Vraag

Lijnprofiel blijft dalen

  • 13 September 2020
  • 36 reacties
  • 461 Bekeken

Reputatie 2

Ondertussen 6 jaar op dit adres en zie stelselmatig onze lijnsnelheid terug geschroefd worden, heeft iemand een idee waarom we blijven zakken ik vind het niet normaal?

Het is zeker al 3x gezakt je zou verwachten dat het netwerk verbeterd word en niet minder word.

Maximumsnelheid beschikbaar voor 64% van de lijnen met jouw configuratie

23,3 Mbps download - 3,8 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

15,4 Mbps download - 1,9 Mbps upload


36 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@schaap69 Wij kunnen je snelheid maar bekijken tot een paar maanden geleden. Op die tijd is er geen verandering in snelheid geweest. Ik heb een collega gevraagd na te kijken wat er verder in het verleden gebeurd is. De snelheden die je nu test zijn normaal voor uw lijn. 

De snelheid van een lijn hangt niet af van hoeveel klanten er aangesloten zijn. De basissnelheid hangt af van de afstand tussen je woning en het aansluitpunt op de KVD (grijze kast op straat). Daarbovenop wordt je lijn constant gemonitord en wordt er bekeken of ze een hogere (of lagere) snelheid kan (moet) krijgen omwille van de kwaliteit van het signaal. 

Het komt altijd op het zelfde neer Proximus moet dit grondig onderzoeken of er iets direct aan te doen valt of je eerlijk melden of er in de nabij toekomst iets in de planning zit die je situatie kan verbeteren op één of andere manier.

Reputatie 7
Badge +4

@schaap69

cfr. info @martin in onderstaande

help, internetsnelheid te laag | Proximus Forum

ga de minimum gegarandeerde snelheid uw adrs na

kijk indien een Bbox3(v+) type Sagem voorhanden is na wat de Sagemtool u als info oplevert

 

Ik vrees evenwel dat vermits Proximus stelt dat u een startprofiel (basissnelheid) hebt van 16.5 Mbps down hebt, uw aansluiting van het type vdsl2 non vectorised is en u zich op een afstand van 700 à 1000 m van een telefooncentrale (LEX of LDC) bevindt

DLM (Dynamic Line Mangement system) kan deze snelheid verhogen tot een niveau X (normaal evenwel kleiner zeker dan 30 Mbps) indien de automatisch lopende testen uitwijzen dat het verkeer van andere klanten met koperparen in de lokale distributiekabel niet verstoord wordt

Een upgrade naar vdsl2 vectorised of fiber kan de situatie verbeteren,  maar enkel Proximus kan u toelichting verschaffen over de plannen op korte/middellange termijn ( < 6 maand)

De EU codex elektronische communicatie - met o.a. breedband 100% dekking 30 Mbps - moet uiterlijk tegen 21/12/20 in de nationale wetgeving worden omgezet, België is zoals gewoonlijk bij de laatste van de klas

Mogelijkerwijze zal de regulator (BIPT) evenwel opnieuw stellen dat er geen probleem is en er voldoende alternatieven ter beschikking zijn (telefoonkabel, teledistributie, mobiel en satelliet) en er derhalve geen universele dienstleverancier moet worden aangeduid (deze verplichting werd eind 2013 geschrapt)

 

Reputatie 2

Ik heb nu net de historiek nagekeken en de lijn heeft altijd op een voorzien profiel van 16,5 gestaan.

Doordat de kwaliteit van de lijn goed is staat de lijn dankzij onze automatische badge op 25Mbps, maar hoger heeft deze snelheid nooit gestaan. 


Omdat ik gisteren terug snelheden haalde die om te wenen waren.( tussen de 8-10 en ja ik weet dat er klanten zijn die het nog met minder moeten doen)


Toch nog eens in mijn oude screenschots en backups van mijn vorige pc en gsm gegaan  en enkele screenschots tegen gekomen van in 2019 toen mijn buur van 2 huizen dichter bij de centrale nog geen klant was bij jullie.

Ik stond dan duidelijk op een ander profiel dus geef het aub toe ipv te zeggen het niet kan!

Dit is nog op wifi en ik heb verschillende van rond die periode, jammer genoeg geen meer van in 2018 want dan was het nog hoger…

screen 12/11/19

Ik stel voor dat ik jullie nu ook stelselmatig minder betaal ?

 

Orange is onder ander één van hun providers
→ https://glasvezel.fluvius.be/kies-helemaal-vrij-je-provider

Reputatie 2

@TimWitt ik had daarnet nog jou topic volledig gelezen, het is jammer dat ze mensen zo aan het lijntje houden….
Ik weet ook wel dat er mensen zijn die er erger aan toe zijn en dit is schandalig in deze tijden van thuiswerken en videochat.
iedereen betaald hetzelfde bedrag dus verwacht je dat er toch een minimum snelheid geleverd word.

