) en daarna constant groen knipperend.

 

Volgens de hulppagina via de Proximus website heeft dit te maken dat de modem niet zou synchroniseren met het netwerk?

 

Ik heb gebeld met de klantendienst vanavond rond 21u30, maar aangezien het weekend is zal er ook geen verdere hulp uit de bus komen.. De man gaf aan dat er inderdaad een synchronisatieprobleem is met de modem Bbox4/Internetbox die ik heb.

 

Iemand die weet of dit al heeft meegemaakt? Hoe je de Internetbox (Bbox 4) terug gesynchroniseerd kan krijgen met het netwerk?

 

Ik heb nu als tijdelijke oplossing (voor het weekend) mijn eigen aangekochte Bbox 3 van destijds weer uitgehaald en deze erop aangesloten, ik heb wifi alsook vaste lijn werkt. Enkel mijn V7 decoder voor TV zegt dat hij geen verbinding kan maken met internet? Werkt een V7 enkel met de Internetbox en niet met een Bbox 3 misschien?

 

Terwijl de Bbox 3 nu tijdelijk aangesloten is heb ik ook eens een test gedaan. Ik kwam op het volgende uit:

 

[code]
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   32.324 kbps
Upstream current bit rate:     2.391 kbps

Downstream max bit rate:       37.454 kbps
Upstream max bit rate:         2.699 kbps

Downstream attenuation:        31,3 dB

Downstream noise margin:       9,0 dB
Upstream noise margin:         6,7 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            987 m

Proximus profile name:         unknown
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       unknown
[/code]
 

 

Dank voor de info.

 

 

@Olivier_d 

Ik veronderstel dat je bedoelt dat je met de SagemTool app kon lijnprofielen uitlezen van de bbox3 maar dit tool werkt niet voor een bbox4.

@Olivier_d 

ik weet niet goed wat je bedoelt waarschijnlijk  bedoel  je dat je  met de “Sagem Tool” applicatie je lijnprofiel (en nog veel meer) kon zien, maar dat tool werd door iemand gemaakt die dit gepubliceerd heeft op Userbase maar werkt uitsluiten op bboxen van het merk Sagemcom en  niet op de internet box (bbox4)  want op de interface van de bbox3 via http://192.168.1.1 kon je al die gegevens ook niet zien.

Reputatie 1
Badge

@Martin 

 

Vroeger had ik een Bbox3, kon je daar in de configuratie modus je lijnprofiel waarnemen? 

 

Nu in de Bbox 4 (Internet box) is dit sowieso niet meer mogelijk zeker?

Reputatie 1
Badge

@HadewychT

 

Even een update, 14/03/24 20:20

 

Ik hing juist aan de lijn van de klantendienst (vaste lijn) toen mijn mobiel ook net afging op dat moment. 

 

Het was de technieker van deze middag. 

 

Ik melde de problemen die ik nu voor had,

 

  • Tv, blokjes beeld en niet synchroon lopen van geluid met de tv.
  • Vaste telefonie, haperend en blokkerig geluid in de verte.
  • Internet, was met moeite 18 Mbps Down en constant vastlopen en blijven draaien, moeilijk laden.

Hij zag dat inderdaad de snelheid verlaagd werd en deze ‘s middag hoger stond toen hij aan mijn deur was.

 

Hij heeft de 30/3 terug gezet naar de 70/30. 

 

In zijn systeem ziet hij inderdaad dat wanneer deze laag staat alles groen is en wanneer deze hoog staat alles rood komt. Maar bij mij is het dus omgekeerd want alles loopt vast bij een lage snelheid en loopt goed wanneer dit hoger staat.

 

Hopelijk komt er nu niemand meer aan en mag ik hopen dat het opgelost is, eindelijk…

 

Hij ging het eens verder onderzoeken, omdat het toch een speciaal geval is blijkt.

 

Hij sprak ook van de DLM die dit natuurlijk nog automatisch kan gaan aanpassen... 

 

Hij zal mij in de loop van volgende week nog terugbellen over de status en de feedback…

 

Wel een mooie service van deze technieker om op dit uur nog contact op te nemen en voor een oplossing te zorgen, Bedankt alvast! 😉

TBI:
Het is ook zo dat er moet rekening gehouden worden met andere klanten die van de zelfde distributie kabel bediend worden als u en door de snelheid bij u te overrulen kunnen de anderen in de problemen komen en daarvoor dient de DLM o.a. ook om dit in het oog te houden. 

