Skip to main content
Vraag

internetbox + netgear orbi RBK753

• November 19, 2025
  • 3 reacties
  • 38 Bekeken

Hallo,

Voorlopig gebruik ik de internetbox van Proximus gecombineerd met Netgear Orbi RBK753 (basisstation + 3 satellieten).

Voorlopig is het basisstation rechtstreeks gelinkt aan de internetbox van Proximus.

Is het mogelijk om de internetbox weg te laten om eigenlijk enkel gebruik te maken van het complete Netgear mesh systeem? 

Ik heb enkel een basiskennis over dergelijke zaken. 

Alvast bedankt voor de mogelijke antwoorden!

3 reacties

Martin
  • November 19, 2025

Ter info:

ik dank dat je met de zelfde vraag/situatie zit als hier bvb 

ASUS ZenWiFi XD5 White Internet Box & Repeaters - 3-pack - Wi-Fi 6 AX Mesh-systeem, Dual Band, 3000 Mbps | Proximus Forum

Het antwoord vertaald naar het NL:

Ja, het werkt met de Internet Box. Er is geen reden waarom het niet zou moeten werken...

Als ik het systeem goed begrijp: één moet verbonden zijn met ethernet op de internetbox en fungeert als router. De Internet Box wordt in bridge-modus gezet en de wifi wordt uitgeschakeld.

De andere twee modules verbinden via Wi-Fi of Ethernet met de eerste module die als router fungeert.

Het moet nog blijken of het mogelijk is om deze drie apparaten als aparte AP's/repeaters te gebruiken, maar over het algemeen is een mesh-pack zoals hierboven beschreven geconfigureerd.

Als je een TV box hebt, moet deze verbonden blijven met de internetbox.

PS: als je glasvezel gebruikt, kun je theoretisch zonder de Internet Box in deze configuratie, maar daar is er geen garantie dat de tv werkt.

Meer uitleg wat onder PS: hierboven bedoelt wordt:

Dit als je uw eigen router (of eerste mesh node als router kunt gebruiken) en die VLAN en IpOE ondersteunt. Trouwens bij Fiber zit de Modem functie in de aparte fibermodem (ONT= Fibersignaal ↔  Ethernet) en niet zoals bij een bbox/internetbox waar de modem-functie (VDSL ↔  Ethernet) en router functie tezamen in één toestel zit!

1. Klik op onderstaande knop en meld je aan.
    Log in op MyProximus
  2. Ga naar de pagina van je internetproduct (bijvoorbeeld Internet Maxi).
  3. Klik op Je eigen apparatuur installeren.
  4. Ga naar VLAN:
    • Als je in Single Vlan zit, hoef je niets te doen.
    • Als je Triple VLAN gebruikt, schakel dan over naar Single VLAN.
  5. Stel een IPoE-verbinding in op de WAN-interface met VLAN-tag 20, volgens de instructies van de fabrikant van de router of modem/router.

Belangrijk: Bewaar je Proximus-router thuis. Het kan handig zijn bij technische problemen.

zie ook: Je eigen apparatuur gebruiken | Proximus eigen router gebruiken

Forum|alt.badge.img+1
  • Motivator
  • November 19, 2025

Een Netgear Orbi is een wifi-router maar heeft (voor zover ik weet) geen modem functionaliteit. Dus ik denk dat je sowieso de Internet box nodig zal hebben als DSL/Fiber modem.
De enige optie is beide te combineren zoals je vandaag al doet en zoals hierboven beschreven door Martin.

Ik gebruik dit zelf al jaren zo. Met een BBox3V+ weliswaar. 
Een aandachtspunt is wel de IP range bekijken zodat de Orbi met een andere range werkt dan de BBox/Internetbox.

Ik zelf heb ook de TV decoder rechtstreeks op de BBox hangen. Maar alle data gaat dus over de ORBI. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • November 19, 2025

Bii een fiberaansluiting zonder TVbox kunt u inderdaad zonder internetbox verder = de Orbi router aansluiten op de fibermodem

Indien u een dsl aansluiting hebt dient u verder gebruik te maken van de modemfunctie van de internetbox

cfr

Je eigen apparatuur gebruiken | Proximus eigen router gebruiken