In mijn geval was het gewoon uit interesse dat ik de vraag op het forum geplaatst heb.

Wat de alternatieven betreft heb ik het geluk dat ik in de zone woon van het proefproject Fiber@home van fluvius dus de optie voor sneller internet komt eraan tegen de tijd dat proximus in de kleinere gemeentes fiber zal leggen zijn we weer zoveel jaar verder :)

Reputatie 5
Badge +1

@schaap69 ik begrijp je frustratie en geloof je eveneens, anders zou je hier niet de tijd nemen om een topic aan te maken. Zelf zit ik hier al 5 jaar te vechten om een upgrade van onze ADSL lijn te bekomen. Wij hebben spijtig genoeg geen enkel ander alternatief (geen andere operator). Als dat bij jou wel het geval is, kan ik je alleen maar aanraden om zo snel mogelijk van operator te verhuizen!

 

Hier is mijn snelheidstest van daarnet:

 

Wij kunnen zelfs geen 1 HD-zender bekijken en tegelijkertijd op internet surfen. Ik wil je probleem niet al te veel relativeren, maar er zijn er die er nog talloze keren erger aan toe zijn.

Zoals @Cvanloon hierboven al vermeldt: wisseloplossingen eens bestuderen!

Zij moeten dit gewoon doorspelen naar de specialisten ter zake en daar om uitleg vragen hoe de vork juist in de steel steekt en ook meer uitleg of er op korte termijn er iets aan te verbeteren is want zo zullen we rondjes blijven draaien en blijf jij altijd even ver staan met je vraag.

Reputatie 2

Ik ben een paar dagen weggeweest en deze topic jammer genoeg niet kunnen volgen en/of updaten.

Punt 1: Het was niet de bedoeling om hier een discussie op te wekken, tussen forumgebruikers :)

Punt 2: Is dat ik vroeger zeker hogere snelheden had, wel met 1 tv op hd nu 2  tv’s op hd.
Dat proximus beweert dat dit niet kan lijkt me straf, ik weet niet tot hoever hun database teruggaat maar de screenshot van 10/11/2019 bewijst dat ik dan hoger zat.

Ik herinner me dat wanneer ik hier kwam wonen ik nog hoger zat….(maar heb geen bewijzen)

Nu was de vraag gewoon kan het zijn dat er gebruikers bijgekomen zijn in onze straat of door onze 2 tv op HD te plaatsen dat de lijnsnelheid verminderd is van ons internet.

Dan is het probleem verklaard, want op zich heb ik geen last van traag internet ik vond het gewoon opvallen.

Het antwoord die ik nu krijg vind ik nogal zwakjes we hebben gekeken en het kan niet zijn, ofwel ben ik op de dool ofwel willen ze het achterste van hun tong niet laten zien :)
Het eerste geval zou kunnen maar dan verwacht je toch dat ze eens de moeite zouden doen om te kijken of ze dit kunnen verbeteren….

Wie zou dit probleem trouwens anders kunnen oplossen !

En als ze dit niet kunnen, ook de reden geven waarom niet en ook erbij vermelden wat zij wel eventueel op korte termijn kunnen aanbieden  en dan kan  TS daar zelf zijn conclusies uit trekken en een standpunt innemen  zoals bv uitkijken of er eventueel andere wegen kunnen betreden worden, zo simpel zou dit altijd moeten zijn 

Maar we blijven zo wel in herhaling vallen en zouden we niet beter een verder reactie/onderzoek afwachten van proximus zelf...

Reputatie 6
Badge +2

Proximus moet het oplossen als er een probleem is. Volgens Proximus is er geen, volgens de klant wel. Zo zit dat muurvast. Heeft de klant last van wat hij krijgt bij Proximus. Krijgt hij waar voor zijn geld? Dat moet hij zelf weten.

Twee mogelijkheden zijn er dan : 

  • Proximus doet iets. Wat? Dat gaan ze niet op een forum zetten.
  • de klant doet iets. Dan heeft hij niet veel keuze want hij staat alleen tegen een grote speler. Zoals ik lang geleden al zei : de wisseloplossingen bestuderen. 

Dus de conclusie blijft eeuwig en altijd de zelfde, alleen Proximus kan dit verder oplossen of een oplossing op korte termijn aangeven

Maar wil daarom nog niet zeggen dat er geen theoretische achtergronden mogen meegegeven worden,  op ieder forum trouwens (zeker niet alleen dit van prox) ga je ontelbaar altijd de zelfde info terugvinden, kan trouwens niet anders aangezien regelmatig de zelfde problemen/vragen blijven opduiken.

