Skip to main content

Hallo,

Sinds enkele dagen hebben wij een Giga Fiber pack. Ik had in tussentijd (lang verhaal, maar wij hebben enkele weken moeten gebruik maken van een 4G router) de ZenWiFi Pro ET12 aangekocht, dit om het Wi-fi bereik serieus te verbeteren (nieuwbouwwoning). Wij beschikken tevens over UTP-aansluitingen in de woonkamer en 3 slaapkamers + zolder (waarvan er twee zijn aangesloten op de ET12’s). De Asus staat dan ook geconfigureerd om via een ethernet backhaul te werken alsook staan ze in de AP modus (dus niet router).

 

Mijn vraag is nu of ik zowel de Internet Box+ als de Asus allemaal samen kan laten werken om één netwerk te vormen? Dit omdat ik dan niet nog een extra ET12 zou moeten aankopen (er staat nu 1 in de woonkamer en 1 op de verdieping). Ik heb al eens geprobeerd om de SSID van de Box+ te wijzigen naar die van de Asus (incl. zelfde wachtwoord) en dat werkt precies, al ben ik hier niet zeker van.

 

Ik heb reeds deze en deze topic gelezen, maar dat is als je de Box+ volledig wilt omzeilen (Bridge). Is het überhaupt mogelijk om zowel de Box+ als de twee Asus routers/AP’s te gebruiken in één netwerk? Of ben ik beter af door de ET12’s retour te sturen en gewoon twee gratis Wifi Boosters van Proximus te bestellen? (even terzijde, maar waar kan ik de Wifi Booster+ bestellen?). Of zijn die qua bereik niet zo goed?

 

Dus om even samen te vatten, is het mogelijk om één netwerk te vormen met een Internet Box+ en 2 Access Points?

Dus om even samen te vatten, is het mogelijk om één netwerk te vormen met een Internet Box+ en 2 Access Points?

Uiteraard kunt u diverse (merken van) APs aansluiten op een internetbox+ van Proximus, kunt u dezelfde SSID & hetzelfde WiFi password instellen en ), de facto hebt u eenzelkfde “LAN”-netwerk maar ik vrees evenwel dat het u geen “mesh netwerk” zal opleveren 

 

Vermits u fiber hebt kunt u mogelijks een Asus als privé router achter de fibermodem gebruiken en uw internetbox+ “in reserve” houden (en een “mesh netwerk” opzetten)

 Je privérouter instellen als draadloze router | Proximus

 

Booster+ toestellen kunnen de Proximus moderatoren op dit publieke forum u via Bpost aan huis laten bezorgen (gratis huur in sommige packs)

 


Ok, dus in principe zou het dan moeten werken zoals ik het nu heb geconfigureerd (Box+ en Asus zelfde SSID en wachtwoord). 
 

De reden waarom ik de Asus niet wil gebruiken als router is tweeledig: 1) omdat ik er dan 1 in de garage moet zetten en dat is toch een verloren ruimte maar 2) ook omdat je blijkbaar geen gebruik meer kan maken van de TV Box (die wij hebben).

 

Als ik het echt proper wil doen zou ik nog een “echte” router moeten kopen (ook Asus idealiter). Maar het internet werkt (en is snel), dus ik ga er nu ook niet te veel aan prutsen 😅 


Ik ben zelf ook heel hard aan het twijfelen om een eigen router te gaan gebruiken. Vooral dan omdat ik dan zelf meer de config kan finetunen en ook veel meer controle en zicht heb wie en wat er op mijn netwerkt gebruikt wordt.

Ik ben vooral de asus rt-be88 in het oog aan het houden, dan kunnen er een paar switches weg


Ter info:

Op Userbase kan je heel veel informatie vinden hieromtrent, om er maar een recente te citeren bv 

zie → fiber, welke modem/router? - Userbase :

Tot 1/11/2014:

  • er wordt door Proximus een ONT geplaatst (Fiber modem)
  • achter glasvezelmodem kan je een eigen router gebruiken. Enige voorwaarde: router moet VLAN over WAN ondersteunen

Vanaf 1/11/2014:

  • je kan de Proximus ONT vervangen door een eigen glasvezelmodem/router, of een router met een XGS-PON SFP Module

Ik zelf gebruik nu de Friz!Box 5590 Fiber:

  • tot 1/11 aangesloten op de Proximus ONT (via de WAN poort)
  • vanaf 1/11 zal ik de glasvezel direct aansluiten op de Fritz!SFP module

Als je bij de Fritz!Box wilt blijven, is de recentere een Fritz!Box 7590AX of wachten op de 7690
Maar er is geen enkele verplichting om bij een FritzBox te blijven. Je hebt de volledige vrijheid.

 


Bedankt voor de links!

Dan denk ik dat ik beter af ben met de Wi-Fi Booster+ aangezien ik via een wired backhaul kan werken. Normaal heb ik recht op 2 gratis boosters. Is het mogelijk om die te ontvangen?


Bedankt voor de links!

Dan denk ik dat ik beter af ben met de Wi-Fi Booster+ aangezien ik via een wired backhaul kan werken. Normaal heb ik recht op 2 gratis boosters. Is het mogelijk om die te ontvangen?

Daarvoor zal je de hulp van een PX Moderator even moeten afwachten als iemand de draad hier opneemt.


Kunnen de medewerkers in een Proximus-winkel dit ook bestellen of kan dit enkel via dit forum?


Iemand een idee of het een specifieke XGS-PON SFP Module gaat moeten zijn of gaat het echt open zijn en kunnen we kiezen?


Fyi

Free choice of Modem Specification (proximus.be)

R-20 The end user ONT shall be connected to the NTP (ONTP) with an appropriate patchcord, equipped with an SC/APC connector with an angle of 8° left-oriented and both (ONT + patchcord) shall have a Return Loss superior to 50 dB

R-22 The ONT shall be compliant with various types of SFP used at the OLT side: GPON B+, GPON C+, MPM B+, MPM C+, XGS-PON N1 and XGS-PON N2


Reageer