Skip to main content
Vraag

Gebruik alias in mail niet uniek


Geregeld krijg ik mails naar een van mijn aliassen die NIET voor mij bedoeld zijn. Daaruit leid ik af dat deze alias ook door minstens 2 of zelfs 3 andere personen wordt gebruikt.

Daardoor krijg ik mails te zien over zaken waar de privacy mogelijks door wordt geschonden.

Ik kreeg al mails ivm 

- een scoutskamp aan zee

- een verslag van een palliatieve vergadering

- een vraag tot evaluatie van mijn bezoek aan Walibi.

Met al deze zaken heb ik niets te maken en ze zijn dus bedoeld voor andere Proximus-klanten met dezelfde alias.

Ik vraag hiermee nadrukkelijk dat:

1. deze zaak verder onderzocht wordt zodat in de toekomst geen dubbele aliassen meer kunnen worden toegekend

2. voor de bestaande aliassen een oplossing wordt voorgesteld waarbij bv de oudste alias kan blijven bestaan en de andere een melding krijgen dat ze niet meer geldig zijn.

Ik verwacht een bevestiging van ontvangst van deze klacht en wil via mail (geen telefoon!) op de hoogte gehouden worden van de opvolging van deze klacht.

Er gaat een kopie van deze mail naar de bevoegde diensten ivm privacy.

(Ik heb net een uur met een proximus helpdesk-medewerker gechat die me niet heeft kunnen helpen om deze klacht nog maar in te dienen. Wegens ziekte kan ik niet bellen. Ik zoek dus een geldig mailadres om deze klacht te formuleren, via de module van de website zijn de opties te beperkt)

25 reacties

Dat is een zeer vervelend probleem.

Belangrijk: Is je forumprofiel aangevuld?

Dat doe je (terwijl je ingelogd bent!) hier: ForumProfiel

In het veld "Ticket" kun je nog specifieke info (zeker je mailadres en de diverse aliassen) vermelden.
De privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers.

Vergeet niet onderaan op "sla wijzigingen op" te klikken!!. 

En meld het ook even zodra dit gebeurd is, zodat de PX medewerkers je kunnen helpen

@eva loena

ter info: Een → e-mailformulier kun je ook invullen om alle details op te geven, meestal binnen 3 werkdagen wordt er gereageerd.  

Er bestaat ook een vorm van e-mail spoofing (net als er bij het bellen uw eigen nummer kan gebruikt worden ) dit wil zeggen dat ze virtueel gelijk wel e-mail adres (telefoonnummer) kunnen gebruiken.

Reputatie 7
Badge +5

@eva loena Ik heb dit eens voor je nagekeken en er is geen enkele klant in ons systeem met dezelfde alias. Ik vermoed dat er toch een andere oorzaak zal zijn voor jouw probleem. 

ik heb in Ticket net de alias ingevuld die dubbel gebruikt wordt.

 

@eva loena

ter info: Een → e-mailformulier kun je ook invullen om alle details op te geven, meestal binnen 3 werkdagen wordt er gereageerd.  

Er bestaat ook een vorm van e-mail spoofing (net als er bij het bellen uw eigen nummer kan gebruikt worden ) dit wil zeggen dat ze virtueel gelijk wel e-mail adres (telefoonnummer) kunnen gebruiken.

dank voor het e-mailforumulier, zoiets zocht ik, want de “klachtenmelder” was niet specifiek genoeg online!

ik denk niet dat het spoofing is, want ik vind de volledige naam van een van de personen die mijn alias deelt in de maildetails.

@eva loena Ik heb dit eens voor je nagekeken en er is geen enkele klant in ons systeem met dezelfde alias. Ik vermoed dat er toch een andere oorzaak zal zijn voor jouw probleem. 

zie alias in Ticket

Wat kan volgens jou dan een andere oorzaak zijn, Daisy?
Ik zie gewoon mijn alias staan met een andere naam ernaast.

Ik kreeg van Proximus Customer Care een kort antwoord (nietszeggend) op het ingevulde emailformulier dat ik noodgedwongen heel beknopt heb moeten houden:

Echter inkomende emails van andere partijen kunnen we niet beheren.
Hiervoor kan u deze melden naar de verzender toe.

Aangezien het emailadres xxxx@skynet.be in ons systeem enkel gekoppeld is aan u account.”

Tot welke “verzender” moet ik me dan wenden? Wie anders dan Proximus kan adressen/aliassen met het domein ‘skynet.be” toekennen?

