Skip to main content

Ik heb Internet Maxi Fiber abonnement waar de snelheid 8,5gb download en 1gb upload. Ik heb dit als netwerk kaart. Asus 10 Gigabit XG-C100C. Maar hoe kan ik zien of dat ik die snelheid van 8,5gb wel haalt? fijne dag nog. 

Groeten 

Wat meet je dan op http://speedtest.net als snelheid, als je rechtstreeks op internet box met een utp netwerkkabel verbonden bent?

Wel aangezien dat speedtest programma niet hoger dan 1gb. Het heeft geen zin om zo uw snelheid te testen. Om dat ze tot 1gb kunnen.

waarom denk je dat speedtest.net geen hogeren snelheidstest kan doen dan 1Gb/s?

is je 10Gb/s netwerkkaart rechtstreeks verbonden met een utp netwerkkabel aan je modem als je →  met Speedtest | Proximus de test doet?

anders ook eens je netwerkkaart instellingen eens checken 

voorbeeld speedtest_meting :

Nee dit is het resultaat. Ik kom op 934,5 Mbps. Ergens klopt er iets niet. 

Dan zal een PX moderator eens moeten natrekken of alles correct staat bij hen als je een 8,5Gbps / 1Gbps Fiber abonnement hebt.

Is het een flex pack dat je hebt  8,5Gb/1Gb?

@Jeroen_056

Ik heb de software opnieuw laten doorlopen, de Ultra Fiber 8,5Gb/1Gb optie staat actief. 

Indien je nog steeds niet de gewenste snelheid zou halen moet je zowel de fibermodem als de internetbox+ herstarten. Hoe herstart je toestellen voor internet en tv? | Proximus

de fibermodem 

de internebox+ 

Laat maar weten of het gelukt is,

Geert

Nee het is niet gelukt

Op de internet box + zijn er drie gele LAN poorten van 1 Gbps, en één rode “LAN10G” poort die 10 Gbps ondersteunt.

Jouw PC (met de nieuwe Asus 10 Gigabit XG-C100C netwerkkaart) moet je vanzelfsprekend verbinden met een geschikte LAN kabel op de rode “LAN10G” poort van de internet box +

Ik vermoed dat jij één van de gele poorten hebt gebruikt, die de snelheid beperken tot 1 Gbps.

Ik heb de ethernet Cat6, verwisseld van de gele poort naar de rode poort verwisseld. Maar nu krijg ik de melding kan de DHCP server niet vinden. 

Ik heb de ethernet Cat6, verwisseld van de gele poort naar de rode poort verwisseld.

Je bevestigt dus mijn vermoeden dat jouw PC verbonden was met een gele 1 Gbps LAN poort 🙁. Normaal dat je “maar” 1 Gbps krijgt

Maar nu krijg ik de melding kan de DHCP server niet vinden. 

Heb je wel een internet box + ?

De de enige foto die ik vind op internet is: https://www.proximus.be/manuals/uploads/steps/_AUTOxAUTO_crop_center-center_none/285927/5-Internet-Box-plus-Modem-Fibre-ONT-XGSPON-1_2024-03-07-140550_oxsy.webp

Daar zie je bovenaan 3 gele + 1 rode LAN10G poort.

Onderaan heb je ook nog een rode poort: de WAN10G poort

Je mag natuurlijk niet de WAN poort gebruiken (want die is verbonden met de Fiber modem)!!!

Bij een “gewone” Internet Box heb je één rode WAN poort en 4 gele LAN poorten.

https://www.scarlet.be/manuals/uploads/steps/_AUTOxAUTO_crop_center-center_none/263184/Fibre-Internet-Box-step-2.0a.webp

Hier is de snelheid maximaal 1 Gbps

Kan je bevestigen dat je een internet box + hebt, en dat je PC nu aangesloten is op de LAN10G poort?

zo ziet de achterkant van een internet box+ er uit:

zoals  Philippe_d aangegeven heeft moet je de netwerkkabel op die linkse Gele LAN 10G aansluiten.

&

De LAN-poort licht groen op als deze is aangesloten op een pc met een 10 Gbps-interface.

a92cbbe8-24fe-45eb-a5d0-d81110c1ff46.png

zo ziet de achterkant van een internet box+ er uit:

zoals @philippe_d Philippe_d aangegeven heeft moet je de netwerkkabel op die linkse Gele LAN 10G aansluiten.

&

De LAN-poort licht groen op als deze is aangesloten op een pc met een 10 Gbps-interface.

@Martin 

Bedankt voor de foto. Nu is het voor mij ook duidelijker

@Jeroen_056 

Met mijn excuses voor de verwarring. De LAN10G poort is niet rood maar ook geel ...

Het is gelukt ik had  de kabel in een poort backup aangesloten

Wat is het resultaat nu  van je speedtest ?

Dit is mijn resultaat, nog niet de volle acht en half download snelheid. Maar te vrede.

Zonder Tv is dit resultaat

In feite om correct te meten moet je met je utp kabel van je pc aan de bbox rechtstreeks verbonden zijn en mag en geen enkele andere verbinding noch via wifi noch via utp met met de bbox zijn. 

Ook op de achtergrond op je pc waarmee je de speedtest doet, mogen er geen programma’s eventueel downloads aan het doen zijn. 

NB: van 7.9Gbps naar 5.2 Gbps zakken , wil zeggen 2.7Gbps Kan moeilijk van je tv/decoder alleen komen.

Om idee te geven:

• Voor het streamen van content in een normale kwaliteit, is 3 Mbps voldoende.
  • Voor het streamen van content in een HD-kwaliteit, is 5 Mbps voldoende.
  • Voor het streamen van content in een 4K-kwaliteit, is 25 Mbps voldoende.

@Jeroen_056 

Ik heb nu een reset uitgevoerd op de netwerkkaart.

Heb je nu een betere snelheid?

Geert

Dit is mijn snelheid als de tv opstaat, zonder dat er gedownload wordt; zoals windows update, mail etc..

@Martin 

Beste Martin. 

De meeting is gemeten terwijl geen download bezig was, zoals windows update, mails etc… zelfs mijn Iphone . 

Reageer