Vraag

Heel slechte wifi en erg traag (internet Maxi)

  • 28 December 2023
  • 16 reacties
  • 289 Bekeken

Hoi! 

Wij blijven sukkelen met onze Wifi en daarom probeer ik het eens hier te vragen. Wij hebben internet maxi en op my proximus zou ik volgens mijn account dus een downloadsnelheid moeten hebben van 84,9 MB/s en een uploadsnelheid van 27,6 MB/s. Mijn werkelijke snelheid is nog geen 10% daarvan, namelijk 5,3MB upload en 1,8 MB upload… (zie printscreen speedtest hieronder).

Ik gebruik de wifi voor zakelijke doeleinden en zowel ik als mijn partner werken 90% van thuis uit. Maar met deze snelheden is het echt niet meer werkbaar. Wat kunnen wij doen om dit op te lossen? Ook hebben wij erg vaak geen wifi op onze mobiele telefoon. De modem hangt centraal in de woning op de beneden verdieping en we hebben boven een Wifibooster van proximus + 2 wifi repeaters die niet van proximus zijn (TP link). Wij hebben er daarvan ook eentje boven hangen en eentje in de living. Wij hebben dus 3 wifi repeaters in totaal om in een straal van 10 m wifi te hebben… 

Wij zijn een beetje ten einde raad en de wifi is hier gewoon echt een ramp. Alles via 4G op onze gsm werkt sneller. 

We wonen in een nieuwbouw met beton prefab muren en hebben een isolatie van 12 cm… Bij proximus zegt men dat het daar aan zou liggen. Maar zijn wij dan gedoemd om nooit internet te hebben in onze woning? Dat kan toch niet dat iedereen die een nieuwbouw heeft geen internet kan hebben… Nu betalen wij eigenlijk veel voor internet die niet werkt. (zie snelheden speedtest)

Iemand tips? Mensen aan de telefoon van proximus kunnen ons niet helpen…. De oplossing is altijd “leg de modem af, trek alle repeaters uit en leg dan eerst modem aan en dan al de rest) Maar dat levert niks op… 

 


16 reacties

wat is de speedtest http://speedtest.net met een laptop verbonden aan je bbox rechtstreeks met een utp kabel?

Wat geven ze op als snelheid op je adres, hier → http://proximus.be/internetsnelheid 

Reputatie 7
Badge +4

We wonen in een nieuwbouw met beton prefab muren en hebben een isolatie van 12 cm

Ik veronderstel dat bovenstaande betrekking heeft op de buitenmuren en derhalve geen impact heeft op uw WiFi snelheden binnenshuis

Binnenmuren en de aanwezigheid van diverse materialen (bv. metalen) en toestellen (microgolfoven, TL-lampen) kunnen uiteraard wel een negatieve invloed hebben op de WiFi dekking

=

Daar waar mogelijk gebruik maken van ethernetkabels

indien het niet anders kan gebruik maken van WiFi repeaters (zoals Proximus booster) maar deze plaatsen waar het signaal van de van de Bbox/internetbox nog voldoende sterk is (= +/- halfweg tussen Bbox en betrokken eindapparatuur) 

Wifi versterker kopen? - Coolblue - Voor 23.59u, morgen in huis

eventueel gebruik te maken van powerllines indien het eigen iternet elektriciteitsnet dit aankan

TP-LINK Powerline Kit AV1300 + WiFi AC1350 Gigabit (TL-WPA8635P KIT(BE)) (mediamarkt.be)

of een oplossing op basis van mesh wifi routers opzetten

Mesh wifi router kopen? - Coolblue - Voor 23.59u, morgen in huis

 

In principe kunnen (sommige) Proximus moderatoren ook vanop afstand de situatie met betrekking tot uw Wifi dekking/storingen nakijken 

 

&

Cfr info Martin kijk eerst uw actuele internetsnelheid na op de Bbox/internetbox met enkel 1 toestel via ethernetkabel aangesloten 

Wij hadden dit ook in het begin met de overstap naar Proximus Maxi. De Wi-Fi coverage van de B-box3 is niet optimaal. 

Op 2 plaatsen in onze woning hebben we een oude router bijgeplaatst.