Ik vind dit een zware mogelijke inbreuk op privacy en weet niet precies hoe ik dit verder moet aankaarten. Suggesties?


Proximus kent dan wel adressen toe van het type AA99999@skynet.be (waar AA een lettercombinatie is en 99999 vijf cijfers zijn). De aliassen heeft u zelf toegekend in de Proximus instellingen (myproximus).
Bij een bestaand mailadres/alias zou u een foutmelding moeten krijgen bij het instellen.

De verzender is de persoon of de instelling die de mail aan u heeft toegezonden.
Zoals uit het antwoord van Proximus Customer Care is bij hem/hen een mailadres aan u verbonden.
Normalerwijze heeft u dit mailadres ooit doorgegeven aan de verzender tenzij er een fout is gebeurd, hetzij dat iemand anders een fout mailadres (dat het uwe is) heeft doorgegeven of bij de verzender is een fout gemaakt in het mailadres. Dat kan o.a. gebeuren met gelijkende namen of kleine spellingsverschillen.
Voorbeelden: Janssen of Jansen? Peters of Peeters?

Vanuit dat oogpunt lijkt het mij logisch dat u zelf eens de situatie kritisch moet bekijken.
Kent u de verzender of niet? Indien wel, is de mail mogelijk toch voor u bestemd maar u heeft iets vergeten, over het hoofd gezien? Is de mail zeker niet voor u bestemd en/of u kent de verzender helemaal niet? Dan is er iets anders aan de hand.
Aan u om in samenspraak met de verzender dit uit te klaren.

Reputatie 7
Badge +5

@eva loena Helaas kunnen wij hier niks aan doen. Elke alias is uniek.


(...)
Bij een bestaand mailadres/alias zou u een foutmelding moeten krijgen bij het instellen.

(...)

De verzender is de persoon of de instelling die de mail aan u heeft toegezonden.
(...)

Vanuit dat oogpunt lijkt het mij logisch dat u zelf eens de situatie kritisch moet bekijken.
Kent u de verzender of niet? Indien wel, is de mail mogelijk toch voor u bestemd maar u heeft iets vergeten, over het hoofd gezien? Is de mail zeker niet voor u bestemd en/of u kent de verzender helemaal niet? Dan is er iets anders aan de hand.
Aan u om in samenspraak met de verzender dit uit te klaren.

 

Het is voor mij overduidelijk dat de mail (met mijn alias) niet voor mij bestemd is. 
Ik krijg in gmail, gekoppeld aan die alias, nl. een andere naam te zien dan de mijne

Ik heb de verzender van de mail op de hoogte gesteld dat de mail, die persoonlijke info bevatte, niet voor mij bedoeld was en dat de bestemmeling, persoon (met mijn alias), voor deze correspondentie beter een ander mailadres kon gebruiken.

Op dat vlak heb ik mijn plicht gedaan.

Nu wil ik Proximus melden dat er dus GEEN foutmelding is verstuurd bij de creatie van een identieke alias op een andere mailaccount.

 

In een eerste reactie wordt ontkend dat dit mogelijk zou zijn. Nadat ik een schermprint van de andere naam, gekoppeld aan mijn alias had doorgestuurd, krijg ik als antwoord dat ze om privacy redenen geen gegevens aan derden mogen geven.
 

“Echter mogen we geen gegevens aan derden meedelen volgens de GDPR wetgeving en om de privacy te waarborgen.

Om de persoon in kwestie op de hoogte te brengen kan u best een email versturen naar het betreffend emailadres.

Zodanig dat de persoon in kwestie een voor een wijziging of een aanpassing kan uitvoeren en/of aanvragen.

We kunnen enkel een wijziging uitvoeren op aanvraag van de verzender.”

Hieruit besluit ik dat ze impliciet toegeven dat er een derde in het spel is.

Hun oplossing: breng de persoon in kwestie op de hoogte, betekent dus: stuur jezelf een mail en vraag die persoon het op te lossen.

Wat ik ook gedaan heb, met als resultaat: de mail wordt bij mij niet besteld, ik kreeg nog geen reactie van de andere persoon.

Ik draai in cirkels en wil alleen de aandacht vestigen op een mogelijke inbreuk van de privacy...

Reputatie 7
Badge +5

@eva loena Ik heb dit al voor je nagekeken in ons systeem en er is geen andere klant met dezelfde alias. Elke alias is en blijft uniek. 

Kan je via hier het desbetreffende email adres bezorgen waar het over gaat? Dan kijk ik het nogmaals voor je na.

