Vraag

Ik wil graag een technieker zien...

  • 3 October 2021
  • 15 reacties
  • 231 Bekeken

Al 2 maanden laat de snelheid en bedrijfszekerheid van mijn internetaansluiting te wensen over. Eind juli heb ik de eerste vaststellingen gedaan en begin augustus de klantenservice gecontacteerd.

De eerste medewerker was nog het behulpzaamst, gaf me instructies om de modem te resetten en beloofde dat hij ‘s avonds ging terugbellen, wat ook gebeurde, al was hij het zelf niet meer. Hij sprak ook over het eventueel vervangen van de modem.

Zijn collega ‘s avonds was al minder inschikkelijk: modem inruilen, neen dat ging zo maar niet. Ik moest een happy house afspraak maken om iemand langs te laten komen. Zo gezegd, zo gedaan: via de tool kon ik meteen een afspraak maken voor de volgende dag,. We zijn nu 2 maanden verder, maar die happy house-man is er nog steeds niet geraakt…

Daarna heb ik nog 3 of 4 maal de klantenservice gecontacteerd. Eén keer vroeg men mij geduld te hebben omdat in het systeem stond dat men ermee bezig was. De andere  keren liet men mij weten dat alles in orde zou komen en ik gecontacteerd zou worden door de technische dienst om een afspraak te maken voor het bezoek van een technieker. Zoals gezegd, we zijn 2 maanden verder, en ik ben nog altijd niet gecontacteerd geweest.

Dus nog maar eens een poging om via dit forum te proberen iemand bij Proximus voor deze klant te interesseren die al meer dan 20 jaar trouw is aan het bedrijf, maar nu toch wel behoorlijk ontevreden is over de geboden service.

BTW: mijn downloadsnelheid is met 38-39 MBps niet dramatisch, maar toch onvoldoende en een flink stuk onder de commercieel voorgehouden 100 MBps. Er zijn ook regelmatig fluctuaties en onderbrekingen die de Playstation-spelende zoon uit zijn dak doen gaan.

Het kan zo echt niet verder, ofwel helpt men mij nu SNEL, ofwel eindigt mijn Proximus-verhaal binnenkort.


15 reacties

Maandag komen de Proximus forummedewerkers terug langs hier, om je verder te helpen i.v.m. de afspraak voor een technieker, daarom best zoveel mogelijk privégegevens invullen/aanvullen in je → ForumProfiel, in de met "privé aangeduide tekstvelden, enkel proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken. Klik tenslotte onderaan links op "sla wijzigingen op". In het vak "Ticket (Privé)" kun je bv. nog bijkomende informatie zetten. Zodat de Proximus forummedewerkers hiermee direct verdere kunnen van zodra ze hier de draad opnemen.  

Nu in verband met je gemeten snelheid, die is louter en alleen afhankelijk eigenlijk van de verzwakking (lengte, enz...) van je koperlijn waarop je aangesloten bent (= waarop de bbox/modem aangesloten is) en dit wordt dus niet bepaald door het soort abonnement, zie → Internetpolicy.

Nu kan je die snelheid te weten komen door

  • te kijken wat er aangegeven wordt als max. gegarandeerde internetsnelheid hier → http://proximus.be/internetsnelheid je kan best beide eens nekijken als klant en als niet klant = op je adres.
  • Als je een bbox van sagemcom hebt (kans is groot andere zijn van technicolor) kun je het sagemtool downloaden en je werkelijk lijnsnelheid zien, → SagemTool daarmee inloggen op je bbox als User en met het User wachtwoord dat op een sticker van bbox staat.

Nu wat het meten van je internetsnelheid betreft moet je als eerst deze meten rechtstreeks met je pc/laptop verbonden met een utp netwerkkabel aan de gele ethernetpoort van je bbox. Want via wifi meten is niet zo betrouwbaar in die zin dat die snelheid van veel factoren afhangt, zie voor snelheidmeting onder punt 10 hier → 10 tips om je wifi en internet te verbeteren | Proximus. Tips hoe je uw wifi kan verbeteren vind je ook hier → Hoe kun je je wifi verbeteren? | Proximus.

Dank je voor je reactie. Ik heb mijn profiel zo goed mogelijk aangevuld.

Het meeste wat je zegt was me reeds bekend. Ik weet dat ik de commercieel aangeprezen snelheid van 100 Mbps waarschijnlijk nooit zal halen, aangezien de infrastructuur bij mij in de straat daar niet op voorzien is. Al blijf ik het niet correct vinden dat ik dan hetzelfde moet betalen als iemand die van Proximus wel een degelijke infrastructuur aangeboden krijgt. 

