Vraag

Forwarded skynet emails met attachments komen niet door?

  • 5 April 2023
  • 8 reacties
  • 453 Bekeken

Ik heb nog een veelgebruikte @skynet.be email account die ik ingesteld heb om alles te forwarden naar een @gmail.com account. Dat loopt al jaren zonder problemen.

Dus: my.name@skynet.be forward naar my.name@gmail.com (heb hier my.name gebruikt, maar is natuurlijk anders in het echt).

Recent hoorde ik van een immo kantoor dat mij documenten doorstuurde dat emails met attachments die naar mijn @skynet.be account gestuurd worden er niet door geraken.

Andere emails zonder attachments die ze naar mijn @skynet.be adres zenden komen wel zonder problemen toe.

Andere personen die die emails met die attachments ook toegestuurd kregen, kunnen de ontvangen email van dat immo kantoor zonder problemen forwarden naar mijn @skynet.be adres en die komen mooi toe.

De foutmelding die de zender krijgt bij verzenden van emails met attachments naar mijn @skynet.be adres is deze:

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Mail Delivery System <MAILER-DAEMON@secure-mail.be>
Verzonden: donderdag 30 maart 2023 15:21
Aan: Sender Name
Onderwerp: Onbestelbaar:
 
The following message to <my.name@gmail.com> was undeliverable.
The reason for the problem:
5.3.0 - Other mail system problem 550-'5.7.26 The MAIL FROM domain [senderdomain.be] has an SPF record with a hard\n5.7.26 fail policy (-all) but it fails to pass SPF checks with the ip:\n5.7.26 [195.238.20.111]. To best protect our users from spam and phishing,\n5.7.26 the message has been blocked. Please visit\n5.7.26  https://support.google.com/mail/answer/81126#authentication for more\n5.7.26 information. n2-20020adffe02000000b002db1fd69290si15780822wrr.570 - gsmtp'

 

(ik heb mijn gmail email adres vervangen door my.name@gmail.com en het domein van de verzender door senderdomain.be)

Ik heb dan ook gevraagd om eens rechtstreeks naar mijn @gmail.com account te sturen, en dat lukt wel zonder problemen, ook met de attachments erbij.

Dus dezelfde email met attachments versturen naar mijn @skynet.be account (die forward naar mijn @gmail.com account) lukt niet, maar rechtstreeks versturen naar die @gmail.com account lukt wel.

Als ik in de email headers kijk zie ik dit:

  1. voor een email (zonder attachments) verstuurd naar mijn @skynet.be adres en dus via Proximus geforward naar mijn @gmail.com adres:

    Delivered-To: my.name@gmail.com

    Received: by 2002:a05:7010:cb06:b0:344:d11b:7e83 with SMTP id ix6csp8486mdb;

            Tue, 4 Apr 2023 01:04:17 -0700 (PDT)

    X-Google-Smtp-Source: AKy350YvuYm1vEl0mzjqwF6yGcJ/vSLfKdXI8niWVw2Ec15dD/YqTh5CnKRofj+iWN4eCaCcrqe0

    X-Received: by 2002:a5d:48c6:0:b0:2d8:81a9:4d75 with SMTP id p6-20020a5d48c6000000b002d881a94d75mr817398wrs.32.1680595456703;

            Tue, 04 Apr 2023 01:04:16 -0700 (PDT)

    ARC-Seal: i=2; a=rsa-sha256; t=1680595456; cv=pass;

            d=google.com; s=arc-20160816;

            b=ILrUh9moEi2kMsNg3lzXc1ig61h+kopfOzL6lzK6Mx69zpdi09R2PUyTCMlxrpRwpY

             HekoPglkPl0co4EB3JqftCu8kEzOc+x5OU5d7GlvVCzF1Y/onrOXn4QPGDAl/KdCeQh1

             Uw0bvX1sI68sSnaF3Lw/G80i3AqsPOtU1aia8BTaniZoZUpm50iG8xYajSptKL4saKuM

             gqYaknMM56VyMqAjbJGZqT3XWtsIpfq/r+WSCoPSFo7G8C9KQyIE5ZjZiELQ2Ax9SpNj

             TToIf+7qDvDOBH+y+SksZh6QfZQzawUjRHbY7zXApMJVRa89vcRNZQ9mxcxjI+BN0GdV

             DWeg==

    ARC-Message-Signature: i=2; a=rsa-sha256; c=relaxed/relaxed; d=google.com; s=arc-20160816;

            h=mime-version:content-language:accept-language:in-reply-to

             :references:message-id:date:thread-index:thread-topic:subject:to

             :from:ironport-hdrordr:ironport-data:ironport-phdr:ironport-sdr

             :ironport-phdr;

            bh=fmknRGH8AAZIZc7m2FY46iPCrWlmedF2o0SQo+9rjGg=;

            b=Yx2m+2G5kEIcFxtCkGR5MpCmuXEM/rXHeb/yh0h3SPvk1btj15KiVI8CtQFT1/SoDZ

             Ms+tkB9i5nTDzke5y9gkUe8imVa9oZqqr8q98MNEEXJyjMMFTF7WJZT/NFigXSStde4k

             N0p3I3yEipA36z8dMdCbayZWk2FilwyJeITav5tpIylKHWn6MfflGQLlyfFBF91YCkWB

             R4/Gz0sPAqXPIQeBIW5MlcOtaVOOsSKPwb1mkP8GwO8kI/w7imgMj6bNhUHbJDUXzAPK

             6BetHwrEchDP9wlJPN3Nci2dxPO2LmVwoBp7RSv5ed/2BfWax8j0HCvb96LpPzFXZq6d

             3rqw==

    ARC-Authentication-Results: i=2; mx.google.com;

           arc=pass (i=1 spf=pass spfdomain=senderdomain.be dkim=pass dkdomain=senderdomain.be dmarc=pass fromdomain=senderdomain.be);

           spf=fail (google.com: domain of sender.name@senderdomain.be does not designate 195.238.20.110 as permitted sender) smtp.mailfrom=sender.name@senderdomain.be

