Vraag

Internet verbinding

  • 5 April 2024
  • 19 reacties
  • 176 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Ik zit met een probleem.

Ik heb een app van Luminus gedownload op tablet, energy control monitor.

De dongle is op de meter geplaatst en die staat in de kelder. Maar om verbinding te maken met de dongle heb ik internet nodig, en dat lukt niet in de kelder. Heb daar geen internet.

Bestaat er iets om daar toch internet te krijgen via wifi? 

 


19 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Een setje powerlines kopen met wifi? Ofwel een kabel leggen vanaf de bbox naar de kelder en daar een booster/access point plaatsen.

Bijvoorbeeld powerline adapters → Powerline adapter met wifi kopen? - Coolblue

Reputatie 4
Badge +1

Kabel leggen is geen optie omdat het appartementen zijn.

Bij de dongle is geen stopcontact wel in mijn berging, ong 7 m verder.

Dus als ik het goed begrijp: apparaat 1 verbinden met  modem en apparaat 2 zou dan verbinding maken met de dongle?

Vind het raar dat ik er geen wifi krijg, zelfs als ik in de kelder onder de modem ga.

gewapend beton of zoiets mss!

Krijg zowel op wifi 2.4 als 5.0 geen wifi ontvangst

  • Eerste powerline adapter aansluiten op de internetbox 
  • tweede PL adapter met ingebouwd Wifi AP, in de kelder plaatsen.

Dat is +/- dezelfde situatie als hier. Daarom ga ik niet in op de aanbiedingen van Luminus.
Overigens verbruiken wij zo weinig dat de maandelijkse huur de mogelijke besparing overtreft ;)
Aangezien wij geen privaat maar wel 1 gemeenschappelijk stopcontact hebben in de ruimte met de nutsvoorzieningen is een powerline ook geen optie.
Of toch?
 

Dan zal er waarschijnlijk wel ergens in het Inwendig reglement beschreven staan waarvoor dit gemeenschappelijk stopcontact mag gebruikt worden. 
Bij ons heeft iedereen daar een kelder waar stopcontacten voorzien zijn.
Maar als ik daar een plc zou zetten is de vraag dan nog met die betonnen muren of de wifi wel sterk genoeg zou binnenkomen waar de meters staan!

Spijtig dus dat de gemeenschappelijke nutsvoorzieningen zijn voor uitsluitend gemeenschappelijk verbruik zoals daar o.a. zijn verlichting, de lift en werken aan de gemeenschappelijke delen. Normaal is dat overal zo.

De private bergingen met privaat stopcontact en de nuttige ruimte zijn te ver van mekaar gelegen met teveel signaalverstorende elementen ertussen. Als ik het grondplan hier zou posten is dat meteen duidelijk.

Trouwens als ik de auto stofzuig gebruik ik dat stopcontact met een verlengkabel  en zet mijn auto vlak naast de (gelijkvloerse) bergingen.

@Peter62 
De oplossing die Martin voorstelt is - althans in theorie - een goede oplossing. In de praktijk ga je dat moeten uittesten. Met hetzelfde gemak heb je geen of een zeer zwakke wifi verbinding (afhankelijk van de tussenliggende hindernis, zoals beton) met je dongle of integendeel een zeer goede verbinding (omdat de afstand toch beperkt is)
Voor mij is het geen oplossing.

Reputatie 4
Badge +1

Bedankt voor jullie reacties.

Volgende week komt  mijn zoon, die heeft zo’n stel, en dan gaan we het uittesten.

Ik  hou jullie op de hoogte.

Reputatie 3
Badge +1

Lijkt me straf dat kabel niet mogelijk is, je woont op het gelijkvloers lijkt mij indien je zegt dat je geen wifi hebt in de kelder recht onder de modem?

Er is toch nergens gezegd dat de kelder onder de modem privaat hoort bij het appartement van @Peter62?

De mogelijkheid tot een kabel kabel hang daarbij - behalve technisch - af van de plaatselijke situatie, van de basisakte en eventueel het RIO.
Ik kan me bijboorbeeld voorstellen dat alle medebewoners toestemming moeten geven en één niet wil omdat hij niet in de mogelijkheid is een kabel te trekken van de Xe verdieping of zo.

Nog even in herinnering brengen, installeer de app “wifiman” op een Android smartphone en MEET de wifi kwaliteit op de plaats van het delict! Dan weet men meteen of een wifi extender ergens tussenin een oplossing kan zijn.

Reputatie 6
Badge +2

Een gemeenschappelijk stopcontact gebruiken voor Powerlines is meestal geen optie:

  1. theoretisch omdat je geen stroom mag nemen van de gemeenschap.
  2. meestal zit zo’n stopcontact op een aparte teller en zekeringkast, de kans is zeer groot dat de Powerlines geen verbinding zullen krijgen.