De alias heb ik zoals gezegd in Ticket gezet. 
 

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat, gezien ik Gmail gebruik als mailprogramma, dat op dat niveau er een probleem is met het correcte onderscheid tussen interpunctie-tekens (.,-_), dus zelfde alias op interpunctietekens na, bedoel ik. 

Reputatie 7
Badge +5

@eva loena Ik heb het niet over de alias maar over het echte email adres dat jij ziet dat niet van jou blijkt te zijn. Dit mag je ook in het ticket zetten.

Als ik het goed begrijp ontvangt @eva loena op haar (skynet) alias in gmail mailberichten die niet naar haar (haar alias) zijn gezonden?
Of mis ik iets?

Reputatie 7
Badge +5

@Mutlie Als ik het goed begrijp zijn het mails die naar haar alias zijn verzonden maar die gekoppeld zijn aan een ander email adres. Het basis email adres waar de “verkeerde” alias aan gekoppeld zou zijn heb ik nodig. Op basis van de alias vind ik enkel haar eigen mailbox terug en niks anders. De aliassen zijn dan ook uniek.

Dat de aliassen uniek zijn weet ik en heb ik al aangehaald.
Maar ik vraag mij nu af of dat zij mails in haar mailbox (gmail) krijgt die niet eens aan haar (gekoppelde skynet alias) zijn gericht maar toch bij haar toekomen.
(zou er dan iets zijn misgelopen bij google/gmail?)
Als het toch haar alias is moet er een fout zijn gebeurd bij de verzender (verkeerd contactadres ingevuld of fout contactadres van bestemmeling - al dan niet fout doorgegeven). Dat zou een simpele verklaring kunnen zijn.
 

Ik heb mijn origineel adres toegevoegd aan het ticket, hoewel het klantnummer al ingevuld was…

 

wat niet lukt, is een mail sturen naar die alias zoals Proximus klantenservice voorstelt.
 

Ik krijg die mail niet te zien (in Gmail), wel als verzonden, niet in inbox. 

@eva loena 

ook niet onder spam?

En als je die verstuurt via http://webmail.proximus.be naar die alias ontvang je hem dan in je daar in je inbox?

Dat de aliassen uniek zijn weet ik en heb ik al aangehaald.
Maar ik vraag mij nu af of dat zij mails in haar mailbox (gmail) krijgt die niet eens aan haar (gekoppelde skynet alias) zijn gericht maar toch bij haar toekomen.
(zou er dan iets zijn misgelopen bij google/gmail?)
Als het toch haar alias is moet er een fout zijn gebeurd bij de verzender (verkeerd contactadres ingevuld of fout contactadres van bestemmeling - al dan niet fout doorgegeven). Dat zou een simpele verklaring kunnen zijn.
 

Als er geen dubbels mogelijk zijn (wat ik hoop), dan is het meest waarschijnlijke dat de fout idd bij de verzender ligt. 
 

Het is wel een heel vreemd toeval dat ik dan in 1 week tijd twee keer van verschillende verzenders op die alias een mail krijg die niet voor mij bedoeld is  

 

Ik kan niet oordelen over het mailadres zelf, waar de fout kan zitten.
In uw naam? Uw mailadres is eva1@skynet.be en dat van de bestemmeling eva12@skynet.be?
Een fout is vlug gemaakt
Of de extensie mischien? eva@skynet of eva@gmail?
Iets anders?

Of stel dat de eigenlijke bestemmeling enkele keren een fout heeft gemaakt (dezelfde dan wel)? Mogelijk heeft de eigenlijke bestemmeling geen email en geeft hij het adres van een familielid foutief op?

Ik kan er ook niet over oordelen, ik ken alleen mijn alias, niet die van de echte bestemmeling die mij onbekend is, maar het kan. 

Reputatie 6
Badge +2

Als er in informatica iets gebeurt dat eigenlijk niet kan of niet zou mogen kunnen dan denk ik vooral aan gehackt account, virus, .... Ik zou toch zeker geen correspondentie beginnen met de afzender van die rare mails.

Tegenwoordig mag je inderdaad van niks meer verschieten hoe dikwijls wordt het emailadres van bv een bank niet gebruikt om je te misleiden in de hoop dat je reageert enz...

Een mail ontvangen ivm een palliatieve vergadering is zeker wel vreemd een vreemde ervaring maar dat dat zou gebeuren met de bedoeling om bankgegevens te verkrijgen?
 

Reageer