Op de extra router DHCP afzetten, Wi-Fi naam en paswoord dezelfde geven als deze van de Proximus router en ethernet kabel van LAN naar LAN poort op deze bijkomende router(s).

Alleen crashed onze Proximus router nog 2 keer per week 🙄

Test eens met uw laptop rechtstreeks verbonden via kabel aan de router een speedtest te doen? Deze zou toch een stuk hoger moeten liggen? Is bij ons nu onderstaande. 

In dit geval inderdaad uw Wi-Fi netwerk verbeteren, Wi-Fi Analyzer is een goede desktop app om dit overal in huis eens te meten. Die Wi-Fi extenders hebben vaak een nadelig effect op de performantie.

 

Reputatie 1

Uw internet snelheden via wifi kan u enkel testen op 1 meter van uw Proximus modem. Al de rest zijn op zijn best halfslachtige oplossingen die waarden qua snelheid opgeven die ik zou verwachten.

Extra wifi punten die draadloos worden verbonden zijn WAARDELOOS qua snelheid. Wil u kwaliteit en snelheid  dan dient elk wifi punt met een KABEL verbonden te zijn met uw proximus modem. En neen verbinden via het stroomnet (powerline) zijn ook niet goed.

Bovendien dient u er voor te zorgen dat al deze wifipunten niet op hetzelfde kanaal staan uit te zenden en zo elkaar meer storen dan helpen. Daardoor zijn merken/modellen (zoals sommige van Tplink) die mesh ondersteunen (met wired backhaul) ideaal.

Welke Tplink modellen heeft u exact? Kunnen ze in mesh? Zijn ze bedraad of draadloos aangesloten?

Om een voorbeeld te geven. In mijn (groot) huis staat wifi van proximus gewoon uit. Ik heb 5 stuks Tplink XE200 staan (1 kelder, 1 1e verdiep en 3 op gelijkvloers) om overal Wifi 6E te geven. Allen zijn ze bekabeld verbonden met een 10gbe switch (overkill tot ik fiber krijg binnenkort).

@johanpm

Maar als je toch bekabeld de wifipunten kunt bedienen, is het dan nog een voordeel van met mesh te werken ipv van dan met AP’s te werken?

Uw internet snelheden via wifi kan u enkel testen op 1 meter van uw Proximus modem. Al de rest zijn op zijn best halfslachtige oplossingen die waarden qua snelheid opgeven die ik zou verwachten.

Extra wifi punten die draadloos worden verbonden zijn WAARDELOOS qua snelheid. Wil u kwaliteit en snelheid  dan dient elk wifi punt met een KABEL verbonden te zijn met uw proximus modem. En neen verbinden via het stroomnet (powerline) zijn ook niet goed.

Bovendien dient u er voor te zorgen dat al deze wifipunten niet op hetzelfde kanaal staan uit te zenden en zo elkaar meer storen dan helpen. Daardoor zijn merken/modellen (zoals sommige van Tplink) die mesh ondersteunen (met wired backhaul) ideaal.

Welke Tplink modellen heeft u exact? Kunnen ze in mesh? Zijn ze bedraad of draadloos aangesloten?

Om een voorbeeld te geven. In mijn (groot) huis staat wifi van proximus gewoon uit. Ik heb 5 stuks Tplink XE200 staan (1 kelder, 1 1e verdiep en 3 op gelijkvloers) om overal Wifi 6E te geven. Allen zijn ze bekabeld verbonden met een 10gbe switch (overkill tot ik fiber krijg binnenkort).

Dat is bijzonder kort door de bochten en helemaal niet juist. Ik heb op verschillende plaatsen gewone wifi extenders geplaatst en dat werkt perfect in mesh. Men moet natuurlijk zien wat men koopt. Maar ik gebruik dan ook de wifi van mijn bbox 3 niet, nog nooit gebruikt. (Maar het concept werkt even goed met Telenet!)
En zoals gezegd, bedrade WAP’s in mesh ? What’s the point! Werkelijk? Zonder de handleiding te lezen en in een wilde veronderstelling, vermoed ik dat mesh uitgeschakeld wordt van het ogenblik dat u er een RJ45 in ploft. Oh well.

Reputatie 1

 

@johanpm

Maar als je toch bekabeld de wifipunten kunt bedienen, is het dan nog een voordeel van met mesh te werken ipv van dan met AP’s te werken?

