Vraag

Internet Box stateful DHCPv6 uitschakelen

  • 31 July 2023
  • 4 reacties
  • 220 Bekeken

Omdat we een nogal groot huis hebben en ook in de tuin willen heb ik een intern Wifi Mesh netwerk opgezet met Netgear Access Points. (Netgear WAX620 als Root, een WAX615 en WAX610 als extenders).

Het internet is zeer instabiel, Android apparaten hebben amper werkend internet etc…
 

Na veel zoekwerk raadt men mij aan om stateful DHCPv6 uit te schakelen.  Android apparaten blijken daar namelijk niet goed mee te werken en verkiezen een IPv4 adres.

Daar de Internet Box fungeert als DHCP zoek ik het daar een oplossing, maar tot nu toe met weinig succes.

2 vraagjes: 

  • Iemand al iets gelijkaardig voorgehad en daarvoor een oplossing? (zoekfunctie heeft me niet verder geholpen)
  • Iemand ervaring met een eigen modem te gebruiken op een Proximus lijn?  Werkt mijn Android TV box dan nog? (zal andere internet IP range hebben etc.)


 


4 reacties

Ter info: → hier staat al iets over het aansluiten van eigen privé router en ivm decoder aansluiten.

  1. Maak verbinding met MyProximus op het web.
  2. Ga naar je Internet product
  3. Scroll naar beneden naar Geavanceerde instellingen.
  4. Bij Netwerk activeer je Bridged LAN Host.
  5. Vul het MAC-adres van je router in.
  6. Sluit je privé router via de LAN1 uitgang (met het label Bridge) van de Internet Box aan op de WAN ingang van de privé router.
  7. Verander de LAN IP instellingen van je privé router zodat het broadcast domein anders is dan dat van de Internet Box (192.168.128.1/23).
  8. Maak een WAN verbinding op je eigen router via een IPoE sessie.
Aandachtspunten
  • Je hebt hierdoor 2 aparte netwerken. Toestellen die verbonden zijn met het ene netwerk, kunnen andere toestellen op het andere netwerk niet zien (bv. draadloze printers).
  • Wanneer beide wifi-netwerken (dat van de Internet Box en dat van je privérouter) ingeschakeld zijn, dan zal je toestel, afhankelijk van je locatie, zowel met de Internet Box als met je eigen privérouter kunnen verbinden.
  • TV Box en Wi-Fi Booster werken niet achter je eigen router.

Tip: Raadpleeg de handleiding van je privérouter voor geavanceerde instellingen. Kijk ook eens op het Proximus forum waar onze community je misschien verder kan helpen.

 

Als je uw eigen router bv instelt als access point kun je natuurlijk hierop wel een decoder zonder problemen aansluiten

Hi Martin, thx, die info had ik inderdaad al gevonden, alleen heb ik volgend issue:

  • de Netgear WAX reeks zijn access points, en geen routers.  Er moet dus nog altijd iets als DHCP functioneren
  • Het probleem blijkt IPv6 te zijn icm Android, alle IPv6 tests failen (op Android apparaten!)
  • Ik dacht dus de Internet Box er tussenuit te halen en te vervangen door een andere modem, ook omdat ik dan meer instellingen zoals de IPv6 config etc. zou kunnen aanpassen

Ik lees her en der dat Proximus op account / lijn niveau de IPv6 uitschakelt voor gelijkaardige problemen.  Aan te raden of eerder negatief?  Zodra ik goed internet heb ga ik nog diverse andere dingen hier bijvoegen: Synology NAS, camerabewaking etc, ….

Reputatie 7
Badge +4

Nee Proximus deactiveert DHCP v6 niet meer

cfr o.a.

Desactivation DHCP ipv6 sur Internet box | Proximus Forum

→ voorgesteld/gevraagd wordt wordt dit op de betrokken (individuele) android apparaten te doen (indien nodig)

Dit werd hier op het NL forum 2jaar geleden al gemeld dat dit niet kan uitgeschakeld worden zie bvb :
Shadow Gaming IPv6 probleem | Proximus Forum

Reageer