Skip to main content

Hallo,

Vorige weken kreeg ik nog 2300 mb/sec download snelheid in Chrome.

Zonder enige reden, verlies ik sinds enkele dagen geleden ?, 900 mb/s. Dus ik heb 1400 mb/s nu.
Avast Secure browser is een kopie van mijn iets oudere Chrome versie. (Extenties, bookmarks, ...)
Doch krijg ik daar toch nog de volle snelheid. Dit vind ik zo’n rare situatie.
Geen virussen gevonden en zo. Extensies uitzetten geeft maar 100 mb/s verschil maximum.
Bij proximus zelf, alles in orde. Modem herstarten deed ook niets.

Mogelijk door de laatste Chrome update ??? Ziehier de snelle Avast browser en trage Chrome.

 

Avast Secure browser
 
Chrome updated en zelfs oudere firefox versie.

Dat dit zo’n verschil kan geven, vind ik onbegrijpelijk.
Iemand een idee hierover ??

FYI:

De extensies en add-ons die je in een browser hebt geïnstalleerd, kunnen van invloed zijn op de prestaties. Sommige extensies, zoals adblockers of privacy-gerelateerde add-ons, kunnen het netwerkverkeer filteren of vertragen, wat invloed heeft op de resultaten van een speedtest.

Een browser die een grote hoeveelheid cache en cookies heeft opgeslagen, kan trager reageren bij het uitvoeren van een speedtest. Het opschonen van de cache kan soms helpen om nauwkeurigere resultaten te krijgen.

Als er meerdere tabbladen of vensters open zijn kan dit invloed hebben op hoe snel gegevens worden verzonden en ontvangen tijdens de test.

Ook kun je een dedicated speedtest-app gebruiken, zoals de Ookla Speedtest-app, die vaak betrouwbaardere resultaten geeft dan browsergebaseerde tests.
Zo kan je bv in windows 10/11 Speedtest by Ookla uit de windows store installeren.


Ook de browser kan mogelijk van belang zijn. Of misschien de server? Een VPN?
Ik geef maar mogelijkheden.

Anderzijds zal de Speedtest app geen zware snelheidsverschillen tonen tussen de app en de (naakte) browser. Bij mij is het alleszins zo dat de app geen (minimaal) verschil geeft in snelheid tussen de app en de diverse browsers (Firefox, Edge, Chrome), nochtans met diverse extensies ingeschakeld.
Als je de invloed van extensies e.d. wil uitschakelen kan je toch net zo goed in incognito mode de OOKLA speedtest  (https://www.speedtest.net/) uitvoeren.
In Chrome en Edge schakel je incignito in via CTRL+shift+N, in Firefox via CTRL+shift+P.


@Luk8598 zo zou je ook incognitomodus de extensies één voor één terug kunnen inschakelen om mogelijks te ontdekken bij welke de speedtest zo beïnvloed wordt.

in verband met de speedtest app Why Do I See Different Speeds When Testing Via Apps and Browsers? – Ookla

google chrome staat ook bekend om de cpu meer te belasten.


Reageer