Vraag

Internet traag - vaak 2 Mbps

  • 9 April 2020
  • 9 reacties
  • 1328 Bekeken

Beste

 

Ik heb al contact gehad met iemand op Facebook van Proximus. Hij zag geen probleem en vond het raar. Hij heeft na de problemen op de klantendienst (gisteren) niet meer gereageerd en wend ik me dus eens naar dit forum. In de hoop dit probleem op te lossen.

 

Het internet is de laatste 5-6 weken zeer traag met momenten. Zonder enige reden. We komen met momenten ongeveer aan 1-2 Mbps. Soms zitten we op 5-6 Mbps. Er is geen grote gebruiker, dus dat is het probleem niet. Want zelfs als er maar 1 gebruiker is (+TV) komt hij aan deze snelheden.

 

Dit is zo op ieder apparaat. Terwijl de gegarandeerde maximale snelheid. Dit is dus ook de minimale snelheid volgens Proximus 62,4 Mbps download zou moeten zijn (alhoewel terzijde mijn internet bijna nooit hoger komt dan 60Mbps).

 

Dit probleem doet zich natuurlijk niet constant voor maar wel met momenten zonder enige reden.

 

Deze screenshot is van de nacht van zaterdag op zondag om 01:13 middernacht zoals jullie kunnen zien. 

 

Deze screenshot is van gisteren namiddag rond 16-17u.

 

Bovenstaande screenshots waren op mijn 2ghz verbinding.

Onderstaande screenshot is mijn 5ghz verbinding op ongeveer hetzelfde tijdstip (rond 16-17u).

 

Ik vraag mij echt af hoe dit komt. Ik zou echt graag willen dat dit opgelost raakt. Want het frustreert ons hier allemaal thuis.

 

Hoe komt dit en hoe zou ik dit kunnen oplossen?

 

Mvg


9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Welke resultaten krijg je als je een speedtest doet met een toestel dat rechtstreeks verbonden is via kabel op je bbox3 modem?

Dan best ook een speedtest (https://pxs.speedtestcustom.com/)doen terwijl je vast verbonden bent met een netwerkkabel bv met Laptop . 

Is dit ook laag reset dan eens je bbox om te zien of het iets oplost. > klik hier

Welke resultaten krijg je als je een speedtest doet met een toestel dat rechtstreeks verbonden is via kabel op je bbox3 modem?

Dan best ook een speedtest (https://pxs.speedtestcustom.com/)doen terwijl je vast verbonden bent met een netwerkkabel bv met Laptop . 

Is dit ook laag reset dan eens je bbox om te zien of het iets oplost. > klik hier

 

Hallo bedankt voor de snelle reactie.

 

Dit is de test zonder kabel (op dit moment):

 

Dit is de test met kabel:

 

Op dit moment heb ik dan ook geen probleem met internet. Het is met ups en downs. Het ene moment is het internet ça va (maar niet wat er beloofd wordt) zoals nu en het andere moment zakt hij dus zoals ik in het originele bericht liet zien naar 1-2 Mbps.

 

Ik zal dan ook nog eens dezelfde test doen als het internet traag is. Ik post dan de resultaten.

zitten er harde downloaders in huis bv bittorent ook  streaming zoals netfix …

Hoe meer apparaten tegelijk bezig zijn hoe meer de snelheid kan zakken en als je kunt probeer via wifi-5.0-xxxx te werken op je apparaten ipv wifi-2.4-xxxx

zitten er harde downloaders in huis bv bittorent ook  streaming zoals netfix …

Hoe meer apparaten tegelijk bezig zijn hoe meer de snelheid kan zakken en als je kunt probeer via wifi-5.0-xxxx te werken op je apparaten ipv wifi-2.4-xxxx

Wij zitten regelmatig op Netflix maar de problemen doen zich voor met en zonder Netflix. Voor de rest zitten er geen harde downloaders in huis. Ook heb ik gekeken op de laptop en onze computer bij taakbeheer als een app veel netwerkverbruik heeft. Dit is niet zo.

 

Daarbij heb ik geprobeerd om Proximus Smart-WiFi te activeren via mijn IPhone 11 (want dit gaat blijkbaar niet via de laptop) en zegt telkens dat er een probleem is opgetreden. Want dit zorgt er voor dat 2Ghz en 5Ghz verbinding gecombineerd worden en op deze manier de beste kiest, correct? Maar dit lukt dus niet.

@Renet Inderdaad theoretisch moet dit gebeuren, maar er zijn toch altijd toestellen die daar last van hebben.

mss op je laptop het oud ssid wifi-5.0-xxxx laten vergeten indien je vroeger dit al op je laptop gebruikt om te verbinden via de 5.0 GHz band. 

Als je dan op je laptop kiest voor SSID= wifi-2.4-xxxx ook aanvinken “automatisch connecteren”

En zien of dit het probleem oplost , ook kun je kijken of er recenter wifi driver bestaan voor je wifi adapter kaart.

 

@Renet Als je eventueel testen wilt doen of het probleem niet opgelost geraakt met smart wifi kun je dit uitschakelen 

dat kun je gewoon via de bbox3 zijn web GUI door te surfen naar http://192.168.1.1
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSID (Smart wifi ) uitgeschakeld,
en kan je normaal terug later altijd smart wifi terug inschakelen net op de zelfde manier.

Reputatie 6
Badge +3

Maak je gebruik van Wi-Fi extender/Wi-Fi Booster om het draadloos signaal te versterken? Zoja, indien het om een Wi-Fi booster gaat zie je hier hoe dat je deze kan resetten: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wbo_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-wi-fi-booster-resetten.html Voor andere merken zou je de extender even stroomloos kunnen zetten voor een 10 tal seconden en dan terug inschakelen. Je zou ook de snelheidtest moeten uitvoeren heel dicht bij de bbox. Is er onlangs geen streamingbox aangekocht die draadloos verbonden is?  Zoja, dan bekijk je best de bandwith instellingen om te vermijden dat andere apparaten bijna geen snelheid over hebben. Voor roku tv zie hier: https://www.howtogeek.com/289289/how-to-limit-bandwidth-usage-on-your-roku/ voor andere merken moet je op hun ondersteuningspagina kijken.

Het valt wel op dat dit fenomeen hier frequent gemeld wordt sedert die overschakeling naar smart wifi en in veel gevallen zelfsgewoon met rechtstreekse wifi verbinding met bbox.

Reageer