Skip to main content

Mijn modem is deze week al drie keren geblokkeerd. Ik stel me de vraag of hij niet versleten is. Het is vooral heel vervelend als hij uitvalt op het moment dat we met meerderen van thuis uit aan het werken zijn. 

Ik probeerde met Proximus contact op te nemen om te horen of zij iets kunnen zien waarom hij drie keren is uitgevallen, maar de chatbot begrijpt mijn vraag niet. :-(

Mijn modem is nog een b-box 3 met nog het logo van Belgacom erop.

@Rafr 

Omdat de PX moderatoren u zouden kunnen beter/vlotter verder helpen om te beslissen om je bbox3 te vervangen, als ze morgen hier de draad terug opnemen: Noteer in je → ForumProfiel zoveel mogelijk (privé) klantgegevens. In het veld "Ticket" kun je specifieke/privé info vermelden/belangrijk acht. Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". Meldt het hier zodra dit gebeurd is.

De B-Box hoeft niet versleten te zijn, het kan een defect zijn of iets anders.
In MyProximus-app kan je nagaan welke B-Box je hebt, een Sagem of een Technicolor en aan het serienummer (eerste 2 cijfers)  kan je het jaar vasttstellen van productie. Dat zegt niet veel, maar wel iets.

Het is nog ene  met het logo van Belgacom dus het zal al een oud beestje zijn, en zal het volgens mij geen problemen zijn om die om te laten ruilen.

B-Box3 heb ik er 2 gehad, ene met en ene zonder logo, het waren beide oude beestjes.
Die met logo was “nieuwer”.
En misschien is het een V3+?

ene met Belgacom logo dan is er weinig kans dat het bbox3v+ zal zijn, de naam Belgacom is geëindigd in 2015

Ik denk eerder dat het Proximus logo wordt bedoeld ;)
Mijn Bbox van 2014 had geen logo, die van 2016 het Proximus logo.
Het zou kunnen dat mijn Bbox2 nog het Belgacom logo had.
Maar zijn we nu niet (alweer) naast de kwestie bezig?

@Rafr 

Omdat de PX moderatoren u zouden kunnen beter/vlotter verder helpen om te beslissen om je bbox3 te vervangen, als ze morgen hier de draad terug opnemen: Noteer in je → ForumProfiel zoveel mogelijk (privé) klantgegevens. In het veld "Ticket" kun je specifieke/privé info vermelden/belangrijk acht. Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". Meldt het hier zodra dit gebeurd is.

Inderdaad, we zullen maar afwachten tot er gereageerd wordt.

Beste ​@Martin, naast mijn vast telefoonnummer dat al ingevuld was, heb ik ook mijn klantnummer, voornaam, achternaam en gemeente ingevuld. Ik hoop dat dit voldoende is.

Ik ben op de modem gaan kijken: Er staat een stock number op die begint met 16. Ook staat er vermeld b-box 3 Sagemcom.

Allen bedankt voor de extra info.

@Mutlie 

Bij een bbox 3 staat aan de zijkant op het blauwe plastiekje dat er uit steekt “Belgacom”. Vandaar mijn veronderstelling dat hij niet meer zo jong was.

https://www.proximus.be/dam/jcr:134d21db-a86b-47f1-8266-48d567ba719c/cdn/sites/support/en/img/device/modem/b-box-3-l~2023-09-20-13-11-35~cache.png

M.a.w. productiejaar 2016 (met het Proximus logo), zoals die bij mij vorige week is vervangen.

Als je een Flex Pack hebt met een “superieure ervaring” (d.i. gewoon een vaste lijn) kan je via MyProximus gratis een internetbox (ook Bbox4 genoemd) aanvragen. Heb je die “superieure ervaring” niet kost het 49 euro tenzij de Bbox3 vervangen wordt wegens defect (of verouderd?) maar dat is even afwachten wat de Proximus medewerkers beslissen.

Beste ​@Martin, naast mijn vast telefoonnummer dat al ingevuld was, heb ik ook mijn klantnummer, voornaam, achternaam en gemeente ingevuld. Ik hoop dat dit voldoende is.

Ik ben op de modem gaan kijken: Er staat een stock number op die begint met 16. Ook staat er vermeld b-box 3 Sagemcom.

