Skip to main content
Vraag

Haperingen op Tv box

• June 24, 2026
  • 7 reacties
  • 40 Bekeken

Hulp gevraagd.

Mijn configutatie is momenteel als volgt:

Fibermodem - Proximus Internetmodem + - (bekabeld naar) Tp link XE75 Pro (Access mode) - (niet bekabeld) Deco 2 - (niet bekabeld) Deco 3 - (al dan niet bekabeld) naar tweede Tv box v7c.

Aan de internet modem is met een switch een eerste tv box v7c gekoppeld.

Probleem: met het tweede tv box v7c zijn er voortdurend haperingen en blokkeringen, zowel rechtstreeks bekabeld met de Deco als via wifi. Met Apple Tv geen probleem.
Eerste tv box ook geen problemen.

Waar zit de fout of is er een verkeerde instelling?

Met dank voor een oplossing.

7 reacties

Martin
  • June 24, 2026

Het eerste wat je best probeert is de betrokken decoder eens volledig stroomloos** te zetten gedurende 15 sec (**Zet de schakelaar achteraan op je TV Box op OFF).

En indien geen resultaat eens →  resetten.

Als het stroomloos zetten / resetten niks oplost zou je gewoon de twee decoders eens van plaats kunnen verwisselen om zo te ontdekken of uit te sluiten of het probleem in de decoder zit.

.

• Auteur
  • Apprentice
  • June 24, 2026

Ik heb bovenstaande al geprobeerd: zonder resultaat.

volgens een “ingewijde” zou het te maken hennen met UNICAST en MULTICAST. maar daar heb ik geen kaas van gegeten…

Martin
  • June 24, 2026

@Tovage 

Met  UNICAST en MULTICAST zal er bedoeld geweest zijn als je de decoder achter bepaalde apparatuur aansluit,  dat deze apparatuur “IGMP snooping” moet ondersteunen en actief staan. Hier wordt wat uitleg gegeven hierover: IGMP snooping, wat is het en waarom is het belangrijk? | KPN Community

• Unicast: 1 zender stuurt data naar 1 specifieke ontvanger. Als er meerdere ontvangers zijn, moet de data ook meerdere keren verstuurd worden.
  • Multicast: 1 zender maakt data beschikbaar voor alle aangesloten ontvangers. De ontvangers geven zelf aan of ze die data op dat moment ook willen ontvangen.

Om maar een voorbeeld te noemen als je een decoder aansluit op powerlines moet die ook IGMP  ondersteunen

Maar ook belangrijk om weten :

Als ik het goed begrijp hebt je de decoders al van plaats verwisseld en het probleem doet zich voor op de zelfde plaats dan?

Maar heeft het vroeger eigenlijk tot nu toe wel altijd goed gewerkt of waren er af en toe wel problemen ook.

• Auteur
  • Apprentice
  • June 24, 2026

Het is eigenlijk een nieuwe installatie die nooit gewerkt heeft zoals het hoort.

Ik wisselde de tv boxen al van plaats, evenals de twee deco’s (niet de hoofddeco).

Feit is dat er helemaal geen problemen zijn met de Apple TV’s: daar zijn helemaal geen haperingen.

Ik las ergens dat de tv boxen multicast werken en daardoor opstoppen tussen deco 2 en deco 3. Apple tv zou unicast werken waardoor het signaal niet opstopt.

Nogal wat raadsels voor mij.

Martin
  • June 24, 2026

@Tovage  dit klopt wat je schrijft zie reden in het blauw bijgezet :

Het is eigenlijk een nieuwe installatie die nooit gewerkt heeft zoals het hoort.

Ik wisselde de tv boxen al van plaats, evenals de twee deco’s (niet de hoofddeco).

Feit is dat er helemaal geen problemen zijn met de Apple TV’s: daar zijn helemaal geen haperingen.

• Pickx-app op Apple TV → internetstreaming → unicast → geen IGMP snooping  ondersteuning nodig 

Ik las ergens dat de tv boxen multicast werken en daardoor opstoppen tussen deco 2 en deco 3. Apple tv zou unicast werken waardoor het signaal niet opstopt.

techniek worden aangeleverd:

• Proximus-decoder → IPTV → multicast (voor live tv) → IGMP snooping  nodig  wat bij u voor problemen zorgt blijkbaar

Nogal wat raadsels voor mij.

Dan zal de switch IGMP snooping ondersteunen waardoor je eerst decoder geen probleem ondervindt.

Internet Box+ → Deco 1 → draadloze mesh → Deco 2 → draadloze mesh → Deco 3 → V7c

is voor IPTV een behoorlijk lange keten. Een Apple TV kan dankzij buffering korte storingen opvangen. Een V7c die live tv afspeelt is daar gevoeliger voor.

• Auteur
  • Apprentice
  • June 24, 2026

Dus geen directe oplossing zo te zien om met de tweede V7c te werken: enkel Apple. Of heeft  iemand een idee?

Martin
  • June 24, 2026

@Tovage Kan je eventueel natrekken of toestellen die in de keten staan IGMP snooping ondertseunen?

De keten: Internet Box+ → XE75 Pro (Access Point Mode) ⇄ Deco 2 ⇄ Deco 3 bedoel ik

Of anders mss eerst met een Lange utp kakel de tweede decoder aansluiten van in het begin van de keten en zo stap per stap opschuiven waar het probleem zich ineens stelt!

Met andere woorden heb je het probleem al als je de tweede decoder op  XE75 Pro aansluit enz….