Skip to main content
Vraag

Internet Box met eigen Mesh Routers (Asus ZenWifi BQ16)

• November 20, 2025
  • 8 reacties
  • 49 Bekeken

Onlangs naar Mega Fiber gegaan en om wifi te verbeteren netwerk uitgebreid met 3 Asus Zenwifi BQ16.

Ik heb de Internet box in Bridge mode gezet (MAC address van ASUS ingevuld) en de Wifi en Easy Mesh controller optie uitgezet. DHCP pool staat wel nog aan.

Alles werkt naar behoren, we halen snelheden van 450Mbps op de gsm en op computer draadloos en via kabel.

De Decoders hangen op de Asus, en werken OK zeker voor Netflix bvb en de meeste posten, maar op sommige posten krijg ik haperend beeld.  Gezien de connectie zeker snel genoeg is denk ik niet dat het aan traag netwerk ligt.  Ik heb dan ook geprobeerd om de decoders op de Internet box terug te hangen, maar zelfde probleem.

Enig idee waardoor dit zou kunnen komen?  Ervoor (zonder de Asus) nooit enig probleem gehad.  Moet ik de IPTV op een aparte VLAN zetten of zo om de NAT te omzeilen?  Of ander probleem?

8 reacties

Martin
  • November 20, 2025

@hvdb Ik denk dat je het probleem hebt zoals nog andere PX klanten voor hebben, dat ze af en toe met schokkerig beeld zitten en zowel zij die op VDSL zitten en op fiber.

Wat dan blijkbaar wel werkt, is als je de opname bekijkt van die zelfde zender/programma(of serie) die je evens opgenomen hebt. Dus bvb je kijkt naar “thuis” live > krijgt schokkerig beeld, dan switch naar de opname die ook bezig is en dan heb je geen schokkerig beeld meer!

Misschien dat PX moderatoren hier meer over weten?

• Auteur
  • Apprentice
  • November 20, 2025

Misschien, alhoewel bij ons we niks opgenomen hebben, was willekeurig op bepaalde zenders.

Ook hadden we dit niet voor ik de ASUS Zenwifi’s geinstalleerd heb.

Martin
  • November 20, 2025

Ja maar als je terug via de Internet box werkt heb je het ook!

En internet box herstarten of resetten helpt ook niet?

Ik veronderstel dat zowel je internet box alsook je Asus met single VLAN (VLAN20) en IPoE /DHCP werkt.

• Auteur
  • Apprentice
  • November 20, 2025

idd, maar die Internet Box staat nu in Bridged mode, ervoor stond die in Router mode, dus dat kan een verschil maken. Herstarten heb ik wel al geprobeerd, dat maakte geen verschil.

De ASUS is niet met SIngle VLAN en IPoE ingesteld omdat dat volgens deze pagina van PX (https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_own_device/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/je-eigen-apparatuur-gebruiken.html) enkel moet als je de Internet Box volledig wil weglaten, en ik wou die eerder er nog tussen laten zitten als bridge dan.

Ik dacht eerder dat het te maken kon hebben met instellingen zoals bvb aangegeven in deze post

Of ergens las ik ook iets van dubbele NAT problemen omdat er 2 DHCP’s gebruikt worden

Martin
  • November 20, 2025

@hvdb Als je denkt dat de reden zou kunnen dat je schokkerig beeld hebt omdat je internetbox in bridge mode staat terwijl je de TV-Box aangesloten is op je Internetbox rechtstreeks terwijl de Asus niet meer verbonden is met de LAN1/bridged poort.
 Dan zou je gewoon even de bridged mode kunnen uitzetten om vast te stellen of je TV-Box weer goed werkt via de Internetbox alleen

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • November 20, 2025

Fyi cfr Fr-forum 

blijkbaar is de betrokkene erin geslaagd op fiber achter de fibermodem  - zonder een internetbox - een een Asus RT-AC56U router zijn Proximus TVdecoder (correct) te laten functioneren

Routeur Asus à la place de l'internet box avec fibre | Proximus Forum

Vertaling

In My Proximus > Geavanceerde instellingen > Netwerk > (helemaal onderaan) Bridged LAN-host: zet op ON en voer het MAC-adres van je router in
Voor een Asus > WAN > Basisconfiguratie > Automatisch IP. De rest is niet relevant. 

LAN > IPTV > LAN-poort > Selecteer ISP-profiel op Handmatige instelling
LAN > IPTV > LAN-poort > Internet > VID op 20.
Opmerking: ik heb gelezen dat sommige mensen Dual WAN hebben geactiveerd, dat is bij mij niet het geval en het werkt.

• Auteur
  • Apprentice
  • November 21, 2025

Dit heb ik net ook even geprobeerd, maar dat werkte niet.

Ook via de PX guide om uw eigen router te plaatsen stond er 

Stel een IPoE-verbinding in op de WAN-interface met VLAN-tag 20, volgens de instructies van de fabrikant van de router of modem/router.

Ik heb dan dit toegepast:

LAN > IPTV > LAN-poort > Selecteer ISP-profiel op Handmatige instelling
LAN > IPTV > LAN-poort > Internet > VID op 20.

En ik heb Asus > WAN > Basisconfiguratie > Automatisch IP ==> Hier kan ik ook PPPoE kiezen maar heb dat niet gedaan gezien uw (@M_016 tip van hierboven)

PX router staat nog steeds in Bridged mode en de LAN Bridge poort van PX router hangt aan de WAN poort van de ASUS

Na heropstarten kreeg ik de fout op de ASUS dat hij geen internet had. Misschien moet ik toch de WAN verbinding op PPPoE zetten op de ASUS?  Maar dan moet ik login en paswoord invullen??? 

Op de PX site staat bij PPP dat die login enkel nodig id voor BBOX3, en niet meer voor de Internet BOX, dus heb geen login/paswoord momenteel om te gebruiken...Zit dus een beetje vast nu

• Auteur
  • Apprentice
  • November 21, 2025

Bijkomende vraag of die Decoder eigenlijk op de nieuwe ASUS router moet aangesloten worden of nog steeds op de PX Internet Box (de proximus guide zegt hier niks over, enkel dat Wifi booster niet werken achter uw eigen router, maar over Decoders wordt niks gezegd)?  Op de Internet box is de DHCP en Wifi uitgeschakeld nu hij in Bridged mode staat.