@Olivier_d Ik zie inderdaad de afspraak nog staan. Ik heb je lijn even opnieuw gecontroleerd. Deze draait inderdaad nog niet stabiel. Ik heb de snelheid ook weer iets moeten verlagen om je lijn stabieler te laten draaien. Voordien haalde je lijn de snelheid die geprogrammeerd was niet, wat voor extra problemen kan zorgen. Om dit te verbeteren zou ik de afspraak toch laten doorgaan. Als je het toch niet wil, zal ik ze alsnog annuleren. 

Het is wel het beste van maar op 1 topic tegelijk zulke vragen te stellen om alle info bij elkaar te hebben en dubbel werk te vermijden. 

Ik zal alles dan inderdaad verder in deze topic bespreken. 

 

Aangezien ik aan het werk was is de technieker hier dus wel geweest rond 12u45 - 13u (ook al geeft de communicatie dan later aan tss 16u30 - 18u30 via sms). Ook nadat ik 3 gemiste oproepen heb gehad die ik niet beantwoorde is deze toch langsgekomen…

 

Ik had gisterenavond  bv. geen onstabiel internet en haalde een 32 Mbps, nu merk ik inderdaad wel opnieuw een traag internet, wellicht na het te verlagen.

 

Ik vermoed als het door iemand van jullie hoger gezet wordt jullie dit als onstabiel zien misschien in het systeem, maar ikzelf merk wel een verbetering in huis.

 

Reputatie 1
Badge

@Olivier_d Ik zie inderdaad de afspraak nog staan. Ik heb je lijn even opnieuw gecontroleerd. Deze draait inderdaad nog niet stabiel. Ik heb de snelheid ook weer iets moeten verlagen om je lijn stabieler te laten draaien. Voordien haalde je lijn de snelheid die geprogrammeerd was niet, wat voor extra problemen kan zorgen. Om dit te verbeteren zou ik de afspraak toch laten doorgaan. Als je het toch niet wil, zal ik ze alsnog annuleren. 

Het is wel het beste van maar op 1 topic tegelijk zulke vragen te stellen om alle info bij elkaar te hebben en dubbel werk te vermijden. 

 

Goed dat je het zegt!  Ik zal alles dan inderdaad vanaf nu verder in deze topic bespreken. 

 

Aangezien ik aan het werk was is de technieker hier dus wel geweest rond 12u45 - 13u (ook al geeft de communicatie dan later aan tss 16u30 - 18u30 ‘moet hij nog langskomen’ via sms).

 

Ook nadat ik 3 gemiste oproepen heb gehad die ik niet kon beantwoorden is deze toch langsgekomen… Natuurlijk stond hij voor een gesloten deur..

En als ik het telefoonnummer wil terugbellen lukt dit niet, een Proximus bericht geeft aan ‘wanneer dit nummer je nodig heeft zullen ze je zelf terug contacteren’.

 

Ik had gisterenavond  bv. geen onstabiel internet en haalde een 32 Mbps, nu merk ik inderdaad wel opnieuw een traag internet, wellicht na het te verlagen met maar een 16,5 Down Mbps.

 

Ik vermoed als het door iemand van jullie hoger gezet wordt jullie dit als onstabiel zien misschien in het systeem, maar ikzelf merk wel een verbetering in huis.

 

Bedankt voor alle feedback overigens.

Reputatie 7
Badge +4

@Olivier_d Ik zie inderdaad de afspraak nog staan. Ik heb je lijn even opnieuw gecontroleerd. Deze draait inderdaad nog niet stabiel. Ik heb de snelheid ook weer iets moeten verlagen om je lijn stabieler te laten draaien. Voordien haalde je lijn de snelheid die geprogrammeerd was niet, wat voor extra problemen kan zorgen. Om dit te verbeteren zou ik de afspraak toch laten doorgaan. Als je het toch niet wil, zal ik ze alsnog annuleren. 

Het is wel het beste van maar op 1 topic tegelijk zulke vragen te stellen om alle info bij elkaar te hebben en dubbel werk te vermijden. 

Reputatie 7
Badge +4

 @Olivier_d 

Ik vermoed dat onderstaand probleem (halvering internetsnelheid & niet behalen van minimum gegarandeerde snelheid) niet door een happy house technieker kan verholpen worden

 

Internetsnelheid weer gehalveerd | Proximus Forum

 

Reputatie 1
Badge

 

Reageer