Skip to main content
Vraag

foutieve locatie

• July 4, 2026
  • 6 reacties
  • 50 Bekeken

De locatie op mijn computer is verkeerd.

Dit zowel in Chrome als in Edge.

Ze staat op Eigenbrakel terwijl ik in Geel ben.

Locatie staat overal op toestaan.

VPN is uitgeschakeld. 

Hoe los ik dit op?

6 reacties

Mutlie
  • July 4, 2026

Dat kan volgens mij verschillende oorzaken hebben.

Soms helpt al een herstart van je modem.

Stel je standaardlocatie in via (Windows)  Instellingen - Privacy en beveiliging - locatie

Forum|alt.badge.img+2

@ChristianaPatrick het is heel erg mogelijk in uw geval dat het IP adres wordt gecheckt en dat deze in uw locatie niet zit maar op de andere locatie staat, 

weet niet of je door uw modem eens te herstarten een IP aanpassing kan krijgen.

Standaard loacatie in windows was al ingesteld.

Modem herstart. Zonder resultaat.

Locatie staat nog steeds op Eigenbrakel. 

Martin
  • July 4, 2026

@ChristianaPatrick  Modem herstarten zal inderdaad daarom je ip adres niet veranderen (lang geleden was dit wel zo) , mss als je die heel lang laat uitstaan, maar het probleem zit daar niet alleen want windows gebruikt verschillende bronnen: 
GPS (indien aanwezig), Wi‑Fi netwerken in de buurt (nauwkeuriger dan IP-adres), IP‑adres (minder nauwkeurig), Bluetooth beacons. Een fout van 20 à 30 km komt geregeld voor.

Beter is je default location aanzetten (deze optie staat in de zelfde windows setting pagina waar je je locatie aan of uit zet, daar kan je uw adres ingeven) zeker als Windows geen precieze locatie kan bepalen.
Maar als ik het goed begrijp is dat bij u reeds het geval!

Ga eens naar https://maps.google.com en Klik rechtsonder op het

locatie symbool 

Wordt je locatie dan op google maps correct getoond.

Ik heb mijn adres inderdaad ingegeven als standaard locatie.

Als ik naar google maps ga kom ik altijd terug in Eigenbrakel terecht.  Ook als ik op het locatie symbool klik. 

Mijn standaard locatie wordt niet gebruikt. En dit is zowel bij Chrome als Edge.

Ik heb echt al alles geprobeerd, maar het lukt niet. 

Martin
  • July 4, 2026

@ChristianaPatrick 

Eigenlijk wordt de "standaardlocatie" in Windows alleen gebruikt als er helemaal geen locatie beschikbaar is, zodra Windows of de browser denkt een locatie te kennen (via IP of Wi-Fi), krijgt die voorrang.

Als je via een Ethernet netwerkkabel bent verbonden en je pc geen gps- of wifi-locatie gebruikt, dan bepalen Windows en Google je locatie vaak uitsluitend op basis van je IP-adres. Als dat IP-adres in hun database aan Eigenbrakel gekoppeld is, krijg je dit fenomeen voor.