Het stopcontact in je eigen berging in de kelder zou een oplossing kunnen zijn, op voorwaarde dat dit stopcontact individueel aangesloten is op dezelfde teller. Dat zou je eens moeten testen.

Een afstand van 7m overbruggen op 2.4Ghz is geen enkel probleem mogen zijn, zo’n P1 dongle heeft geen snelle verbinding nodig om af en toe wat cijfertjes door te sturen.

De signalen zijn gewoon “nulletjes” en “eentjes” (0V/4V) die naar een optocoupler gaan (seriële data poort van 115.200 Baud).

 

Andere eventuele mogelijkheid is bedraad:

Gezien je Proximus hebt, neem ik aan dat er een (telefoon) kabel ligt tussen de modem en de kelder (gemeenschappelijke ruimte waar Proximus binnenkomt). Misschien is er daar een mogelijkheid indien:

  1. de bestaande kabel vrije aderparen bevat
  2. je een UTP kabel kan trekken (naast de Proximus telefoon kabel) in de bestaande buis
  3. je een UTP kabel kan trekken (in plaats van de Proximus telefoon kabel) in de bestaande buis

Dan zie ik 2 mogelijkheden:

  1. ofwel een volwaardige UTP verbinding tussen je appartement en de kelder, en werken met een access point die PoE ondersteunt (POE injector boven).
  2. ofwel één (shared) UTP waarbij je één paar (blauw/wit) gebruikt voor de VDSL2 verbinding tussen kelder en modem, en op de overblijvende 3 paren een RJ12 stekker zet.

De P1 poort van de DM is een RJ12 (waarbij er 5 draden gebruikt worden), je kan dus perfect de overgebleven 3 paren van een UTP gebruiken. De dongle zet je dan boven, en sluit die aan op dezelfde manier: UTP splitsen in één RJ11 (1 paar) en één RJ12 (3 paren).

Beetje DIY werk, maar zou moeten werken:

 

bron: https://www.netbeheernederland.nl/publicatie/dsmr-502-p1-companion-standard

Success 😀

 @philippe_d 

Wat ik niet goed begrijp en mij afvraag als de gegevens van de DM toch doorgestuurd worden naar de energieleverancier waarom je die gegevens dan niet rechtstreeks via het internet kunt binnen krijgen ipv via die dongle!!!

Daar loopt blijkbaar iets verkeerd tussen Fluvius en Luminus. Als ik de meterstanden en/of verbruik opvraag (via de website, maakt niet uit Fluvius of Luminus) zit daar altijd een paar dagen verschil op. Echt  recente gegevens zijn niet voorhanden. Soms zijn er dagen dat ik geen verbruik heb, nul komma nul.
En zoals hierboven gezegd, een dongle plaatsen is niet mogelijk.

Heeft over de gegevensuitwisseling niet eens iets in HLN gestaan? Dat de daarvoor noodzakelijke software van Fluvius maar niet op punt geraakt? En dat sommige klanten onnodig en onmogelijk lange moetsen wachten op hun afrekening?

Reputatie 6
Badge +2

 @philippe_d 

Wat ik niet goed begrijp en mij afvraag als de gegevens van de DM toch doorgestuurd worden naar de energieleverancier waarom je die gegevens dan niet rechtstreeks via het internet kunt binnen krijgen ipv via die dongle!!!

Ik denk niet dat je wifi moet hebben om gegevens van een digitale meter door te sturen. Ik denk eerder dat zoiets gebeurt via het elektriciteitsnet. 

Inderdaad maar ik bedoelde eigenlijk dat Peter62 er beter zou af zijn als hij de gegevens via het internet zou kunnen direct binnenkrijgen in de plaats dat hij een wifi dongle moet gebruiken thuis om deze uit te lezen van de meter.

Reputatie 4
Badge +1

Test mislukt.

In de technische ruimte was er een gemeenschappelijk stopcontact, en via dit stopcontact getest maar geen wifi. Dit komt van een andere kast en het daardoor niet werkt, zoals @philippe_d  schreef.

Ook getest vanuit mijn eigen berging en ging ook niet.

Op het terras een test gedaan omdat ik daar ook geen internet heb en daar kreeg ik ook geen wifi. Raar allemaal, en wat nog raarder is, aan het tuinhuis, 10 m verder, kreeg ik wel wifi.

@Mutlie kelder onder de modem is pv en toevallig was die eigenaar toen beneden.

Kabel trekken kan niet:

Dan moet ik een gat boren wat niet mag, en hoe ze het klaargespeeld hebben weet ik niet, maar er is geen gat naar de kelder en kabels van Px en telenet lopen naar buiten en zo naar de kelder 

En stel dat het ging, dan moet ik nog door 4 pv ruimten.

Mss dat ik in de toekomst nog eens ergens een oplossing vind.

Alleszins bedankt voor jullie hulp.

Reputatie 4
Badge +1

Telenet geeft zo’n wifi versterker 3 maanden gratis voor test.

Wanneer doet Px ook zoiets?

Reageer