Skip to main content

Internet is een basisrecht, maar niet volgens Proximus?

  • August 21, 2025
  • 5 reacties
  • 84 Bekeken

Om een lang verhaal kort te houden:

We kochten bijna 4 jaar geleden een nieuwbouwwoning die werd geplaatst op een bestaand perceel dat werd opgesplitst in twee percelen (m.a.w. huisnummer 2 werden 2A en 2B.)

Er bleek helaas geen aansluiting voor internet te zijn doorgetrokken naar de woning. We hebben het eerste jaar meerdere pogingen ondernomen om dit voor elkaar te krijgen.

We kregen finaal als antwoord van Proximus: “We doen geen klassieke aansluitingen meer, enkel nog fiber. Dus jullie zullen daarop moeten wachten.”

De woning naast ons die destijds nog in aanbouw was, is intussen bewoond en we zagen plots dat er techniekers van Proximus de stoep bij hen hadden opengebroken en bezig waren. Tot onze grote verbazing natuurlijk. Dus een week later besloten we toch nog eens een poging te wagen en gingen we langs bij een Proximus winkel. 

We doen ons verhaal, de verkoper zoekt ons adres op in het systeem en plots blijkt: er is wel een aansluiting op ons adres!

Hoopvol besluiten we dan toch maar een afspraak in te plannen voor de aansluiting.

De geplande afspraak was vandaag. Geen aansluiting, niets. Wel bericht dat onze gsm-nummers wel nog overgezet zullen worden naar Proximus, maar een internetaansluiting, dat lukt niet.

Allereerst willen wij Proximus niet als mobiele provider, als jullie de volledige overeenkomst niet kunnen naleven. Er werd ons internet beloofd, dus als dit ‘niet kan’, is er geen punt in overstappen.

Anderzijds: wat een knoeiboel is dit. Internet is een basisrecht, maar enkel als het niet veel moeite kost blijkbaar?

En wat was de situatie bij de buren? Exact hetzelfde, die konden ook niet geholpen worden. Vernomen we na het bezoek van de techniekers deze ochtend.

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

5 reacties

Martin
  • August 21, 2025

@Morth,

PX-moderatoren kunnen dit beter/vlotter natrekken om u verder te helpen, als je zoveel mogelijk (privé) klantgegevens aanvult in je → ForumProfiel.

In het veld "Ticket" kun je nog specifieke/privé-informatie vermelden die je belangrijk acht i.v.m. je vraag, zoals het adres waarover het gaat enz.... Privévelden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op".
→ Meld het hier zodra dit gebeurd is.


  • Auteur
  • Apprentice
  • August 21, 2025

@Morth,

PX-moderatoren kunnen dit beter/vlotter natrekken om u verder te helpen, als je zoveel mogelijk (privé) klantgegevens aanvult in je → ForumProfiel.

In het veld "Ticket" kun je nog specifieke/privé-informatie vermelden die je belangrijk acht i.v.m. je vraag, zoals het adres waarover het gaat enz.... Privévelden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op".
→ Meld het hier zodra dit gebeurd is.

Zou bij deze in orde moeten zijn.


Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • August 21, 2025

&

ibpt | Dataportaal - Dataportaal van het BIPT

Kijk ondertussen eventueel na wat het aanbod  (Proximus/Wyre/VOO) op uw locatie zou zijn volgens het BIPT dataportal vaste lijnen (stad/gemeente & straat ingeven en vervolgens het bolletje van uw huisnr aanklikken)

Concreet is inderdaad een basisrecht maar er is door de regelgever/wetgever sinds 2013 geen netwerkoperator met universele dienstverplichting meer aangeduid, (voorlopig) niet (meer) noodzakelijk volgens het BIPT, vandaar dat geen enkele netwerkoperator tot op heden een verplichting tot aansluiting op adres XYZ heeft

Ik vermoed dat Proximus nog koperaansluitingen op locaties XYZ doet op voorwaarde dat er in de publieke ruimte in de betrokken straat voldoende distributiekabels liggen aan de betrokken straatzijde (er zouden bv. ook geen ondergrondse boringen naar de overzijde van de straat meer uitgevoerd kunnen worden)

 

Proximus medewerkers (moderatoren) zij  vanaf morgen terug aanwezig op dit publieke forum


Luc.M
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • August 22, 2025

@Morth  Ik doe navraag.


  • Auteur
  • Apprentice
  • August 29, 2025

@Morth  Ik doe navraag.

Is hier reeds nieuws over?