Hallo,
Sinds een kleine 2 weken ervaren we op ons thuisadres zeer regelmatig problemen met Internet en TV: geen of (zeer) trage verbinding. Bij TV-kijken levert dat schokken/pauzes in het beeld op, soms de ene na de andere. Elk apparaat, zowel draadloos als bedraad, heeft er last van. Ik heb al meermaals elk apparaat, incl. elk netwerkapparaat (APs, switches, Proximus modemrouter, enz.) herstart, maar het probleem blijft. Wel is de situatie tijdelijk beter na herstart van de modemrouter. Het probleem doet zich hoofdzakelijk ‘s avonds voor (niet vaak in het begin van de avond, meestal erna).
Mijn modemrouter is een Internet Box (niet + of +7).
Zijn er storingen op mijn adres? Werkt de modemrouter nog naar behoren? Kan dit gecontroleerd worden? Moet er een aanpassing of vervanging gebeuren? Heeft de invoering van Internet Box+ 7 hiermee te maken (naar verluidt is dat in december 2025 begonnen? misschien zijn er daarom zaken aangepast die nadelig zijn voor mijn situatie met een Internet Box+?). Proximus Support beweert dat mijn lijn in orde is. Ik las ergens dat er 2 weken geleden nieuwe firmware is geïnstalleerd op de modemrouters die allerlei zaken strakker heeft gezet; kan dit ermee te maken hebben? Mijn firmwareversie is SGE51202132Mig.
Ik heb wel een switch aangesloten op de gele poort. Zonder switches kan ik het gros van mijn woning niet van Internet voorzien. Ik heb al vele jaren gewerkt met switches en de huidige setup staat er nu toch ook al een jaar of 2 (Ubiquiti Unifi switches); pas recent zijn er dus problemen opgedoken. De case lijkt sterk op het verhaal op
… behalve dat het bij mij recenter is en nog maar een week of 2 aan de gang is.
Alvast bedankt!
Mvg,
Christophe Heereman