Mesh is als je enkel in draadloos werkt maar dan wil je wel geen andere toestellen (zoals de proximus modem) van andere merken in de buurt. Ik denk dat dit de hoofdreden is waarom de snelheid zo slecht is. Je kan het misschien oplossen door manueel de kanalen te forceren tussen de verschillende systemen.

De beste oplossing qua snelheid is werken met AP’s (van hetzelfde merk) en die bedraad aansluiten. Meestal is er dan nog altijd een hoofdrouter (of software) die er voor zorgt dat de verschillende AP’s elkaar niet storen en via fast roaming springen je devices dan naadloos over.

Zomaar wat boosters of repeaters toevoegen aan een bestaande setup werkt duidelijk niet.

 

@johanpm

Maar als je toch bekabeld de wifipunten kunt bedienen, is het dan nog een voordeel van met mesh te werken ipv van dan met AP’s te werken?

Mesh is als je enkel in draadloos werkt maar dan wil je wel geen andere toestellen (zoals de proximus modem) van andere merken in de buurt. Ik denk dat dit de hoofdreden is waarom de snelheid zo slecht is. Je kan het misschien oplossen door manueel de kanalen te forceren tussen de verschillende systemen.

De beste oplossing qua snelheid is werken met AP’s (van hetzelfde merk) en die bedraad aansluiten. Meestal is er dan nog altijd een hoofdrouter (of software) die er voor zorgt dat de verschillende AP’s elkaar niet storen en via fast roaming springen je devices dan naadloos over.

Zomaar wat boosters of repeaters toevoegen aan een bestaande setup werkt duidelijk niet.

Zucht … Sommigen hebben werkelijk een gepetrifieerde agenda. Oordeelkundig geplaatst werken extenders WEL, en vrij behoorlijk zelfs! Ik heb met mijn extender piek LAN overdrachten tot 1300 Mbps op 3 meter afstand met een houten vloer + isolatie ertussen, maar natuurlijk kan ik voor wan niet sneller dan wat PX mij aan biedt.  En ik heb nog wifi ontvangst tot 30 meter diep in de tuin.

De app “wifiman” op Android laat u feilloos toe om de zwakke spots in uw huis op te sporen zodat men een beeld kan krijgen of extenders een oplossing zijn of dat men alsnog beter kiest voor een mesh systeem, alhoewel ik denk dat dit voor veel woningen een kantje boordje beslissing zal moeten zijn. Ook al omdat een aantal extenders ook in mesh configuratie kunnen ingesteld worden.
En tegenwoordig staat 2ehands vol van koopjes van mensen die uitgaan van het idee dat groter beter is en dus upgraden naar iets wat ze waarschijnlijk niet nodig hebben. Kan mij niet voorstellen dat die allemaal een huis hebben van 500 m2.

Reputatie 1

Zucht … Sommigen hebben werkelijk een gepetrifieerde agenda. Oordeelkundig geplaatst werken extenders WEL, en vrij behoorlijk zelfs!

In het geval van de vraagsteller duidelijk niet.

Waarom concentreer je je niet op het voorstellen van oplossingen voor de vraagsteller ?

We zijn hier toch om diagnose en oplossingen voor te stellen

Zucht … Sommigen hebben werkelijk een gepetrifieerde agenda. Oordeelkundig geplaatst werken extenders WEL, en vrij behoorlijk zelfs!

In het geval van de vraagsteller duidelijk niet.

Waarom concentreer je je niet op het voorstellen van oplossingen voor de vraagsteller ?

We zijn hier toch om diagnose en oplossingen voor te stellen

Juist ja en poneren, ex cathedra, dat sommige oplossingen niet werken zonder meer , dat is dan een oplossing voor de vraagsteller?  Misschien heeft hij absoluut geen meerpunts mesh systeem nodig gewoon omdat zijn huis niet eens groot genoeg is daarvoor. Maar in het ijle wat algemeenheden spuien dat is duidelijk een oplossing voor het probleem! Maar zonder de topologie van de omgeving te kennen zo een oplossing? aanraden is behoorlijk kort door de bocht omdat de vermeende oplossing erger kan zijn dan de kwaal. 
Misschien toch maar eens kritisch nadenken en tot de conclusie komen dat zonder een in situ onderzoek een oplossing laat staan diagnose enkel fors koffiedik kijken is, temeer daar het niet geweten is wat de competenties zijn van de vraagsteller. Ik heb zowel Tp-link als Netgear extenders geïnstalleerd met verbluffende verbetering van de dekking maar dat soort argumentatie wordt door de agenda veilig onder de mat geveegd. Oh well … sic transit gloria … over wat maak ik mij druk …

Reputatie 7
Badge +5

@DAVDEM Kan je je klantengegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijk ik het voor je na.

