Skip to main content

Er is eerst een voorafgaande informatie nodig:

Proximus abonnement: internet Maxi met VDSL2 kabel aangesloten

Tot 3 weken geleden, hadden we 60-70Mbps downloadsnelheid gemiddeld genomen en alles ging oké.

2 weken en half geleden, bleek ons internet op random momenten uit te vallen. (Lampjes gaven aan dat probleem bij internet lag) Hierna heb ik naar de helpdesk gebeld, zij lieten een technicus afkomen. Deze heeft bijgevolg de B-Box vervangen en samen een nieuwe telefoonkabel tussen het VDSL-aansluitpunt binnenshuis en de B-Box gelegd. (B-Box3 -> B-Box3+)

Dit loste het probleem niet op, dus belde ik weer naar de helpdesk, de technicus kwam weer langs en heeft het VDSL-aansluitpunt binnenshuis vervangen naar een nieuwere versie. Vervolgens is hij gegaan naar de verdeelkast verderop in de straat en heeft daar een nieuwe installatie gedaan.

Dit leidde tot een oplossing voor het onderbreken van het internet, maar de snelheid is nu sterk gedaald tot 40-44Mbps download en 10-13Mbps upload. Deze waarden vallen onder de gegarandeerde maximumsnelheid voor ons pakket (garantie: 45,3Mbps download).

Heb dus terug gebeld naar de helpdesk en deze persoon wou er niets van af weten, bleef zeggen dat wij binnen zeker 50Mbps kregen en dat dit volkomen normaal is.

Ik heb voor de snelheid te testen:

1) alle apparaten met de router ontbonden,

2) mijn laptop met Cat5e met de router DIRECT verbonden

3) de proximus OOKLA snelheidstest gebruikt op verschillende dagen, op verschillende momenten op die dagen.

4) MyProximus zegt ook zelf dat we maar 42,2Mbps binnenkrijgen.

De helpdesk van vandaag heeft mij niet geholpen en weigert mij hiermee te helpen.
Ik wil dat dit probleem opgelost geraakt en mijn internet terugkeert naar voorheen. Voordat hij uitviel en voordat mijn snelheid zo sterk daalde.

bewijsmateriaal:

Zaterdag 7 december 2024: 11:14 

https://pxs.speedtestcustom.com/result/e06e3890-b483-11ef-bd68-3942606f9aff  

zaterdag 7 december 2024 11:16 

https://pxs.speedtestcustom.com/result/3b6a4e00-b484-11ef-bd68-3942606f9aff 

Vrijdag 13 december 2024 13:18

https://pxs.speedtestcustom.com/result/70aaf5c0-b94c-11ef-a668-e9832e6ad790

screenshot Myproximus

welke gegarandeerde snelheid wordt opgegeven  als resultaat → hier

deze gegarandeerd snelheid zou je reeds al moeten kunnen halen.

Hogere snelheden kunnen dan eventueel nog gehaald worden als het automatisch lijncontrole systeem DLM je snelheid kan verhogen zonder dat de stabiliteit in gedrang komt voor u lijn en die van andere lijnen die in de zelfde distributiekabel zittten als de uwe.

PS: Omdat de PX moderatoren dit ook zouden kunnen beter/vlotter natrekken en verder helpen,: Noteer in je → ForumProfiel zoveel mogelijk (privé) klantgegevens. In het veld "Ticket" kun je specifieke privé info vermelden of belangrijk acht i.v.m. de vraagstelling. Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". Meldt het hier zodra dit gebeurd is.

Bedankt voor het snelle antwoord:

1. ik heb via je link mijn huistelefoonnummer ingegeven en ben het volgende bekomen:
  2. Wat betreft DLM, begrijp ik dat ik een aantal weken moet wachten om te zien of met de nieuwe stabiliteit, de DLM automatisch onze snelheid terug zal verhogen?
  3. Bedankt voor de informatie, ik heb mijn profiel geupdated door de privé-informatievelden in te vullen.

Super bedankt!

maar als klein vraagje, lijkt 45,3Mbps als garantie voor “tot 100Mbps” niet weinig? ik vind het echt zot dat de garantie onder de 50% ligt. maar dat kan aan mij liggen.

@MaPl Ik heb je lijn nagekeken en een kleine aanpassing gedaan. Hierdoor zou de snelheid toch terug verhoogd moeten worden door DLM waarvan hierboven al sprake. De kwaliteit van je lijn is goed genoeg om die verhoging toe te laten. Dit gebeurt echter automatisch door constante monitoring en kunnen we niet handmatig aanpassen. 

Wat betreft de garantie, is de snelheid van 100Mbps de algemene snelheid voor VDSL2 maxi. Dit is echter enkel mogelijk voor aansluitingen die kort genoeg bij de straatverdeler liggen. Als de afstand langer wordt zakt die gegarandeerde snelheid. Vandaar dat die soms inderdaad onder de 50% van die 100Mbps ligt. 

Cfr info Martin

De snelheid die op een dsl lijn kan gehaald worden is functie van de lengte van de lijn (afstand tot de straatkast) en van de kwaliteit van de distributiekabel in het publieke domein (gebruikte t.o.v beschikbare koperparen, diameter van de koperparen, ouderdom/reparaties, ...)

De kans is blijkbaar 56% dat u op uw lijn en bruto snelheid van 85/30 Mbps down/up zult kunnen halen via DLM

= Vermoedelijk zult u vrij snel (1 week?) via DLM de eertijds gehaalde snelheid terug kunnen bekomen 

Vermits u blijkbaar voor een Bbox3v+ (van Sagem) beschikt kunt u via de  Bboxtool (exe)   via de GUI LAN IP adres 192.168.1.1 met een Windows PC als user met het user password voorhanden op de Bbox zelf de situatie van uw lijn meet in detail kunnen opvolgen

Indien de noise margin » 10 dB is de kans reëel dat de DLM “op termijn “ uw snelheid automatisch zal verhogen

De interventies/aanpassingen hebben uw snelheid (tijdelijk) teruggezet tot de gegarandeerde minimale snelheid 50/15 Mbps down/up op uw locatie bruto (netto = ± 90% bruto)

Super bedankt, dat maakt het een pak duidelijker dan via de telefoon!

Verder nog bedankt voor de kleine aanpassing en ik zal hier over een weekje of 2 een update plaatsen indien jullie dat willen.

@MaPl Bedankt voor je feedback 🙂. Je mag ons altijd op de hoogte houden als je wil. 

Reageer