Allen bedankt voor de extra info.

@Rafr Dat zal inderdaad wel voldoende zijn, zelfs al moest een PX moderator morgen reageren en nog meer informatie nodig hebben, dan zullen ze dit wel melden.

@Rafr Je modem is inderdaad al 11jaar oud. Ik zie ook dat er wel veel toestellen mee verbonden zijn en 1 IP-adres wordt gebruikt door 2 toestellen die met je modem verbonden zijn. 

Heb je IP-adressen vast in je toestellen ingesteld ? Dit conflict kan zorgen voor die problemen. Kan je dat nakijken ? 

Is er een netwerk ingesteld op de modem, of speciale instellingen voor camera, alarm,… ?

Als je me die info nog kan geven, kunnen we bekijken wat we best doen. 

Verwarring van mij tussen serienummer en stocknummer dus. Sorry.
Het serienummer verraadt het productiejaar, vandaar mijn vraag en (foute) veronderstelling.
11 Jaar is wel een heel respectabele leeftijd.

@HadewychT 

ik heb inderdaad veel toestellen die gebruik maken van mijn router. Naast veel toestellen met een dynamisch ip adres, zijn er inderdaad veel toestellen met een vast ip adres. Deze met een vast ip adres zijn vooral domotica toestellen. 

Edit :Persoonlijke info verwijderd door moderator 

P.S.: Ik ben van mening dat ik al teveel specifieke info op dit forum aan het plaatsen ben. Ik zou het fijn vinden als ik op een andere manier specifieke zaken met Proximus kan bespreken.

Kan deze laatste post weggedaan worden na het lezen?

Als je met specifieke info de IP adressen 192.168.x.x bedoelt, die zijn intern binnen je eigen netwerk. De range wordt op (bijna) alle routers gebruikt. M.a.w. ze hangen achter je modem en die heeft een eigen IP adres voor contact met de buitenwereld. Dit Ip adres  kan je  terugvinden op bijvoorbeeld 
https://www.whatismyip.com/. Je zal zien dat het iets totaal anders is.

@Rafr 11 jaar is inderdaad al een behoorlijke leeftijd en ik zal je modem dan ook laten omruilen. Deze wordt morgen bij je thuis geleverd. 

Het is echter niet 100% zeker dat die verbrekingen en blokkeringen enkel aan de leeftijd van je modem liggen. Het IP-conflict kan daar zeker ook voor zorgen, vandaar mijn eerdere vragen voordat ik de omruiling deed. Volgens mijn gegevens is het het IPadres…..43 dat dubbel gebruikt wordt. 

@HadewychT ik heb daarnet mijn modem settings geopend.

Vroeger kon ik in mijn dhcp settings de waarde 

IPv4 start op 192.168.1.120 zetten. Zo kunnen waarde uit de pool voor dynamische adressen niet overlappen met de vaste ip adressen.

Vandaag staat IPv4 start op 192.168.1.2. Als ik deze terug op 120 wil zetten, dan krijg ik de melding

Errors in Static addresses list:
Row 1: Static IP address is not in IPv4 pool range
en zo tot row 22.

Volgens mij heeft dat tot gevolg dat fixed ip adressen ook gebruikt kunnen worden in de dynamische toekenning. 

Maar aanpassen naar een start bij 120 is dus niet meer mogelijk.

Er zullen dus meerdere dubbele ip adressen opduiken als ik deze waarde niet kan verzetten.

P.S.: Waar kan ik in de modem-router dubbel toegekende ipadressen detecteren?

@HadewychT 

Ik vind de communicatie zo verwarrend.

Gisteren kreeg ik na invullen van mijn gegevens in het forum een verwarrende mail “Extra informatie naar aanleiding van ons gesprek”. Hierin stond enkel een link naar https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wifi_login/particulieren/support/internet/internet-thuis/wifi-netwerk/naam-en-wachtwoord-van-het-wifi-netwerk.html met de vermelding “naar aanleiding van ons gesprek.”

Ik heb dan de proximus plus app geïnstalleerd zoals ergens op deze pagina stond en een nieuwe modem proberen aan te vragen. Dat lukte niet omdat een andere aanvraag in behandeling was. Vandaag ontving ik een mail “We bevestigen de ruil van je materiaal.” Het lijkt dus alsof een nieuwe modem is aangevraagd.

