Vraag

Hoe 2.5Gbit uit mijn netwerk halen

  • 3 February 2024
  • 2 reacties
  • 177 Bekeken

Ik ben net overgestapt van een 1Gb/40Mb Telenet oplossing naar 2.5G/500M fiber. Op zich functioneert alles, maar ik slaag er niet in om meer dan 1Gbit te halen.

Mijn devices

  • De nieuwste Sagecom modem van Proximus. 
  • Een Asus Zenwifi XT9 met 2.5Gbit uplink
  • TP Link SG108-M2 switch met 8 2.5G poorten
  • Cat 6 bekabeling door gans het huis naar die  TP Link

De setup

  • Fiberbox naar Sagecom in de 10Gbit poort
  • Sagecom naar Zenwifi in de 2.5Gbit uplink
  • (nu het zwakke punt...) Zenwifi naar TPlink op een (1Gbit) lanpoort van de Asus
  • Uiteraard hangt er nu maar 1Gbit op de switch

Mijn metingen;

  • ik zou denken dat ik >1Gbit op wifi zou moeten kunnen halen. Dit lukt niet, ik haal 550/200 op een Macbook Pro M1 en 760/500 op een iPhone 13 pro
  • Wired (2.5Gbit poort) haal ik 800/500, soms haalt de upload maar 250. Ik heb net die zenwifi gekocht en heb het gevoel dat mijn oude router (asus RT-68ACU)

Het idee dat ik hier eens wil testen

  • zou het slim zijn om mijn TPlink switch aan de Sagecom te hangen en mijn zenwifi in AP mode te zetten?
  • Zou ik zo >1Gbit op mijn bekabeld netwerk halen en toch betere wifi hebben dan de sagecom?
  • De sagecom zit ergens diep verstopt in een technische ruimte, de zenwifi staat vrij in de woonkamer => ook al zou de sagecom een goede wifi hebben, hij haalt het niet tot op het toilet… dat is toch het minimum ;) 

alvast bedankt voor jullie inzichten


2 reacties

Reputatie 4
Badge +1

@Consiglieri wifi is altijd lager in snelheid, je toestellen moeten ook de snellere wifi aankunnen, denk dat de MacBook Pro nog niet de snellere wifi heeft en de iPhone wel, heb hier ook fiber (940/509) en op de wifi op de MacBook haal ik ook maar max 670/509 snelheid, op de iPhone ongeveer hetzelfde, het is het toestel dat wifi uitstuurt dat aangepast moet zijn voor hogere snelheden dan de 1Gbit, ik ben de TL eens aan het bekijken van specs en zie niet direct iets van lagere snelheid dan 2,5 poorten, wat ik ook hier zou willen ;) 

zou het toestel dat het dichtbij jou staat verbinden met de snelle verbinding zodat je daarop altijd beste snelheid hebt via wifi, want hoe verder je wifi punt staat hoe lager de snelheid is.

test het eens uit zou ik zeggen, ik mag hier niet klagen met m’n Asus router direct op de internet box via een 6a utp kabel. (en Vlan 20 op de router).

Reputatie 6
Badge +2

@Consiglieri  Om jou goed te kunnen helpen, is het belangrijk dat we de situatie goed begrijpen.

  • met “Fiberbox” bedoel je waarschijnlijk de Proximus “Fiber modem” ook “ONT” genoemd?
  • met “de nieuwe Sagemcom modem” bedoel je waarschijnlijk de “Internet Box+””?
  • de Asus Zenwifi XT9 is een router, juist?

Eerste en vooral: is de Proximus Fiber modem (ONT) een GPON of XGS-PON ONT? Om snelheden > 1Gbit/s te hebben, moet je wel degelijk een XGS-PON modem hebben.

 

Ten tweede: om uit te sluiten dat de trage snelheid van Proximus komt, en niet van je eigen opstelling, moet je om te testen een toestel rechstreeks aansluiten op de 10Gbit poort van de Proximus Internet box+.

Als je nu >2.5 Mbit/s haalt, dan is jouw Proximus aansluiting in orde 😉

 

Je gebruikt een eigen router (ZenWifi) achter de Proximus router (internet box+à, met andere woorden: een “router achter een router”. Dat is nooit een goed idee. Je kan deze situatie op 2 manieren verbeteren:

  • Via “My Proximus” kan het MAC adres van de ZenWiFi ingeveven in de modem/netwerk instellingen, onder “bridge”. Hierdoor zal jouw ZenWifi een publiek IPv4/IPv6 adres krijgen, en bypas je het router gedeelte van de Proximus internet box+
  • Nog beter is om de ZenWifi direct aan te sluiten op de Proximus ONT. Je moet dan wel de WAN poort van de ZenWifi instelllen op DHCP en VLAN-id 20
  • Of je ZenWifi als AP instellen (maar dan verlies je de “router functies” van de Asus).

 

Maar de zwakke schakel in je bedraad internet is natuurlijk de 1Gbit LAN poorten op de ZenWifi (alleen de WAN poort is 2.5Gbit). Alles wat achter jouw ZenWifi hangt is beperkt tot 1 Gbit/s.

In die zin zou het inderdaad geen slecht idee zijn om:

  • jouw 2.5 Gbps TP-link switch te verbinden met de 10Gbps poort van de Proximus Internet box+ en van hieruit de rest van je bedraad netwerk uit te bouwen (2.5 Gbps)
  • de ZenWifi hierop aan te sluiten en in te stellen als AP. De mesh werking tussen de “satellieten” zal normaal behouden blijven, ook in AP mode.
  • Indien mogelijk kan je de satellieten ook bedraad aansluiten?

Op die manier heb je ook terug één netwerk (geen router-achter-router) èn een 2.5 Gbps LAN 😉

 

Last but not least: schakel de WiFi van de Internetbox+ volledig uit. Deze kan alleen maar storen op je ZenWifi netwerk ...

Reageer