Skip to main content
Vraag

internet snelheid niet naar behoren.

• August 30, 2025
  • 14 reacties
  • 74 Bekeken

de geadverteerde minimum snelheid van mijn adres word nooit behaald, deze word geadverteerd op 45,3mbps terwijl ik vaker onder de 30mbps zit.
terwijl maanden geleden kon ik genieten van een stabiele 60-70 mbps.
in de internet situatie is niks veranderd, alle devices zijn onaangepast.

heb eerder ook contact gehad met de helpdesk tevergeefs van de moeite want het probleem blijft.
stabiel de minimum verkrijgen is mijn norm, ik betaal maandelijks genoeg voor daar recht op te hebben.

geadverteerde snelheid van mijn adres

ookla speedtest

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

14 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • August 30, 2025

Proximus medewerkers (moderatoren) zijn pas vanaf maandag terug aanwezig op dit publieke forum

Ik vrees dat u indien u de vermelde minimum snelheid (50/15 bruto) vanaf een bekabelde PC/laptop niet zou kunnen halen en u een hard reset van uw Bbox/internetbox ondertusen reeds zou uitgevoerd hebben, enkel hun analyse/voorstel zult kunnen afwachten 

Mutlie
  • August 30, 2025

Ik veronderstel dat je een Bbox3 hebt. Klopt dat? Zo ja, kan je aan het serienummer zien wanneer die gefabriceerd is (eerste 4 cijfers).
Ik had er zo 1, een oude en na  vervanging werd mijn internet weer sneller en stabieler.
Maar daar beslissen  de moderatoren over (ze komen pas na het weekend terug)
Zorg er in ieder geval voor dat je → ForumProfiel.  is bijgewerkt zodat de medewerkers je gegevens kunnen terugvinden. Enkel proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken. Sla de wijzigingen op (onderaan links klikken) en meld ook even dat het is gebeurd.  

Martin
  • August 30, 2025

@Arlo 

Indien u een BBox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u met het Sagemtool op uw Bbox inloggen als User en met User paswoord (vind je terug op een sticker van je bbox), om de situatie meer in detail te bekijken  →  Sagem Tool Download | Proximus Cloud

TBI: 

je kan altijd zelf eens proberen een lijntest initiëren: (automatische lijntest)

• - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur of myproximus).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap die je hoort, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel , waarna DLM terug opgestart wordt die probeert om je lijn op een hogere snelheid te krijgen 

• Auteur
  • Apprentice
  • August 31, 2025

Proximus medewerkers (moderatoren) zijn pas vanaf maandag terug aanwezig op dit publieke forum

Ik vrees dat u indien u de vermelde minimum snelheid (50/15 bruto) vanaf een bekabelde PC/laptop niet zou kunnen halen en u een hard reset van uw Bbox/internetbox ondertusen reeds zou uitgevoerd hebben, enkel hun analyse/voorstel zult kunnen afwachten 

bbox reeds al soft en hard reset zonder enig resultaat. ik wacht geduldig af tot PX medewerkers terug komen uit weekend

• Auteur
  • Apprentice
  • August 31, 2025

Ik veronderstel dat je een Bbox3 hebt. Klopt dat? Zo ja, kan je aan het serienummer zien wanneer die gefabriceerd is (eerste 4 cijfers).
Ik had er zo 1, een oude en na  vervanging werd mijn internet weer sneller en stabieler.
Maar daar beslissen  de moderatoren over (ze komen pas na het weekend terug)
Zorg er in ieder geval voor dat je → ForumProfiel.  is bijgewerkt zodat de medewerkers je gegevens kunnen terugvinden. Enkel proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken. Sla de wijzigingen op (onderaan links klikken) en meld ook even dat het is gebeurd.  

neen, heb denk ik al bijna een jaar de internet box, in het begin merkte ik dat ik inderdaad soms naar de 80mbps piekte wat ideaal was voor mijn gebruik, na een tijdje is het internet beginnen minderen..

• Auteur
  • Apprentice
  • August 31, 2025

@Arlo 

Indien u een BBox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u met het Sagemtool op uw Bbox inloggen als User en met User paswoord (vind je terug op een sticker van je bbox), om de situatie meer in detail te bekijken  →  Sagem Tool Download | Proximus Cloud

TBI: 

je kan altijd zelf eens proberen een lijntest initiëren: (automatische lijntest)

• - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur of myproximus).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap die je hoort, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel , waarna DLM terug opgestart wordt die probeert om je lijn op een hogere snelheid te krijgen 

heb een internetbox, wat is het lijnnummer juist? van de vaste lijn? heb enkel tv, internet mobiel pack, geen vast toestel

