Sinds kort ben ik bij Proximus gekomen voor internet en tv. Maar sinds dag 1 heb ik een download snelheid van 20mb/s en een upload snelheid van 9mb/s wat zeer laag is.
Je haalbare snelheid is hangt af van de afstand tot de straatkast/telefooncentrale, de kwaliteit van de distributiekabel (diameter van de koperparen, reparaties op en/of ouderdom van deze kabel, ….).
kan meer duidelijkheid verschaffen waar uw snelheid moet gelijk zijn of (iets) hoger zijn dan een door Proximus opgegeven minimaal gegarandeerde snelheid.
Aangezien je nog maar sinds kort klant bent kan je snelheid nog toenemen omdat de DLM je lijn zal een tijd evalueren om na te trekken als bij snelheidsverhogingen je lijn en ook die van anderen die in de zelfde distributiekabel zitten stabiel blijven.
NB: Met een Bbox3(v+) van het type Sagem kon je zelf met de Sagem/Bboxtool nog enig meer gedetailleerd beeld van de situatie van uw dsl-lijn bekomen, maar dergelijk externe tool is niet beschikbaar voor de internet box (bbox4).
Bijkomend wat info hoe je best je speedtest uitvoert:
→ speedtest voer je uit met een utp netwerkkabel op je laptop/pc (waarmee je de speedtestmeting doet) die je rechtstreeks verbindt met je bbox
(vooraleer je de meting uitvoert, andere utp kabels losleggen op je bbox en ook wifi uitzetten** op je bbox)
- ** voor een bbox3=
Schakel wifi uit door op je modem de on-off-knop naast het wifilampje 3 seconden in te drukken.
Op de voorkant van je modem kun je zien dat het wifilampje niet meer brandt. Dit bevestigt dat het wifi-netwerk uitgeschakeld is.
- ** voor een internet box (& internet box+)=
Schakel wifi uit door op je Internet Box de Wi-Fi-knop 3 seconden in te drukken.
Op de voorkant van je Internet Box kun je zien dat het wifilampje niet meer brandt. Dit bevestigt dat het wifi-netwerk uitgeschakeld is.
Ik heb een abonnement 100/30, dat is pure theorie en reclame van Proximus. Als u goed hun contracten leest staat er download "tot" 100 Mb, dat woordje tot betekent eigenlijk "maximaal," dus minder is juridisch ook in orde.
TBI: internetpolicy
Beste Martin,
Ik zal even afwachten of de lijn verhoogd wordt omdat ik nieuwe klant ben.
mvg Yori
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.