Skip to main content

Enkele tijd geleden kreeg ik een Internet Box. Aangezien mijn Synology NAS niet langer bereikbaar is, wilde ik de instellingen van deze Box raadplegen. Op MyProximus vond ik dat het IP adres van de Box 192.168.128.1 is. Wanneer ik probeer te verbinden met dit IP adres, krijg ik een foutmelding.   

Je kan  via de MyProximus app gaan maar ook via  MyProximus op de website

Mvg

Artie.


Je kan  via de MyProximus app gaan maar ook via  MyProximus op de website

Mvg

Artie.

Bedankt Artie

Maar wat moet ik aanpassen, bijvoorbeeld in de app? Ik zie daar bij Privé netwerkconfiguratie; IP 19.168.128.1, maar die IP opent niets. 

Is dat “Netwerkconfiguratie resetten”?


Ter info:

In verband met die IP adressen bij de Internet box (bbox4)

De reeks begint eigenlijk bij 192.168.128.1 en eindigt bij 192.168.129.255
Deze reeks bevat verschillende “pools”

  • de Proximus DHCP pool: 192.168.128.2 tot en met 192.168.128.127
  • de pool voor vaste lokale IP adressen: 192.168.128.128 tot en met 192.168.128.254
  • de privé DHCP pool: 192.168.129.0 tot en met 192.168.129.254

De reeks 192.168.1.XXX (vaste IP adressen gebruikt bij de B-box3) wordt wel herkend door de internetbox
(ze krijgen wel internet toegang), maar kunnen deze toestellen nooit zichtbaar zijn in het lokale netwerk
(gezien verschillend subnet), dat is een noodoplossing.

Vandaar dat je best voor toestellen, aangesloten op de internet box met een vast IP,
zou kiezen voor 192.168.128.<128-254], aangezien:

  • dit binnen het subnet is van de internet box (192.168.128.0/23).
  • maar buiten de 2 hoger genoemde DHCP pools (dus geen IP conflict).

Gebruik dan bij het instellen van een vast IP het subnetmasker 255.255.255.254 en gateway 192.168.128.1


@BernardH

Ik weet niet welke instellingen je wil aanpassen maar de meeste instellingen zijn onder  het menu instellingen te vinden.

Het ip adres dat jij opgeeft  en ik invoer in de adresbalk  geeft bij mij  ook een fout.

Mvg 

Artie


Hangt er van af of zijn nas een vast ip heeft

Dan valt die in deze range:
De reeks 192.168.1.XXX (vaste IP adressen gebruikt bij de B-box3) wordt wel herkend door de internetbox (ze krijgen wel internet toegang), maar kunnen deze toestellen nooit zichtbaar zijn in het lokale netwerk

Vandaar dat je best voor zo’n toestel, aangesloten op de internet box met een vast IP,
zou kiezen voor 192.168.128.1128-254]

of een gereserveerd IP adres instellen  op je internet box in je Privé LAN DHCP Pool= 192.168.129.0 tot 192.168.129.254 (gateway 192.168.128.1)

Als de NAS via DHCP zijn Ip adres ophaalt (dus geen vast ip heeft in zijn interface en ook geen gereserveerd IP adres ingesteld gekregen door die zelf in te voeren via de bbox )  zou hij zelf er ene moeten krijgen van de bbox

NB: De juist menu’s via myproximus kan ik niet zelf opgeven want ik heb zelf geen Internet box = bbox4

@BernardH  een vergelijkbaar voorbeeld van instellen van de NAS op internetbox

→ NAS interface onbereikbaar met bbox4 | Proximus Forum


Iedereen bedankt. Ik kan nog altijd niet inloggen in mijn Internet Box, maar op MyProximus vond ik dat het IP adres van mijn NAS is: 192.168.129.5. Zo kon ik inloggen in mijn NAS waar ik een nieuwe schijf had geplaatst.


@BernardH inloggen op je internet box bbox4 kan je niet.  
Met de vorige bbox’en kon je dit wel om in de menu’s te geraken en instellingen te doen.

Met de internet box moet dit via Myproximus app of webversie (www.myproximus.be)


Reageer