Nu er vrije modelkeuze is, heb ik de websites van enkele producenten bekeken om te zien of ik een betere modem (meer mogelijkheden ...) voor mijn Proximus Fiber aansluiting vindt. Zo zie ik bijvoorbeeld de Fritz!Box 5690 Pro. In de omschrijving (https://be.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5690-pro/technische-gegevens/) staat dat er een aansluiting is voor de glasvezelmodule.
Wil dat zeggen dat deze modem in de plaats van de Proximus ONT gebruikt kan worden?
Dit is waarschijnlijk een eerder hypothetische vraag, aangezien de ONT in de garage van ons appartementsgebouw staat en het tamelijk nutteloos zou zijn om daar mijn modem te zetten. Ik vermoed dat ik enkel kan gebruik maken van een andere modem door die in het appartement te zetten en daar de ethernet-kabel die uit de garage komt in te steken.
Bladzijde 1 / 1
@Mattias_01 deze zou kunnen gebruikt worden nadat je hem hebt geregistreerd bij proximus.
als je een abbo hebt dat hoger is dan 2,5G dan zal je er niet veel mee zijn omdat deze gelimiteerd is tot 2,5G gebruik.
er zijn modems met 10G poorten die beter doen en rond dezelfde prijs hangen moest je een hogere abbo hebben.
Wil dat zeggen dat deze modem in de plaats van de Proximus ONT gebruikt kan worden?
Inderdaad, maar …
de Fritz!Box 5690 Pro is een VDSL2 + Fiber modem.
deze ondersteunt geen XGS-PON (alleen GPON).
Een betere keuze om rechtsreeks op jouw Fiber aansluiting te gebruiken is bijvoorbeeld:
Fritz!Box 5530 Fiber “XGS-PON Edition”
Fritz!Box 5590 Fiber “XGS-PON Edition”
Deze Fritzboxen hebben een SFP slot, en daarin kan je dan Fritz!SFP XGS-PON module steken, die je kan aansluiten op het Proximus glasvezelpunt (ONTP).
Bij de 5530 en de 5590 “XGS-PON Edition” is deze module bijgeleverd.
Dit is waarschijnlijk een eerder hypothetische vraag, aangezien de ONT in de garage van ons appartementsgebouw staat en het tamelijk nutteloos zou zijn om daar mijn modem te zetten. Ik vermoed dat ik enkel kan gebruik maken van een andere modem door die in het appartement te zetten en daar de ethernet-kabel die uit de garage komt in te steken.
In jouw geval heeft het inderdaad geen zin om daar beneden in de kelder een dure Fiber router te zetten.
Een “andere modem” is verkeerd uitgedrukt, je hebt geen modem, maar een “router” nodig
De WAN poort van de Fritz!Box wordt dan via een UTP kabel verbonden met de Proximus ONT.
In de FritzBox instellingen kies je dan provider “Proximus” en als mode “Proximus Fiber via WAN”
Er bestaan ook Fritz!Box modellen die alleen router zijn (Fritz!Box 4xxx), zonder modem.
Maar zowel de VDSL Fritz!boxen (7xxx) als de Fiber Fritz!Boxen (5xxx) kunnen via de WAN poort aangesloten worden op de ONT
@Master-magic Dankjewel voor het antwoord. Volgens mijn abonnement heb ik 1000 Mb/s. Een sneller abonnement (mocht dat op mijn adres mogelijk zijn) of snellere modem heeft voorlopig weinig zin, de bekabeling van de garage naar het appartement maar ook in het appartement zijn volgens mij bijna 20 jaar geleden gelegd.
@philippe_d Dankjewel voor de informatie. Als ik een Fritz!Box gebruik als router op mijn Proximus-fibermodem, heb ik dan inloggegevens nodig van Proximus? Ik vind hierover niets in MyProximus.
Neen.
Gewoon aanlsuiten op de WAN poort, en in de instellingen kiezen voor “Proximus”
De rest gaat vanzelf
@philippe_d Hm, zo vanzelf gaat het toch niet. Het lukt me niet om verbinding te maken. Ik probeer het door deze instellingen te kiezen.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.