Reputatie 6
Badge +2

Dan was Proximus fout. Een middeleeuws duel op de grote markt van Brussel dan maar!  😂😍
Als klant niet content? Wisseloplossingen bestuderen. 

 

Reputatie 7
Badge +4

@Cvanloon

de info van de auteur is duidelijk hij heeft ooit 30/6 gehad (er is geen datum)

in eerste instantie van belang voor de auteur is in hoeverre zijn lijn al dan niet op korte//middellange termijn (<= 6 maand) van non vectorised op vectorised overgeschakeld kan worden 

of eventueel zijn licht gewoon bij de competitie (teledistributie) dient op te steken

 

Reputatie 6
Badge +2

Je kunt ook gewoon zeggen : Proximus heeft correct geantwoord. Wat kan hier nog meer gebeuren? Duizend keren herhalen? 

Dat vraag ik mij al jaren af, het is inderdaad alleen maar info die je kan meegeven aan een een forumlid met problemen, hoe de vork in de steel steekt en hoe het theoretisch zou kunnen, maar de werkelijke oplossing / reëel info kan alleen maar van proximus komen en de rest is inderdaad louter theorie en info meer niet en is inderdaad ook voor mij frustrerend dat je gans deze theorie duizend keren moet herhalen maar dat is nu eenmaal typisch aan een forum :slight_smile:

Reputatie 6
Badge +2

Wij kunnen gissen : wat brengt dat op? Niets. De homeoptimiser is van Proximus, in het beste geval is dat juist, zal zeker geen slechtere resultaten tonen dan de realiteit. Het sagemtoolkan niet meer meten hoe het was drie jaar geleden. 

Als je naar de homeoptimiser resultaten kijkt zou dit ook wel kunnen kloppen mits de bijkomende tussenkomst van de DLM, want als ik mij herinner aan de testen van de home optimiser waren de max snelheden wel een beetje aan de optimitische kant (ik gebruik die app trouwens niet meer), maar zoals je weet kunnen wij alleen maar blijven gissen allen Proximus kan zekerheid bieden of via het sagemtool eventueel

Reputatie 6
Badge +2

De vraagsteller beweerde dat zijn lijnsnelheid stelselmatig werd terug geschroefd, maar kan dat niet aantonen. Charlotte kijkt in de proximusdatabase en heeft cijfers om dat tegen te spreken. Volgens mijn principe. : meten is weten, ben ik geneigd om toch de cijfers van Proximus te aanvaarden.

het is uit hetgeen prox nagetrokken heeft dat het zou om een reeds van vroeger profiel gaan van 16,5 Mbps. wat ook zou kloppen aangezien TS het over 800m heeft.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin wat u hierboven schrijft is mij niet direct duidelijk

 

Misschien kunnen Proximus medewerkers bovenstaande info van de auteur eens nader bekijken

Ik vermoed dat voor de betrokken lijn geen startprofiel 20/6 gekozen werd (en 16.5/2 geactiveerd werd) omdat er een te beperkte marge is voor de uploadsnelheid (4 up zonder probleem mogelijk)

Vandaar dat via DLM waarschijnlijk 25/4 gehaald wordt en soms/uitzonderlijk 30/4 of 30/6 (marge down/up te beperkt voor 30 down en 6 up)

De Sagemtool kan de auteur evenwel zelf uitsluitsel geven

DLM dat wel maar het was niet omtrent DLM alleen dat er twijfel over bestaat .
Dan kan de historiek van zijn profiel niet 16,5 geweest zijn ook!

@schaap69 kun je nog eens een speedtest doen http://pxs.speedtestcustom.com/

Reputatie 7
Badge +4

Deze cijfers lijken mij inderdaad resultaten van een (DLM) profiel 30/6 

De Sagemtool kan meer info geven over de mogelijkheden van/op uw lijn 

Vermoedelijk is een startprofiel/snelheid 20/6 (LP266) i.p;v. 16.5/2 (LP281)  mogelijk maar is een lijnprofiel 30/10 (LP248) niet haalbaar 

Mogelijke DLM profielen zijn misschien/waarschijnlijk 25/4 tot 30/6

 

 

weet je nog ongeveer hoe ver je van de bbox afstond op dat moment met je smartphone en waren er obstakels (muren)  tussen bbox en smartphone 

Reputatie 2

Dit is gemeten met de proximus home optimizer app(android) op wifi 5.0

Reageer