We wonen in een nieuwbouw met beton prefab muren en hebben een isolatie van 12 cm

Ik veronderstel dat bovenstaande betrekking heeft op de buitenmuren en derhalve geen impact heeft op uw WiFi snelheden binnenshuis

Binnenmuren en de aanwezigheid van diverse materialen (bv. metalen) en toestellen (microgolfoven, TL-lampen) kunnen uiteraard wel een negatieve invloed hebben op de WiFi dekking

 

Onze binnenmuren zijn dus effectief op maat gemaakte betonpanelen van 15cm dikte, daaraan hangen isolatiepanelen van 12cm  en tussen de isolatie zit dan de spouwmuur en dan onze baksteen. Dus wij hebben effectief BINNENmuren die van beton zijn en daarop gepleisterd… 15 cm +12 cm isolatie + buitengevel baksteen… Onze binnenmuren zijn dus geen snelbouwstenen. En volgens proximus hebben wij daardoor geen wifi. Maar onze buren hebben telenet en wel perfect wifi… En die hun muren zijn identiek opgebouwd door diezelfde bouwfirma.

@DAVDEM 

Haal je wel een goede internetsnelheid als je de speedtest doet met bv een laptop verbonden rechtstreeks aan de bbox.

Een ander bedenking zijn er in je nieuwbouw dan geen utp kabels voorzien naar de verschillende ruimtes, want dan zou je ipv met wifi versterkers (booster) deze laten werken als access points.
Maar je controleert best eens of snelheid in orde is direct gemeten aan de bbox en best als er geen apparaten contact maken met de bbox dus ook niet rechtstreeks en ook niet via wifi (wifi kan je uitzetten op de bbox via het wifi knopje). Als die snelheid in orde is best eens de bbox resetten indien je dit nog niet moest gedaan hebben.

@DAVDEM

Haal je wel een goede internetsnelheid als je de speedtest doet met bv een laptop verbonden rechtstreeks aan de bbox.

Een ander bedenking zijn er in je nieuwbouw dan geen utp kabels voorzien naar de verschillende ruimtes, want dan zou je ipv met wifi versterkers (booster) deze laten werken als access points.
Maar je controleert best eens of snelheid in orde is direct gemeten aan de bbox en best als er geen apparaten contact maken met de bbox dus ook niet rechtstreeks en ook niet via wifi (wifi kan je uitzetten op de bbox via het wifi knopje). Als die snelheid in orde is best eens de bbox resetten indien je dit nog niet moest gedaan hebben.

In elke kamer hebben we UTP poorten en we werken met kabel en dan is ons internet oké, maar nog te traag. Bv zaken downloaden en uploaden duurt veel te lang. 

En zodra we niet via een kabel werken, dan is de wifi een ramp. We zouden natuurlijk ook graag draadloos kunnen werken anno 2024. :( Ipads, GSM, Laptop, die kunnen we niet aan de kabel hangen om internet te hebben hier.  Ik probeer eens te testen rechtstreeks aan de modem. 

Het is mij niet duidelijk of je  bv de wifi-booster gebruikt als access point (AP) dus de Booster aangesloten op een utp kabel en niet via wifi. Want als je via utp de booster aansluit heb je normaal gezien betere resultaten dan dan dat de booster via wifi contact maakt met de bbox. en op de booster heb je ook normaal dan nog een ethernetpoort om bv een PC enz rechtstreeks te verbinden met utp kabel. of als je meerdere utp poorten nodig zou hebben kun je er ook switch tussen zetten in dit geval.

Reputatie 7
Badge +5

@DAVDEM Kan je je klantengegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijk ik het voor je na.

Reageer