Beantwoord

Handmatig aangemaakte mailfolder verdwenen - Zowel in Outlook als Webmail

  • 11 December 2022
  • 7 reacties
  • 131 Bekeken

Beste allen,

 

Gisteren had ik opeens al mijn mailfolders in het Engels staan in Outlook, waardoor ik dit opnieuw ingesteld heb.

 

Hierdoor is een handmatig aangemaakte folder met de naam “Geklasseerd” verdwenen, of ik denk toch dat dit door deze actie komt.  In ieder geval vermoed ik niet dat Proximus hier enige schuld in treft.  Integendeel: ik contacteerde gisteren de helpdesk en er werd reeds een ticket aangemaakt, mijn probleem werd zeer serieus genomen.  Een dikke pluim alvast voor de helpdesk!

 

Ik vermoed dat ik maandag zal opgebeld worden door de technische dienst, ik wil echter zeker zijn dat ik zelf alles heb gedaan, wat in mijn mogelijkheid ligt.  Ik deed deze stappen.

 

  • Direct bij het opmerken van het verdwijnen van de folder, heb ik me aangemeld op de Webmail, daar was de folder ook weg.
  • Aangezien een ander vermoeden was, dat het ost file vermoedelijk werd overschreven, heb ik met een recovery tool gezocht naar verwijderde ost files.  Ik vond er 1, waardoor ik een 30tal mails uit de betreffende + de structuur van deze map heb weten terug te plaatsen.
  • Er stonden echter veel meer mails in dan dit, dus voorlopig is mijn enige hoop dat er langs de serverkant nog iets mogelijk is.

Zoals eerder geschreven, wil ik echter heel zeker dat ik alles deed wat ik zelf kon doen, kwestie van de technische dienst niet met onnodig werk op te zadelen.

 

Groetjes

icon

Beste antwoord door TimWitt 12 December 2022, 09:27

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Beste, een folder verdwijnt echt niet zomaar, ook niet als je de taal verandert of de instellingen om één of andere reden gereset zouden zijn. De kans dat je account is gehackt en iemand dat naar het Engels heeft veranderd of die map heeft verwijderd is vele malen groter.

In Outlook heb je wel de (beperkte) optie om verwijderde items nog opnieuw van de server te herstellen, wat gebeurt er als je naar de map ‘verwijderde items’ gaat en dan bovenaan op knop klikt zoals aangegeven, staan je mails daar nog ergens vermeld?

 

 

Reputatie 5
Badge +1

Of gezien je over ‘geklasseerd’ spreekt, zat die map niet onder je archief? Die wordt dan enkel op de lokale computer bijgehouden.

 

Alvast hartelijk bedankt voor je antwoord!

 

Ik vrees dat laatste het geval is, nooit heb ik daar bij stilgestaan dat berichten dan lokaal opgeslagen worden.

 

Gelukkig is het alvast zeker geen ramp, eerder gewoon jammer.

 

 

Is dit eigenlijk altijd zo, of eigen aan outlook mail, dat archieven alleen lokaal op de computer worden opgeslagen, want bvb bij mij met thunderbird worden mijn gmails in het archief zowel lokaal als op gmail server bewaard?

Martin,

 

De map zat bij mij net niet in het “archief”.  Het was een aparte map dat ik aangemaakt had.

 

Ik weet niet of dit dan enkel lokaal bewaard word, of ook op de server...ik vermoed dat het een lokale map zal geweest zijn.  

 

Ik denk dat ik eens dringend een masterclass Outlook zal moeten volgen, voor dat ik nog domme streken uithaal 😄

@Trainferry Ik zou persoonlijk toch veronderstellen dat als je in IMAP werkt alles gesynchroniseerd wordt met de mail server, maar natuurlijk zoals je zegt kunnen er bepaalde instellingen in outlook dit veranderen. Ik ken er ook niet veel van outlook, dus mss kunnen we samen eens een masterclass Outlook opleiding volgen 😊

Ik zou daar graag nog een vervolg aan breien:

door een stommiteit wiste ik vorige week in Outlook op mijn desktop (gelinkt aan mijn Proximus-account) alle mails in mijn map 'Postvak IN'. Ik keek nog in de map ‘Verwijderde items’, zocht naar een archief, maar die map stond niet in mijn mappenstructuur, helaas.

Ik belde in paniek met een medewerker van Proximus, die dik tegen zijn zin reageerde op mijn vraag of deze gewiste mails misschien nog via Proximus te recupereren waren. Zijn uitleg - als je dat zo mocht noemen - kon mij niet overtuigen, en ik heb na dit gesprek dan maar opnieuw naar de Proximus helpdesk gebeld. Nu kreeg ik gelukkig een medewerker aan de lijn die bereid was een en ander te bekijken en mij toelichting te geven. Mails bleken helaas verloren.

Maar hoe groot was mijn verbazing toen gisteren plots alle gewiste mails in mijn map ‘Verwijderde items’ bleken te zitten, sommige gingen terug tot in 2009. Ik heb ze veiligheidshalve naar mijn ‘Postvak IN’ verplaatst.

Deze ochtend echter stelde ik vast dat alle hervonden mails weer verdwenen waren! Ik dacht onmiddellijk: hier is iemand met mijn e-mailaccount aan het experimenteren/spelen!  En zou dat dan iemand van Proximus kunnen zijn?

Ik heb opnieuw met Proximus gebeld. De medewerker controleerde de toestand maar kon echter niet vaststellen of er verdachte bewegingen waren, en of eventueel mijn account gehackt was.

Hij achtte het niet uitgesloten dat misschien iemand op de achtergrond mijn account zou kunnen manipuleren. Maar dat dit iemand van Proximus zou kunnen zijn (om al dan niet te goeder trouw te zien of ‘definitief’ gewiste mails kunnen worden hersteld) leek hem eerder onwaarschijnlijk.

De medewerker raadde mij aan om via Proximus Norton te installeren om toekomstige phishing e.d. te vermijden, wat ik nu ook ga doen. Maar dat verandert niets aan de voorbije gebeurtenissen.

Wat denken jullie, forumdeelnemers, hierover?

Intussen heb ik ook in Outlook de functie aangemaakt om oudere mails te ‘archiveren’. Daartoe heb ik een map op het vaste computergeheugen aangemaakt. Alleen: ik weet niet hoe ik op deze manier gearchiveerde mails weer kan openen (exporteren? importeren?). Een zoektocht op de Proximus- en de Windows (office) websites brachten (nog) geen soelaas.

Iemand die mij hierin wegwijs kan maken? Het moge duidelijk zijn, dat die masterclass Outlook ook voor mij meer dan nodig is ...

 

Reageer