Beantwoord

gratis domeinnaam

  • 11 June 2020
  • 6 reacties
  • 1271 Bekeken

Reputatie 1

Vervalt mijn gratis domeinnaam ?
Dit zou enerzijds een onaangekondigde wijziging van de abonnementsvoorwaarden zijn en anderzijds een onwelkome complicatie gezien mijn email-adres eraan "gekoppeld" is.


- In 2006 maakte ik voor het eerst gebruik van volgende gratis opties van mijn skynet-abonnement : gratis website + gratis domeinnaam.
- Jaarlijks kreeg ik email van dnsmaster@proximus.com met "...een jaarlijkse herinnering om u te vragen de contactinformatie voor uw domeinnaam te controleren...Als de informatie nog altijd correct is, hoeft u niets te doen....Uw domeinnaam wordt bij Proximus automatisch vernieuwd. Indien u recht hebt op een gratis domeinnaam als onderdeel van uw internetabonnement, dan blijft deze domeinnaam bij Proximus gratis, ook bij vernieuwing."
- Op 10/06/2020 ontving ik dit bericht van dnsmaster@proximus.com : “Dear Customer,
Your domain name(s) will expire in 30 days. Act now to avoid any disruption to email or website services and avoid losing your chosen name.”

Gezien de afzender (dnsmaster@proximus.com) én correcte datums  neem ik aan dat het bericht geen fraude is, zodat de waarschuwing ("Mocht u een brief ontvangen van een ander bedrijf zoals Domain Renewal Group (...), reageer er dan in ieder geval NIET op en betaal zeker NIETS!”) niet van toepassing is.


Welke actie ik moet ondernemen om disruptie te vermijden, is niet gespecifieerd.

icon

Beste antwoord door familievandesype 12 June 2020, 11:26

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hier kan je zien hoe dat je je domein name kan deblokkeren: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_unblock_dns/particulieren/support/internet/e-mails-en-website/domeinnaam/domeinnaam-deblokkeren.html Dat zal pas 9 juli zijn. Neen, jouw gratis Domain name blijft behouden, maar kan wel tijdelijk geschorst worden wanneer je dit niet bevestigd en zie ook hier:  https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_web_dns_contact/particulieren/support/internet/e-mails-en-website/domeinnaam/uw-domeinnaamgegevens-whois-wijzigen.html Door dit uit te voeren via My Proximus ben je zeker dat je via Proximus werkt. Je kan ook zelf een mail versturen naar Proximus: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_web_global/particulieren/support/internet/e-mails-en-website/gratis-website/welke-functies-kunt-u-beheren-in-uw-persoonlijke-website.html

Reputatie 1

dnsmaster (@proximus.com) bevestigde

  • dat de mail "VERIFICATION REQUIRED - Please verify your domain name(s) as soon as possible" authentiek is (geen fraude)
  • dat deze een gevolg is van een verificatieprocedure opgestart door wijziging in de domeinnamen (uitgevoerd door Proximus)
  • dat op de link in de mail geklikt moet worden om de contactgegevens te verifiëren, anders wordt de domeinnaam tijdelijk geblokkeerd

kan ik bevestigen dat dit inderdaad geen fraude is, want als je een gratis domain naam hebt dan krijg je van die mails toegestuurd 

Ik heb gisteravond een mail naar dnsmaster@proximus.com gestuurd en vanmorgen kreeg ik volgend antwoord waarmee alles verklaard is:

“Door de migratie van de domeinnamen naar het ODIN platform werd foutief de autorenewal uitgeschakeld, hiervoor werd er reeds een correctie uitgevoerd.
Helaas was onderstaande melding reeds verstuurd.

Uw domeinnaam "xxx.net" wordt opnieuw automatisch verlengd.

Alvast onze excuses voor het ongemak.”

Op 01/06/2020 kreeg ik van dsnmaster@proximus.com een mail met subject “30 Day Renewal Reminder 2020-06-30”, waarin gezegd werd dat mijn domain in 30 dagen zou vervallen, en dat autorenewal uit stond.
Heb meteen geantwoord, dat vroeger mijn domein automatisch werd vernieuwd en dat er nooit zulke mails werden verstuurd.

Anderhalve dag later kreeg ik antwoord van de dnsmaster:
 

Vanwege een fout in het systeem was de automatische verlenging uitgeschakeld,

hiervoor werd er reeds een correctie uitgevoerd.

 

Helaas was onderstaande melding reeds verstuurd.

Uw domeinnaam wordt opnieuw automatisch verlengd.

 

Alvast onze excuses voor het ongemak.

Maar ondanks dat, moet ik op 24/08/2020 vaststellen dat ik sinds 21/08 géén enkele mail meer ontvangen heb op adressen verbonden aan mijn domein.
Heb op 24/08 gebeld naar de klantendienst (0800-22800) maar werd daar doorverwezen naar de domain helpdesk 0800-23452. Daar mijn verhaal gedaan, getest in outlook én via de webmail, dat mijn mails van een skynet-adres niet verstuurd werden naar mijn domein. Versturen vanaf mijn domein is ook niet mogelijk.
Krijg telkens de foutmelding:
The reason for the problem:

5.4.7 - Delivery expired (message too old) 'DNS Soft Error looking up vital-luyten.net (MX) while asking recursive_nameserver1.parent. Error was: unable to reach nameserver on any valid IP'

Medewerker kon het niet zodadelijk oplossen en zei dat ik gebeld zou worden als het opgelost is. Ik wacht nog altijd.

Op 31/08 nogmaals naar de domain helpdesk gebeld, andere medewerker, opnieuw hetzelfde verhaal gedaan en verteld dat die eerste medewerker zou terugbellen.
De nieuwe medewerker vertelde dat mijn domein “on hold” stond, dat ik niet gereageerd zou hebben op de mail van dnsmaster ergens in juli voor de verificatie. De medewerker vertelde mij, dat ik een mail moest versturen naar dnsmaster, vragen om die mail alsnog te versturen, en mijn domein terug beschikbaar te maken.

Die mail heb ik op 31/08 verstuurd. En ik wacht ook nog altijd op antwoord.

Ik ondervind hier echt zeer slechte klantenservice van Proximus moet ik zeggen. Niet nakomen van beloften, zeer lange wachttijden (van meer dan 40 minuten) aan de telefoon, niet antwoorden op emails.

Ik hoop dat hier wél een antwoord op komt én dat mijn probleem wordt opgelost!

Reputatie 4
Badge +2

Vandaag ook een mail gekregen van dnsmaster met de melding dat mijn domeinnaam vervalt.

Wanneer ik ga kijken op www.proximus.be/dns is dit blijkbaar enkel van toepassing voor business klanten ( 2 € / maand ) waartoe ik niet behoor.

Ik gebruik mijn domeinnaam enkel voor mijn website dus niet voor mijn mailadressen.

 

Reageer