Vraag

installatie fiber

  • 27 April 2023
  • 14 reacties
  • 819 Bekeken

Volgende week komt men fiber installeren. Wat moet ik verwachten

Momenteel staat de bbox in de living niet ver vanwaar de telefoon binnenkomt

Hoe zal men de kabel binnentrekken? 

Men komt tussen 8 en 17 uur, dus ik ga die dag telewerken. Blijft mijn internetverbinding zolang actief?

 

Alvast bedankt voor het antwoord?


14 reacties

Ter info: Pas als de technieker de fiberinstallatie klaar heeft en alles werkt via fiber zal er even (enkele minuten) overgeschakeld worden naar fiber. Indien het echt moest tegenvallen en er problemen zijn via fiber, blijf je verder werken over koper.

Reputatie 7
Badge +4

FYI 

Hoe verloopt de installatie van glasvezel? | Proximus

De installatie duurt tussen de twee en vier uur, maar de verbinding wordt slechts enkele minuten verbroken. Je kunt je activiteiten dus probleemloos voortzetten.

Komt de bestaande koperen telefoonkabel ondergronds binnen via een wacht buis waarin eventueel ook de fiber kan geplaatst worden? 

Of bevindt uw voorgevel zich op de rooilijn en kan de aansluiting bovengronds via de gevel gebeuren?

De aansluiting komt ik de garage binnen van de koper dan wel te verstaan. 

ze kunnen eventueel de zelfde buis gebruiken

Reputatie 7
Badge +4

Ik vermoed dat men in de bestaande wachtbuis naast de voorhanden telefoniekabel de nieuwe fiber zal binnenbrengen, dat me de fiberaansluitdoos en de fibermodem** aldaar in de garage naast de NTP2007 zal willen plaatsen en dat de nieuwe internetbox*** zal geplaatst worden waar de huidige Bbox3(v+) zich bevindt

 

** overgang fiber naar ethernet (stopcontact voor elektrische voeding vereist)

*** internetbox/Bbox3v+ via ethernet/utpkabel RJ45 (en eventueel datacontactdoos) aan te sluiten op de fibermodem (dus niet via gewone telefoonkabel RJ11)

Bedankt voor de info. Maar dan zal ik zelf achteraf de ethernet moeten voorzien van de garage naar de living want nu ligt er niets. 

Reputatie 6
Badge +2

Je kan ook vragen aan Proximus om de fiber binnen te trekken naar de living.

Niets verplicht je om de fiber in je garage te laten binnenkomen, omdat daar nu toevallig de telefoonkabel binnenkomt. En de bestaande buis waar nu de telefoonkabel binnenkomt kan in de meeste gevallen niet gebruikt worden.

Hier waren de Proximus medewerkers héél welwillend, en de fiber binnengetrokken op de plaats waar ik wilde. Zij hebben:

  • voetpad opengebroken.
  • sleuf gegraven vanaf het voetpad tot aan mijn gevel, dwars door onze voortuin.
  • geen schade aangericht: waar er beplanting was (vb buxus haag), hebben ze eronder gegraven.
  • op een bepaald ogenblik stonden hier zelfs 3 Proximus camionettes. De ene waren aan het graven, de andere de vezel aan het lassen buiten in het voetpad (Proximus putje), een derde de fibermodem (ONT) en internet box geplaatst...
  • alles heel proper achtergelaten, in enkele uren was de klus geklaard.

Op de plaats waar de fiber binnenkomt heb je 2 stopcontacten nodig. Er komen 3 bakjes aan de muur:

  1. de fiber aansluitdoos (geen stroom nodig).
  2. de fiber modem of ONT (zet fiber om naar ethernet). stopcontact nodig.
  3. de wifi router (internet box). ook stopcontact nodig.

Jouw living is waarschijnlijk een veel betere plaats voor de router dan een garage, waar je geen WiFi nodig hebt, toch?

fiber binnentrekken naar de living, ja maar dan is die zichtbaar toch, nee? Want als ze meestal geen fiber willen trekken in een buis waar telefonie draad inlicht dan kun je die via deze weg ook niet verstoppen!

@Tstrubbe je zegt “Volgende week komt men fiber installeren”, Is dit Proximus zelf dat je bedoelt en niet de vooraanleg door bv Fiberklaar.

@Martin ik weet niet wie dit zal doen.  Maar in de buurt zie ik vaak busjes van fiber klaar dus zullen die dan wel zijn, ik hoop alleen dat ik zal kunnen blijven gebruik maken van mijn huidige verbinding gedurende de installatie. 

Reputatie 7
Badge +4

Als u in de buurt voertuigen van Fiberklaar zit vermoed ik dat u zich in Fiberklaar gebied bevindt en dat de aansluiting door Fiberklaar zal uitgevoerd worden maar dat u vervolgens nog een fiberabonnement met Proximus zult moeten afsluiten (installatie van de internetbox door Proximus)

In principe kunt u via het dataportaal van het BIPT toch deze info zien (Q1.2023)  en vermoed ik dat u toch enige info/brief van of Fiberklaar of Proximus in uw bus gehad hebt

ibpt | Dataportaal - FTTH glasvezelkaart (bipt-data.be)

Waar is Fiberklaar? Hier bouwen we aan ons fibernetwerk

 

P.S.

Uw huidige xdsl verbinding  kan enkel door Proximus afgesloten worden (wanneer uw fiberaansluiting operationeel/actief is)

 

 

Één jaar geleden werd hier fiber in de straat gelegd. Deze week werd ik zelf opgebeld door de klantendienst om mijn abonnement naar fiber te laten omzetten. 

Reputatie 7
Badge +4

Vermits uw locatie in principe door Proximus medewerkers (moderatoren) op dit publieke forum gekend is (op basis van uw klantnr), zullen zij u vanaf dinsdag zeker kunnen meedelen a) of u zich in een Fiberklaar of Proximus regio bevindt en b) of er in de loop van volgende week een technieker van Proximus langskomt (wanneer en waarom)

Succes

 

TBI: In principe doet PX meer de aansluiting op fiber in de grote steden maar zoals M_016 aangeeft zal PX dinsdag je wel meer info kunnen geven wie er zal langskomen

@Martin ik weet niet wie dit zal doen.  Maar in de buurt zie ik vaak busjes van fiber klaar dus zullen die dan wel zijn, ik hoop alleen dat ik zal kunnen blijven gebruik maken van mijn huidige verbinding gedurende de installatie. 

Tijdens de Installatie blijft je verbinding over koper lopen tot de fiber installatie rond is en je fiber  fibermodem actief is, dan pas zal voor een korte duur tijdens de overschakeling naar fiber je huidige verbinding over koper er uit liggen.

Reputatie 7
Badge +3

@Tstrubbe 

er werd een bevestigingsmail verzonden op 26-4 naar een gmail adres van jou

ik heb het bericht nu opnieuw gestuurd naar het outlook adres in je profiel.

Groeten

tina

Reageer