Tegelijk ben ik in overleg met u. Ik veronderstel dat je een proximus medewerker bent (wat ik nergens kan zien).Jij probeert na te gaan wat er scheelt aan mijn huidige modem-router. Daardoor lijkt het alsof de oude hersteld wordt. Mogelijk liggen de problemen niet aan de modem maar aan de dhcp settings.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben zeer blij dat ik geholpen word. Het is enkel verwarrend.

@Rafr ​@HadewychT is inderdaad een Proximus medewerker (community mgr)

= er zal u een andere modem.router (Bbox/internetbox) eerstdaags door Bost bezorgd worden & u zult hierover van Bpost de dag voor de levering aan huis een e-mail en tracking code bekomen

@Rafr best via Proximus+ app via “opvolging” de tracking van je Bpost pakje ook volgen want het is niet altijd zo dat je de tracking via mail krijgt of soms pas maar in de nacht voor de dag van levering!

@Martin 
Niet mijn ervaring..
De levering van mijn internet box is niet verschenen in MyProximus en mijn oudste Bbox3 zou volgens My Proximus nog altijd niet ingeleverd zijn.
Nochtans is die volgens Track&Trace afgeleverd bij Proximus op 2 april om 11:01 en het zou ook in orde zijn volgens de moderatoren hier, maar zoals gezegd niet In MyProximus.
De laatst afgehandelde bestelling is volgens MyProximus de vorige V7 in decemer 2023.
Sindsdien is mijn Bbox vervangen, de V7 van dec. 23 vervangen door een andere V7 en is nogmaals Bbox vervangen door internetbox.
De mails heb ik iedere keer wel ontvangen.

Bij mij wel (niet altijd uiteraard) en ook al van anderen vernomen dat de opvolging van Bpost in feite iets te laat kwam, tenslotte ook niet niet vergeten dat deze die proximus/skynet-mail gebruiken, er ook nog altijd zijn dat hun mail (veel) te laat toekomt. 

Moraal van het verhaal zowel controleren op mail alsook op Proximus+ “Opvolging” !

Tja, mijn moraal van het verhaal is anders, hoor.
De mails van Bpost komen tijdig (ja, op Skynet) en de postbode houdt zich aan het “afgesproken” uur in Track&Trace  zoals het wordt bijgesteld naarmate zijn rit vordert.
Van “Opvolging” klopt niet veel. De internetbox heb ik daar niet eens in gezien en als ik het me goed herinner de laatste 2-3 leveringen ook niet. En dat geldt zowel voor MyProximus-Interactions website (PC) als de Proximus+ app.

Oh, nog vergeten  te zeggen dat ze (PX dus) op 3 april mij via mail eraan herinneren dat mijn Bbox niet is ingeleverd (hallo, na +/- 10 dagen ingeleverd en daarvoor een maand de tijd hebben) terwijl de Bbox een dag ervoren door Bpost was afgeleverd bij PX!

tja als je de twee wegen volgt om de verzending op te volgen en het dan ook niet lukt dan weet ik het ook niet meer ;-) 

In ieder geval of het te volgen is of niet ik heb altijd mijn leveringen op tijd ontvangen dus ik mag eigenlijk niet klagen :-)

@Rafr Sorry voor de onduidelijkheid. Ik heb je die mail ook gestuurd ivm de wifigegevens van de modem zodat je er geen problemen mee hebt als de modem gewisseld wordt. 

Die tekst ‘naar aanleiding van ons gesprek’ is een vaste tekst die ik niet kan verwijderen en wees in dit geval dus op het gesprek via het forum.  

Voordat ik je modem wisselde wilde ik je er inderdaad op wijzen dat die ip-conflicten ook voor problemen kunnen zorgen, maar vermits je modem toch al 11 jaar oud is, heb ik hem wel omgeruild en zou je de nieuwe vandaag moeten ontvangen. Om die IP-conflicten te vermijden kan je best alle toestellen een zelfde soort IP-adres geven, dus ofwel allemaal dynamisch, ofwel allemaal statisch. 

Reageer