Wat de snelheid van 38 Mbps betreft die ik haal, dat is wel degelijk via de ethernetpoort. De Wifi snelheid ligt nog lager en ik zou volgens het tool een hogere gegarandeerde maximale snelheid moeten krijgen. Er is ook het feit dat er regelmatig fluctuaties (naar beneden toe) opzitten.

Ik heb alle tips om mijn internetkwaliteit gevolgd alvorens de helpdesk een 2de maal te contacteren.

Dit alles heb ik daarna dus nog 4 maal uitgelegd aan de helpdesk, en telkens ging men iemand laten terugbellen voor een afspraak met een technieker, maar ik ben nooit geholpen geweest. Ik ben echt teleurgesteld in de huidige service van Proximus. In het verleden heb ik ook al issues gehad maar daar werd toen wel binnen redelijke termijnen werk van gemaakt en als ze zeiden dat ze gingen terugbellen, dan gebeurde dat ook. Nu voel ik mij als trouwe klant totaal in de steek gelaten.

BTW: SagemTool werkt niet, ik zit met een Technicolor versie van de BBox. Andere tips om dan de werkelijke lijnsnelheid te meten?

Badge +4

Wat zegt de test op uw adres ???

http://proximus.be/internetsnelheid

Maximumsnelheid beschikbaar voor 61% van de lijnen met jouw configuratie

74,5 Mbps download - 14,1 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

45,3 Mbps download - 14 Mbps upload

 

Voor upload zit ik erboven (16,1 Mbps). Was dit voor download ook maar zo :unamused:

aangezien je met de speedtest ± 40Mbps haalt ziet er naar uit da je de basis snelheid haalt (=Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid) en de DLM je lijn nog niet heeft  verhoogd , dat zou een proximus forummedewerker toch even moeten natrekken waar eventueel de reden hiervan is.

Ik veronderstel dat je toch de speedtest doet via netwerkkabel verbonden aan de bbox terwijl er geen andere apparaten (via kabel of wifi) aan het streamen zijn.

Reputatie 7
Badge +4

@Trucha De aangekondigde maximale snelheid is een theoretisch snelheid, voor de vaste internetverbinding die in de praktijk niet door alle klanten behaald kan worden. Je downloadsnelheid thuis hangt voornamelijk af van de afstand tussen het aansluitingspunt en de centrale, de beschikbaarheid van VDSL, je computerinstallatie en de binnenbekabeling. Enkel als deze optimaal zijn, kun je genieten van de maximale snelheid. Als je wifi gebruikt, kan je surfsnelheid ook lager zijn.

Uw lijn staat momenteel op 50Mbps. Ik heb een test gestart om te zien of deze eventueel verhoogd kan worden. Hierbij wordt de lijn gedurende enkel weken gemonitord om te zien of dit mogelijk is. 

Je lijnkwaliteit ziet er goed en stabiel uit. De snelheid die je gemeten hebt is dus op zich niet abnormaal. Ondervind je nog andere problemen dan deze snelheid ? Indien dit zo is kunnen we verder bekijken wat er nodig is om dit op te lossen.  

 

@HadewychT Vriendelijk dank voor het nazicht, als de lijnkwaliteit er nu stabiel uitziet, dan is dat zeker niet representatief. Wij werken/studeren met z’n allen nog steeds thuis en kunnen de evolutie sinds maart 2020 goed beoordelen. Het is pas sinds eind juli dat onze problemen zich duidelijk manifesteren. Wij hebben de indruk dat de snelheid en stabiliteit voorheen beter was. Om de paar dagen is er wel een moment dat de connectie erg slecht is. 

50Mpbs heb ik de laatste 2 maanden nog nooit gehaald (en ik doe de tests steeds via de UTP kabel, niet via wifi). Ik zit altijd tussen 37 en 39 Mbps.

 

Staan er dan andere toestellen op zoals decoders en wifi toestellen enz...

Reputatie 7
Badge +3

@Trucha 

we zullen een happy house technicus naar je toesturen zoals reeds belooft was.

Kan deze maandag (11/10) naar je toekomen?

 

Geert

@GeertC 

Sorry, ik zat net een week in het buitenland en kon daar niet inloggen. Ik ga graag op het aanbod in, kan er een nieuwe datum voorgesteld worden?

Reputatie 7
Badge +3

@Trucha 

Kan er volgende week maandag 18/10 iemand bij je langskomen?

 

Groeten

Geert

@GeertC Perfect!

Reputatie 7
Badge +3

hallo, 

er zal maandag een technicus langskomen tussen 12:30 en 16:30.

je wordt een half uur op voorhand verwittigd door de techn. dan weet je wanneer deze onderweg is.

je contactnr. is 04******16

 

Groeten

Geert

Reageer