Vraag

Goedgekeurde Firmware Fritzbox 7590AX


Beste

 

Gisteren nieuwe modem geplaatst (FritzBox 7590AX) ter vervanging van de BBOX3. Alles verliep vlot en goede verbinding. Tot vannacht… (25/06/2022) sinds 1h teruggevallen op repair profiel zo te zien.

Kan iemand mij een duidelijk overzicht bezorgen welke firmware versie werd goedgekeurd door Proximus.

Alvast bedankt


15 reacties

Kleine update:

Ik draai momenteel 7.30, en vind in feite geen enkele lagere versie.

Misschien moet de vraag wijzigen in: wanneer wordt deze -nu toch al sinds meer dan een jaar geleden gelaunched- op de whitelist geplaatst?

https://en.avm.de/press/press-releases/2021/05/fritzbox-7590-ax-the-new-digital-home-hub-with-wi-fi-6/

Kan dit helpen?

 

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_router_install/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/je-priverouter-instellen-als-draadloze-router.html

Reputatie 7
Badge +4

Blijkbaar is de 7590AX in tegenstelling tot de 7530AX (nog) niet gecertificeerd voor gebruik op het Proximus dsl-netwerk

Fritzbox 7530AX whitelisting - Userbase

Index of /fritzbox/ (avm.de)

 

→ Eventueel (voorlopig) gebruiken als eigen router achter Bbox3

Hopelijk vult (update) Proximus nog eens deze lijst aan met goedgekeurde → Goedgekeurde  modems | Proximus Forum

Reputatie 7
Badge +3

Kleine update:

Ik draai momenteel 7.30, en vind in feite geen enkele lagere versie.

Misschien moet de vraag wijzigen in: wanneer wordt deze -nu toch al sinds meer dan een jaar geleden gelaunched- op de whitelist geplaatst?

https://en.avm.de/press/press-releases/2021/05/fritzbox-7590-ax-the-new-digital-home-hub-with-wi-fi-6/

@jvhaelen  

Welke modems kan ik gebruiken

Edpnet heeft ervoor gezorgd dat er 7 FRITZ!Box-modems officieel zijn gecertificeerd voor het nationale VDSL-netwerk in België:

  • FRITZ!Box 3490 (firmware FRITZ!OS 6.52, 7.01, 7.12, 7.28, 7.29 en 7.30)
  • FRITZ!Box 7360 (v1 firmware FRITZ!OS 6.31, v2 firmware FRITZ!OS 6.52)
  • FRITZ!Box 7430 (firmware FRITZ!OS 6.52, 7.01, 7.21, 7.28 en 7.29)
  • FRITZ!Box 7490 (firmware FRITZ!OS 6.52, 6.53, 7.01, 7.12, 7.28 en 7.29)
  • FRITZ!Box 7530 (firmware FRITZ!OS 7.02, 7.03, 7.12, 7.13, 7.28 en 7.29)
  • FRITZ!Box 7530 AX (firmware FRITZ!OS 7.28 en 7.29)
  • FRITZ!Box 7590 (firmware FRITZ!OS 7.01, 7.12, 7.13, 7.28 en 7.29)
  • FRITZ!Box 6890 LTE (firmware FRITZ!OS 7.01, 7.03, 7.12, 7.13, 7.28 en 7.29)

In het geval dat u een andere FRITZ!OS-versie gebruikt, wordt uw DSL-lijn op een fall-back profiel gezet, met een maximum snelheid van 7,5 Mbps down en 0,5 Mbps up.

 

 

Wat is een fall-back profiel

Het fall-back profiel, een profiel met de maximale snelheid van 7,5 Mbps down en 0,5 Mbps up, wordt op een VDSL2 lijn toegepast aangezien die van een modem is voorzien die niet officieel gecertificeerd is voor het nationale DSL netwerk in België of met een niet-gecertificeerde firmware versie werkt.

Waarom zijn er opeens hardware beperkingen?

