Vraag

Internet valt regelmatig uit

  • 26 August 2020
  • 7 reacties
  • 532 Bekeken

Mijn internet verbinding valt regelmatig (wekelijks) even uit. Is zeer irritant. Heb ook een Sonos-systeem dat zich dan ook volledig moet opstarten.

Heb al contact genomen met Proximus. Ze hebben vanop afstand modem gereset, maar probleem blijft zich voordoen.

Ik heb de indruk dat problemen zijn ontstaan sinds invoering Smart-Wifi.

Heb eigenlijk altijd een onstabiele internetverbinding gehad. Ook heb ik op aanraden van Proximus een booster geïnstalleerd, maar nog altijd geen bevredigend resultaaat.

Graag spoedige oplossing.

 


7 reacties

@erik.kellens zet gewoon eens smartwifi (= “One SSID”) uit dan weet je direct of het daarmee iets te maken heeft 

@erik.kellens One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.

@erik.kellens nog wat bijkomende info:

Het is zo dat als je geen problemen ondervindt je zeker "One SSID" niet moet uitzetten,
pas als er wel problemen opduiken dat je dit eventueel eens kunt uitzetten,
namelijk om te zien of het er iets mee te maken zou kunnen hebben,
maar uiteraard zullen zeker niet alle wifi problemen met One SSID iets te maken hebben.

  • "One SSID" wil zeggen dat éénn en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 MHz,
    namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" (of bij sommige bbox3 versies = "Wifi-home-xxxx") i.p.v. de twee wifi namen respectievelijk wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx als One SSID niet actief staat in je bbox.
  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.

Heb ik al meerdere malen gedaan. Ook kanalen gewijzigd, maar probleem blijft zich voordoen. Ik heb alleen de indruk dat sinds de periode smart-wifi is ingevoerd de problemen zijn ontstaan.

@erik.kellens ja maar als je die uit zet sta je wel weer in de oude situatie.

Am moet ik wel toegeven dat ik hier ook veel meer berichten lees van “mijn internet valt uit af en toe uit” !

Nu is het de vraag wat je juist bedoelt met internet valt uit het kan de verbinding zijn van een toestel dat verbinding maakt met de bbox over wifi bvb op de wifi-2.4 frequentieband , maar als het niet bij andere toestellen gebeurd die ook met de bbox verbinding maken over die zelfde frequentieband dan kan het moeilijk aan de bbox zelf liggen en ook niet aan smartwifi als die ook uitstaat op dat moment.

Volgens mij is het vooral de Wifi die uitvalt. (met TV-ontvangst hebben we geen probleem)

Meestal hebben we overal in huis goede wifi-ontvangst op onze laptops en GSM’s, maar regelmatig valt wifi uit en schakelt GSM over op 4G. Daardoor in keuken booster geplaatst, maar probleem doet zich nog voor. Regelmatig alles terug opgestart. Gaat dan precies weer enkele dagen goed, maar daarna weer hetzelfde.

Sinds enkele dagen hebben we wel problemen met afstandsbediening TV. Reageert zo goed als niet meer. Dan een reset gedaan van afstandsbediening en terug op radiofrequentie gezet. Gaat dan ook enkele uren goed maar hervalt dan weer. 

U kan begrijpen dat mijn huisgenoten (we zijn met 5) zich regelmatig ergeren op systeem.

Als je kunt en je met je toestel niet te ver van een wifi bron begeeft is het altijd best van over wifi-5.0 verbinding te maken aangezien deze band veel minder kans heeft om gestoord te worden door naburige wifi signalen zoals de wifi-2.4 frequentieband.

Mss toch eens kijken met een gratis wifi analyzer app zoalsbv op je laptop om op plaatsen waar je regelmatig merkt dat er onderbrekingen zijn of de kanalen 1 of 6 of 11 druk bezet zijn.

mss ook op je gsm eens mobiel uitzetten om te zien of of deze niet te vlug overschakelt naar mobiel 

Reageer