Skip to main content

Ongeveer elke 2 weken dien ik de bbox opnieuw op te starten omdat het internet zeer traag of helemaal niet meer werkt. Dit geldt voor de wifi als voor de utp aansluiting. Bbox staat in midden van huis en er staat een switch met 2 access points en vaste lijn naar computer. Vaak daalt de downloadsnelheid eerst naar 10-14 mbps ping 150-300 ms upload snelheid 0,0 to 1 mbps om vervolgens helemaal weg te vallen, soms hersteld het zichzelf als we niet thuis zijn (ik zie dat het alarmsysteem geen wifi meer heeft en op backup draait) maar pas na een herstart doet alles weer normaal, download 50-60 mbps, ping 13 ms en upload 2.1 mbps. De tv in de woonkamer blijft het wel goed doen (decoder rechtstreeks via bbox) maar slaapkamer (via accesspoint) hapert of staat stil. Wellicht zijn er apparaten die eea verstoren maar het vreemde is dat het toch elke keer ca  2 weken goed gaat ?

Goedendag Robin,

Ikzelf ben zoals u kan lezen een gepensioneerde Technicus.

Maar als ik dit las, dan is mijn antwoord dat je een achter een ervaren TV-Technicus moet vragen als je naar de storingen belt. Waarschijnlijk heb je al gebeld. In zulke gevallen bestaat er ook een dienst  die RPM(rapport problem management) heet. Ik weet niet of deze nog bestaat, maar in 2018 nog wel. Deze dienst is opgericht om de ingewikkelde storingen te analyseren en op te lossen. Men heeft daar zeer bekwame Techniekers. Ik raad daarom aan, als U naar de storingen belt, DUIDELIJK aan te dringen om een CASE aan te maken. Een case is een nummer dat uw dossier bevat. Dring daar op aan!!Dit case nummer moet je dan telkens vermelden als het nodig moest zijn om terug te bellen. Het is erg vervelend .Er zijn zovele oorzaken: alleen met diepgaande metingen kan men dit vinden. En indien nodig komen ze ook ter plaatse. Ik hoop dat je snel een oplossing krijgt.

@Robin A  cfr bericht van Eynhouts Patrick

&

Heb je de bbox ook al recentelijk eens gereset, anders probeer je best dit ook eens om te zien of dit eventueel helpt (→ Reset je b-box/Internet box ) .
Is het nog een oude bbox die je hebt want dergelijke problemen hebben hier ook al opgelost geweest door deze te vervangen. Ook kunnen de PX moderatoren je lijn eens bekijken op eventuele fouten.

Indien u een BBox3 van het type Sagemcom hebt kunt u met het Sagemtool als inloggen als User en het User password (vind je terug op een sticker van je bbox) , om de situatie meer in detail te bekijken
sagemtool downloaden: →  https://www.proximuscloud.be/web/app/share/view/84LSiVO432#/share/773d6e421e234c8d802fa0289a808066
De belangrijkste parameters zijn
current/max bit rate down/up in Mbps
noide margin down/up in dB (indien » 10 dB is het verhoging in principe nog mogelijk)
ROP/modem compatible/vectorised yes/no 
profile name
DLM/repair profile yes/no

NB: bij een bbox3 van sagemcom staan de gele ethernet poorten 2 per 2naast naast elkaar

Hallo Martin, ik heb de tool gebruikt maar deze werkt niet (could not connect to device), de gele poorten staan 4 op rij dus welke ik heb ? Een complete reset heb ik nog niet gedaan. Momenteel 56mbps download, ping 8 ms, upload 3,5 mbps, jitter 2 ms dus erg goed (voor mijn doen).  Als hij weer kuren vertoont zal ik hem eens volledig resetten, password heb ik nooit veranderd dus dat komt goed (hoop ik). Ik houd je op de hoogte,

robin

De achterkant van de BBox3 Sagem ziet er zo uit

let op de Lan poorten die 2 per 2 staan, elk in een apart blok

Bij de Technicolor staan de 4 in 1 blok naast mekaar.
De Sagem tool zal niet werken op een Technicolor versie

Hallo Martin, ik heb de tool gebruikt maar deze werkt niet (could not connect to device), de gele poorten staan 4 op rij dus welke ik heb ? Een complete reset heb ik nog niet gedaan. Momenteel 56mbps download, ping 8 ms, upload 3,5 mbps, jitter 2 ms dus erg goed (voor mijn doen).  Als hij weer kuren vertoont zal ik hem eens volledig resetten, password heb ik nooit veranderd dus dat komt goed (hoop ik). Ik houd je op de hoogte,

robin

@Robin A bedankt om ons op de hoogte houden.
Dan heb je inderdaad geen sagemcom model en trouwens dit tool zal in de toekomst volledig nutteloos worden , aangezien het bij de nieuwe “internet boxen” (ook bbox 4 genoemd) niet meer kunnen gebruikt worden.

Gisteren na compleet uitvallen internet (tv deed het nog) restart uitgevoerd, geen verbetering dus nogmaals gewone herstart uitgevoerd en internet werkte weer, download 27.4 mbps en upload 2.3 mbps. Vanochtend wederom uitgevallen, dus maar wederom herstart, nu weer even ok met 56.3 mbps download en 2.6 mbps upload, schiet dus eigenlijk niet op. Wat kan ik nog ondernemen ? Alvast bedankt

Als een reset niet helpt van de internet box zal je verder niet veel zelf meer kunnen ondernemen, en best dan de reactie van een PX moderator afwachten, zij kunnen ook checken of er fouten waar te nemen zijn op je lijn. 

Gisteren na compleet uitvallen internet (tv deed het nog) restart uitgevoerd, geen verbetering dus nogmaals gewone herstart uitgevoerd en internet werkte weer, download 27.4 mbps en upload 2.3 mbps. Vanochtend wederom uitgevallen, dus maar wederom herstart, nu weer even ok met 56.3 mbps download en 2.6 mbps upload, schiet dus eigenlijk niet op. Wat kan ik nog ondernemen ? Alvast bedankt

Snelheden gemeten met kabel verbonden of via wifi ??

Meestal via wifi, echter soms via kabel (op vaste computer) aangezien ik vaak online world of tanks speel, de snelheden ontlopen elkaar dan niet veel maar als mijn tank weer begint te teleporteren over het scherm weet ik wel weer hoelaat het is (en frusterend). Zoals eerder geschreven valt het internet soms helemaal weg (random tijden, ook s’nachts) om er dan ineens weer te zijn. (Alarmsysteem via utp kabel gaat op backup)

Een vriend van mij had dit ook voor. Zijn moden is geswapped naar een BBOX4 en sindsdien geen problemen meer. 

Maar het kan ook een bekabelingprobleem zijn. Als je Proximus belt en ze zeggen dat de kabel etc in orde is. Dring aan op een nieuwe modem. Deze kan ook naar u thuis opgestuurd worden via bpost en is gemakkelijk aan te sluiten. kabel per kabel overzetten naar de nieuwe modem. Ook een beetje aandacht besteden waar de kabel aangesloten zat. Vergeet ook zeker niet om de stroomadapter mee te veranderen ! 

Veel mensen maken deze fout! Meestal kan het zijn dat de modem technisch nog in orde is , maar dat de stroomadapter slecht is.

Reageer