De behoefte aan het fall-back profiel is ontstaan samen met de uitrol van de vectoring technologie in België en het is veroorzaakt door de aard van vectoring zelf. Deze technologie wordt op het straatkast (ROP) niveau toegepast waar verschillende koperdraden samenkomen. Deze lijnen verstoren elkaar door cross-talk te veroorzaken, met kwaliteit- en signaalverlies (snelheidsverlies) als resultaat. Om deze cross-talk tussen alle VDSL2 lijnen in de bundel te neutraliseren is er een mechanisme die de cross-talk in kaart brengt en voortdurend – en in real time – anti-signalen van honderden VDSL2 lijnen uitrekent en uitstuurt.
 
Een niet-gecertificeerde modem die geïnstalleerd is op een VDSL2 lijn, zal in de weg staan van het uitrekenen van de cross-talk tussen de lijnen in de bundel. De cross-talk zal dus niet geneutraliseerd worden. Dat kan negatieve invloed hebben op alle lijnen in de bundel. Om dit te voorkomen worden niet-gecertificeerde toestellen op een fall-back profiel gezet, dit profiel veroorzaakt geen cross-talk op het VDSL2 spectrum, en zal dus de lopende cross-talk analyse niet verstoren.

Hoe kan ik mijn lijn van het fall-back profiel laten uitkomen?

Er moet één van de gecertificeerde modems worden geïnstalleerd die met de geschikte firmware versie werkt. Vanaf het moment dat deze eisen voldaan zijn, zal TBF opnieuw een provisioning profiel kunnen toepassen.

Blijkbaar is de 7590AX in tegenstelling tot de 7530AX (nog) niet gecertificeerd voor gebruik op het Proximus dsl-netwerk

Fritzbox 7530AX whitelisting - Userbase

Index of /fritzbox/ (avm.de)

 

→ Eventueel (voorlopig) gebruiken als eigen router achter Bbox3

Dat is inderdaad het alternatief op heden, intussen de BBOX3 terug geplaatst maar daar zit ik nu ook op een fall-back profiel mee. Aan de lijn gehangen met Proximus en guess what. Het ligt ineens aan de modem. Ze sturen nu de laatste versie van de BBOX op. Het slaat werkelijk alles. Nuja, zodra deze toekomt geen excuses meer langs hun zijde en bridge. Totdat ze eindelijk deze modem ‘goedkeuren’.

Reputatie 7
Badge +3

@jvhaelen Wat je ook nog kan doen nu: 

Zelf een lijntest  initiëren:  Bel naar het nummer 0800 22424.

  1. Wanneer je telefoonnummer/lijnnummer gevraagd wordt, geef het lijnnummer in van je account. Hoe / Waar kan ik mijn lijnnummer vinden? -Via je decoder: Menu: Instellingen: Mijn account: Daaronder staat Proximus-lijnnummer. Via MyProximus: Mijn producten: Proximus TV: Abonnement: Daar staat het ook.
  2. Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je aanrekening).
  3. Er wordt nu een lijntest gestart.
  4. Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
  5. De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna de DLM terug opgestart wordt.

Blijkbaar is de 7590AX in tegenstelling tot de 7530AX (nog) niet gecertificeerd voor gebruik op het Proximus dsl-netwerk

Fritzbox 7530AX whitelisting - Userbase

Index of /fritzbox/ (avm.de)

 

→ Eventueel (voorlopig) gebruiken als eigen router achter Bbox3

Dat is inderdaad het alternatief op heden, intussen de BBOX3 terug geplaatst maar daar zit ik nu ook op een fall-back profiel mee. Aan de lijn gehangen met Proximus en guess what. Het ligt ineens aan de modem. Ze sturen nu de laatste versie van de BBOX op. Het slaat werkelijk alles. Nuja, zodra deze toekomt geen excuses meer langs hun zijde en bridge. Totdat ze eindelijk deze modem ‘goedkeuren’.

@jvhaelen  Je start daarvoor best eens de TBF op cfr. Pat52.  als het om een repair profiel gaat tenminste, want je sprak over een repair profiel in je Topic start.

Tenzij er natuurlijk  iets zou schelen aan de bekabeling zelf of NTP/TF2007

het kan ook zijn dat het na een tijd vanzelf goed komt en de TBF/DLM nog zijn werk niet volledig uitgevoerd heeft.