Martin
  • August 31, 2025

@Arlo Je kan eerst proberen met je vaste telefoonnummer (9cijfers) als dit niet lukt met je TV nummer (9cijfers) en anders eens  met internetnummer (12cijfers)

ken vinden hier → myproximus/My-Products/overview

(Vroeger lukte het met je vaste telefoonnummer of het fictief telefoonnummer dat je kreeg indien je geen vaste telefoon had, maar dat is ondertussen veranderd)

• Auteur
  • Apprentice
  • September 1, 2025

@Arlo Je kan eerst proberen met je vaste telefoonnummer (9cijfers) als dit niet lukt met je TV nummer (9cijfers) en anders eens  met internetnummer (12cijfers)

(Vroeger lukte het met je vaste telefoonnummer of het fictief telefoonnummer dat je kreeg indien je geen vaste telefoon had, maar dat is ondertussen veranderd)

heb dit al 2x geprobeerd maar krijg niks op de televisie van lijnsnelheid..

YorickP
Forum|alt.badge.img+3
  • Proximus Ambassador
  • September 1, 2025

@Arlo 

Ik heb uw lijn even nagemeten. Op het moment, lijkt alles juist te staan. De snelheid staat op 50mbps met Vectoring aanwezig en geen kwaliteitsverlies te zien. Als ik in de historiek ga terugkijken, zie ik wel rond maart dat er een snelheid van 90mbps gemeten werd (waarschijnlijk dankszij Vectoring) iets daarna is het teruggevallen naar 50mbps. 

Is er toevallig eind maart - begin april iets veranderd? Werken in straat? Verandering van apparatuur of toevoeging?

Ik lanceer een kwaliteitstest, als deze waardes stabiel blijven, zouden de snelheid omhoog gehaald worden.

• Auteur
  • Apprentice
  • September 1, 2025

@Arlo 

Ik heb uw lijn even nagemeten. Op het moment, lijkt alles juist te staan. De snelheid staat op 50mbps met Vectoring aanwezig en geen kwaliteitsverlies te zien. Als ik in de historiek ga terugkijken, zie ik wel rond maart dat er een snelheid van 90mbps gemeten werd (waarschijnlijk dankszij Vectoring) iets daarna is het teruggevallen naar 50mbps. 

Is er toevallig eind maart - begin april iets veranderd? Werken in straat? Verandering van apparatuur of toevoeging?

Ik lanceer een kwaliteitstest, als deze waardes stabiel blijven, zouden de snelheid omhoog gehaald worden.

fluvius heeft hier werken uitgevoerd recent.
qua aparaten is alles hetzelfde gebleven..
ik vind het vreemd dat mijn internetsnelheid zo drastisch omlaag is gegaan, want zoals u ook vermeld zijn er stabiele snelheden van 80mbps geweest, maar deze zijn al een lange poos verleden tijd..
ikzelf zou vermoeden dat in minder actieve periodes in de straat mijn snelheden omhoog zouden gaan, maar doorheen de hele dag heb ik maar een 30-40mbps…

Martin
  • September 1, 2025

@Arlo  

Inderdaad dat wordt niet op je TV getoond en dit was eigenlijk wat ik bedoelde met

:- Negeer de ganse boodschap die je hoort,

• Auteur
  • Apprentice
  • September 1, 2025

@Arlo  

Inderdaad dat wordt niet op je TV getoond en dit was eigenlijk wat ik bedoelde met

:- Negeer de ganse boodschap die je hoort,

ja ze spraken woorden uit als decoder ipv android tv dus was sowieso al even in de war.. voorlopig nog geen verbetering nog steeds 30mbps download 3mbps upload en een gigantische latency

Martin
  • September 1, 2025

@Arlo Natuurlijk kan zo’n automatische lijntest wel de DLM triggeren, maar als de lijn om één of anderen reden niet in orde is (bv moest tijdens de werken van fluvius de distributiekabel geraakt geweest zijn) dan kan de DLM mogelijks om die reden je snelheid niet meer hoger krijgen.

Een vraagje: welk nummer heb je nu juist moeten invoeren zodat de test lukte.

• Auteur
  • Apprentice
  • September 1, 2025

@Arlo Natuurlijk kan zo’n automatische lijntest wel de DLM triggeren, maar als de lijn om één of anderen reden niet in orde is (bv moest tijdens de werken van fluvius de distributiekabel geraakt geweest zijn) dan kan de DLM mogelijks om die reden je snelheid niet meer hoger krijgen.

Een vraagje: welk nummer heb je nu juist moeten invoeren zodat de test lukte.

tv nummer lijkt mij diegene te zijn die werkte heb eerst mobiel nummer geprobeerd maar dat leek niet te werken mits de nummer niet erkend werd.
hopelijk is dat niet het geval geweest dat fluvius kabels heeft geraakt.. hier hangen ook kabels in de lucht geen idee wat waar bij zit… had eigenlijk gehoopt dat er ook fiber gelegd ging worden tevergeefs denk ik...