Vraag

Hoe vaak verandert het IP?

  • 13 May 2023
  • 7 reacties
  • 567 Bekeken

Dag allemaal,

Ik heb een vraag over het IP-adres

 

Bij Proximus hebben we een dynamisch IP-adres, dat betekent dat die kan veranderen. Is het bekend hoe vaak de ISP het adres verandert? Wij houden dat namelijk niet bij omdat zoiets niet echt nodig is maar toch wil ik dit vragen voor de zekerheid.

 

mvg Alexander


7 reacties

Ter info: ik kan er geen exacte duur op plakken maar bij mijn weten verandert die maar heel zelden.

Reputatie 6
Badge +3

De modem gaat  ongeveer om de 24 uur verslag maken wat er verbruikt is, om dit moment kan er een nieuw IP-adres geleast worden.

@YorickP Ik stel vast dat dit bij mij uiterst zelden het geval is, dus is het eigenlijk dan heel moeilijk om daar een duur op te plakken of kun je niet op voorhand weten wanneer dit gaat gebeuren.

Kan er mss wel een bepaalde reden zijn wanneer dit zeker het geval zal zijn?

Reputatie 6
Badge +3

In de meeste gevallen wordt hetzelfde ip-adres uit de dynamische pool terug toegekend. 

Wanneer de modem herstart/reset wordt, gaat dit proces ook opnieuw gestart worden.

 

Hoe kan ik het IP adres wat nu statisch blijkt (geen fixed nochtans) vernieuwen? Ik heb resetten ed geprobeerd maar blijf telkens hetzelfde IPadres krijgen door proximus. Als ik bel zegt men mij de modem te herstarten naar fabrieksinstellingen, dat is voor mij de allerlaatste optie want er zijn redelijk wat aangepaste instellingen. Volgens mij moet een IP refresh ook kunnen zonder een modem naar fabrieksinstellingen te zetten?

Reputatie 6
Badge +2

Volgens mij moet een IP refresh ook kunnen zonder een modem naar fabrieksinstellingen te zetten

 

Neen. Een IP Refresh is niet hetzelfde als een “nieuw” IP. In de meeste gevallen zal je hetzelfde IP terug krijgen. Soms kan het lukken als je de modem lang genoeg uitzet (tot lang het verstrijken van de originele lease-time, waarbij de kans bestaat dat jouw IP intussen bij een andere klant in gebruik is)

 

Hoe kan ik het IP adres wat nu statisch blijkt (geen fixed nochtans) vernieuwen?

 

De enige echte methode om gegarandeerd een nieuw IP te krijgen is het MAC adres van je modem wijzigen. Bij sommige routers is er een mogelijkheid om een MAC adres te “spoofen”.

Of jouw modem inruilen voor een ander exemplaar…

 

Vraag is natuurlijk: waarom wil je een nieuw IP adres ???

Vroeger kreeg iedereen om de 36u een nieuw IP adres, en de meeste gebruikers vonden dat verschrikkelijk ambetant, en gaven geld uit voor een “vast” IP adres 😀

Reputatie 2

Er is voor alles een script (te maken). Mijn publiek IP-adres wijzigde een eerste keer de dag na de Fiber installatie, op 1 februari. Vervolgens nogmaals op 9 februari, daarna op 20 februari. Op 1 maart wijzigde het nogmaals. We zijn nu 18 maart en het IP-adres is nog altijd hetzelfde als op 1 maart.

Reageer