Skip to main content
Vraag

Geblokkeerde poorten zelfs in bridged mode

• November 8, 2025
  • 5 reacties
  • 54 Bekeken

Hallo,

Ik had een werkende OpenVPN server achter mijn BBOX3. Na overstap naar de nieuwe internet box werkt deze niet meer. Na lang zoeken heb ik gevonden dat de standaard poort wel werkt en de meeste andere niet. Eigenaardig want ik probeerde ook via een eigen router aangesloten op de bridged interface en zelfs met mijn NAS waar de VPN server op draait rechtstreeks aangesloten op de bridged poort. Maar ook op die manier steeds hetzelfde probleem: standaard OpenVPN poort werkt prima, maar de meeste andere niet. OK, nu is dit niet zo’n groot probleem, maar ik was wel verbaasd dat zelfs via de bridged poort de meeste poorten geblokkeerd worden blijkbaar (en ben er ook vele uren mee verloren). Ook probeerde ik een poort op de extra fiber router die nog voor de internt box hangt, maar die zijn blijkbaar ge-disabled en vermits ik de internet box wel wens te gebruiken kan ik ook niet de eerste poort gebruiken.

Heeft iemand anders hier ervaring mee? Is er echt geen mogelijkheid om eiegn poorten te gebruiken, behalve diegene die Proximus toelaat? Ik ging ervan uit dat in bridged mode alles volledig aan mij zou toevertrouwd worden, maar blijkbaar niet!?

Koen

5 reacties

Forum|alt.badge.img+2

@koenver2 stomme vraag misschien, maar heb je de internetbox en uw eigen router na bridge toepassen eens herstart, 

soms helpt dat om alles te linken,

welke poorten gebruik je dat niet werken?? 
misschien dat deze geblokkeerd worden door Proximus zelf.

• Auteur
  • Apprentice
  • November 8, 2025

@Master-magic Stomme vragen bestaan niet he ;-) Wel de link op zich werkt wel degelijk, want zoals gezegd, opeens werkte het allemaal wanneer ik naar de default OpenVPN poort 1194 ging. Ik heb tal van andere niet-standaard poorten geprobeerd en die blijken allemaal te falen. Ik was gewoon heel verwonderd dat zelfs in bridged mode Proximus blijkbaar heel veel poorten blokkeert.

Forum|alt.badge.img+2

@koenver2 ah ok, de poorten dat je probeerde te testen zijn misschien allemaal standaard poorten dat veel wordt op gehackt, zeker met de laatste dagen de hack aanval op Proximus zijn ze op hun hoede om dit tegen te gaan zoveel mogelijk.

• Auteur
  • Apprentice
  • November 9, 2025

Alleszins bedankt om mee te denken ​@Master-magic 

Martin
  • November 9, 2025

@koenver2 Lauter ter info:

volgens de info op PX site zijn om veiligheids-/operationele redenen  volgende poorten gesloten en kunnen ook geopend  worden:

• TCP: 25, 135, 137-139, 445, 1080, 1555, 2001, 2280-2285, 3127-3130, 6777, 8081, 8085, 3594, 9000, 58222, 58443
  • UDP: 135, 137-139, 58222, 58443

Ook andere poorten zijn standaard gesloten, maar die kunnen wel worden geopend via MyProximus:

• TCP: 23, 80, 443, 992, 8023, 8080, 8443

Wil je deze poorten gebruiken, dan moet je ze openen in MyProximus:

1. Log in op MyProximus om → je producten te bekijken.
  2. Klik op je internet product.
  3. Scrol tot je Configuratie netwerkpoorten. Kies Gevanceerde modus en bevestig.
  4. Schakel je Internet Box 6 minuten uit en dan weer in via de aan-uitknop achteraan op het toestel.

Poorten configureren op je Internet box: 

1. Log in op MyProximus om → je producten te bekijken.
  2. Klik op je Internetabonnement.
  3. Klik op de optie Instellingen Internet Box.
  4. Selecteer het tabblad Firewall
  5. Klik op de knop Poort IPv4 doorsturen toevoegen.
  6. Selecteer het gewenste protocol (TCP bijvoorbeeld) en voer het gewenste poortnummer in.
  7. Voer het IP-adres in van het randapparaat dat port forwarding nodig heeft.
  8. Klik op OK om de instellingen op te slaan.