Sorry for English; I had the same experience. I followed up with AVM and Proximus on Twitter. For Proximus to whitelist, someone needs to request it and cover cost of the certification (whatever that is). Normally this is EDPnet, which bundles some AVM modems with their DSL service. But they don’t offer 7590 AX, so it’s unlikely they will ask for white listing. AVM does not seem to be interested, even though they officially sell 7590 AX in Belgium. But maybe they can be convinced to look at this problem if more people ask.

Sorry for English; I had the same experience. I followed up with AVM and Proximus on Twitter. For Proximus to whitelist, someone needs to request it and cover cost of the certification (whatever that is). Normally this is EDPnet, which bundles some AVM modems with their DSL service. But they don’t offer 7590 AX, so it’s unlikely they will ask for white listing. AVM does not seem to be interested, even though they officially sell 7590 AX in Belgium. But maybe they can be convinced to look at this problem if more people ask.

 

But google translate is my best friend ;-)

Sorry voor Engels; Ik had dezelfde ervaring. Ik volgde AVM en Proximus op Twitter op. Om Proximus op de witte lijst (goedgekeurde lijst) te zetten, moet iemand het aanvragen en de kosten van de certificering dekken (wat dat ook is). Normaal gesproken is dit EDPnet, dat sommige AVM-modems bundelt met hun DSL-service. Maar ze bieden geen 7590 AX, dus het is onwaarschijnlijk dat ze om een witte lijst zullen vragen. AVM lijkt niet geïnteresseerd, ook al verkopen ze officieel 7590 AX in België. Maar misschien kunnen ze worden overtuigd om naar dit probleem te kijken als meer mensen ernaar vragen.

De Free Software Foundation Europe (FSFE) heeft een enquête online gezet over routervrijheid:
https://survey.fsfe.org/index.php/628449?lang=en

Ik stel voor dat we deze survey massaal invullen

The Free Software Foundation Europe (FSFE) has released a survey online about router freedom:https://survey.fsfe.org/index.php/628449?lang=enI suggest that to fill out this survey en masse
Reputatie 7
Badge +4

Ik vermoed dat AVM (en andere fabrikanten) hier (al dan niet voorlopig) geen tijd en/of geld (meer) zullen insteken

Werkplan_2022 (bipt.be)

publieke consultatie Q1/2022!

&

Vrije modemkeuze in België: hoe zit dat juist? - TechPulse

Vrije modemkeuze in Nederland: waarop wachten Belgische providers? (test-aankoop.be)

 

Maar zoals altijd heeft “onze BIPT” enige vertraging (m.b.t. diverse aangelegenheden en doelstellingen)

En wat ik mij hierbij dan ook altijd afvraag is hoeveel van de Proximus klanten gaan kiezen voor een eigen modem? Ik kan verkeerd zijn maar dat percentage zal volgens mij niet hoog zijn.

En ten tweede wat zal het gevolge zijn bij problemen, ik denk dat ik er mij al iets kan bij voorstellen ;-) 

Reputatie 7
Badge +4

@Martin cfr. status/oplossingen in Nederland, Duitsland,…. de gevolgen op het netwerk van de operatoren zijn verwaarloosbaar tot onbestaande vermits de eindapparatuur zo wie zo aan internationale standaarden dient te voldoen

Ze moeten aan de voorwaarden voldoen dat wel maar ligt het ook vast dat de internetprovider voor de uw gekozen modem zal 100% verantwoordelijk zijn om bij problemen het op te lossen (omruilen bvb of als het na omruilen niet opgelost is ook verder te zoeken waar het probleem juist zit) net zoals je voor de provider zijn modem zou kiezen. 

Ik vergelijk dat een beetje zoals met verzekeringen, je bent daar voor x, y, z enz.. verzekerd tot er iets gebeurt en dan is het van ja maar dit en dat  valt daar niet onder om die of andere reden…..

Een feit staat vast dat we het vlug zullen ontdekken eenmaal het zo ver is :-)

Update:

Proximus heeft hier de nieuwe BBOX geleverd. Hij blijft echter netjes in zijn verpakking.

Na userbase wat af te schuimen gekozen voor installatie van 7.31 firmware. De Fritzbox opnieuw aangesloten en sinds 25/06 aan de gebruikelijke snelheden (70/30). Officieel niet op de whitelist maar als het werkt gaan we de bbox er niet weer tss plaatsen.

Enorm bedankt voor alle reacties. Interessante discussie.

Reageer