Vraag

Installatie fiber voorbereiden in een geklasseerd herenhuis

  • 27 December 2023
  • 5 reacties
  • 103 Bekeken

Badge

Actuele situatie > Herenhuis, meerdere verdiepingen. ADSL komt binnen in de kelder. Daar staat ook de BBox 3, switches enz. Fiber loopt over de gevel 1ste verdieping.

Ik neem aan dat die via het 1ste verdiep binnen moet. Kan/mag ikzelf fiber leggen in mijn woning van het 1ste verdiep naar de kelder? 

Ik kan dat zelf veel beter dan de gemiddelde Proximus technieker die het huis niet kent en alleen maar veel schade aan een mooi gerenoveerd en geklasseerd herenhuis in kwetsbare Franse zandsteen zal aanbrengen. Ik moet dan wel weten welke kabel ik moet voorzien. Ik betaal/koop die vanzelfsprekend wel.

Als ik niets kan/mag voorbereiden en dan niet tot een ‘installatie akkoord’ kom met de technieker, kan ik dit weigeren en wie draait op voor de kosten?


5 reacties

Ter info: in afwachting van een reactie van PX moderatoren:

Proximus gebruikt single-mode fiberkabels en SC/APC-connectoren om zijn fibermodem aan te sluiten op het fibernetwerk. 
SC/APC-connectoren hebben een groene kleur en een hoekige vorm.

Badge

1. Worden die SC/APC connectoren door de installateur op die single-mode fiberkabels geplaatst?

2. Welke kabel wordt er van buiten naar binnen getrokken, naar de ONTP? Dan kan ik misschien direct naar de kelder gaan?

Reputatie 3
Badge +1

De technieker zet eventueel de ONTP + ONT op de eerste verdieping en van daaruit kan je zelf ook met een UTP naar de kelder zonder verlies.

Ik denk dat het @Peter_089 zijn bedoeling is, om alles in de kelder te laten zetten ONTP en ONT bij de andere apparatuur die er nu reeds staat namelijk de BBox (bij fiber wordt dit de bbox4) , switches enz. 
De technieker kan de fiber die op de buitengevel loopt ter hoogte van het eerste verdiep wel naar beneden laten lopen op de voorgevel, maar of hij die ook tot in de kelder wilt brengen door een gat te boren tot in de kelder, dat weet ik niet!

Badge

Wat ik zoek is 25meter van deze zwarte glasvezel kabel. Iemand een idee waar ik die kan kopen?

 

 

Reageer