    Return-Path: <sender.name@senderdomain.be>

    Received: from mailsec114.isp.belgacom.be (mailsec114.isp.belgacom.be. [195.238.20.110])

            by mx.google.com with ESMTPS id q10-20020adffeca000000b002c55ec7f65fsi7462734wrs.128.2023.04.04.01.04.16

            for <my.name@gmail.com>

            (version=TLS1_2 cipher=ECDHE-ECDSA-AES128-GCM-SHA256 bits=128/128);

            Tue, 04 Apr 2023 01:04:16 -0700 (PDT)

    Received-SPF: fail (google.com: domain of sender.name@senderdomain.be does not designate 195.238.20.110 as permitted sender) client-ip=195.238.20.110;

    Authentication-Results: mx.google.com;

           arc=pass (i=1 spf=pass spfdomain=senderdomain.be dkim=pass dkdomain=senderdomain.be dmarc=pass fromdomain=senderdomain.be);

           spf=fail (google.com: domain of sender.name@senderdomain.be does not designate 195.238.20.110 as permitted sender) smtp.mailfrom=sender.name@senderdomain.be

    ...

     
  2. voor een email (zonder attachments) verstuurd rechtstreeks naar mijn @gmail.com adres:

    Delivered-To: my.name@gmail.com

    Received: by 2002:a05:7010:cb06:b0:344:d11b:7e83 with SMTP id ix6csp147981mdb;

            Wed, 5 Apr 2023 00:20:48 -0700 (PDT)

    X-Google-Smtp-Source: AKy350YMLlAQL7AuVLwxemkVVO13hHQw68Q/tgHDZBboLT3JX1p1cYMBG7D+OljL/c2VS57aTpfz

    X-Received: by 2002:a05:6402:4e:b0:4ac:bd6f:cacc with SMTP id f14-20020a056402004e00b004acbd6fcaccmr970445edu.12.1680679246313;

            Wed, 05 Apr 2023 00:20:46 -0700 (PDT)

    ARC-Seal: i=2; a=rsa-sha256; t=1680679246; cv=pass;

            d=google.com; s=arc-20160816;

            b=xPuwbFAJ/L5ZFFMwvnzNRsNqXZuDvlUUny7fxkK+oLAvi7y3d9zESq++y8dzi93A/D

             xnWEQ9g9ml8jYvLMixTFvZxstJetcYh9jLARfuAdzhmarylq8JVMQu9LBAijTTx9zSXS

             VjzKO5CT77FS8SGdCb6KUyRUTLufoBv20D0vsaDgEHv/5Xf2WingWo/lpm1CLaWLlia+

             T/3IEpiEz/YE3YkpLsvqOtrJHr8RjU0EYF6ZrOKKB2wfathyFFE5QlJpA+qlF2np0X2C

             b6Xdu7hq114hZIMLksP/1J/uGtaOzsHxqqMvLx0GGfONKeYeZyQaX5SVZJ7u86vb9ocO

             Tplg==

    ARC-Message-Signature: i=2; a=rsa-sha256; c=relaxed/relaxed; d=google.com; s=arc-20160816;

            h=mime-version:content-language:accept-language:in-reply-to

             :references:message-id:date:thread-index:thread-topic:subject:to

             :from;

            bh=eOhGgVx+lMbLqaRtLM6VCv1dLTog0s15pof1tMXYWRw=;

            b=fjuMjPsOtLqhYbnNU91LCL7wJilcvLKsni7vMhzpaH04jRLZ+uMC1gRqIMVW853jAy

             QuMlyXiamCfI3EsNIzzQXXYnIZrFlwjuUq6Fv2FGVcto4NWKjPtqmPQHiR75co9JTK82

             KrTwLelbGKh9+q3lwMoASauNJ/JL+9QybNbbn3PXjKLLAAy58ZqYCt2qn1xxtrG0unrC

             6yu2A7Npf7BT7svdxtZrHEhHfIXYau1NWRpzG10ALASzFktTp1RjiU/HOxY/bqoQ2VVb

             xFXT6HcJnhYCSndoHD0UjPzEwmqcyQUwZqbTTPw0w0aw3oOwK/Z76MSRbsnMh5KfEAXk

             5lWQ==

    ARC-Authentication-Results: i=2; mx.google.com;

           arc=pass (i=1 spf=pass spfdomain=senderdomain.be dkim=pass dkdomain=senderdomain.be dmarc=pass fromdomain=senderdomain.be);

           spf=pass (google.com: domain of sender.name@senderdomain.be designates 2a01:111:f400:7eaf::612 as permitted sender) smtp.mailfrom=sender.name@senderdomain.be

    Return-Path: <sender.name@senderdomain.be>

    Received: from EUR03-AM7-obe.outbound.protection.outlook.com (mail-am7eur03on20612.outbound.protection.outlook.com. [2a01:111:f400:7eaf::612])

            by mx.google.com with ESMTPS id c8-20020aa7c988000000b004fc63fada98si1943173edt.30.2023.04.05.00.20.45

            for <my.name@gmail.com>

            (version=TLS1_2 cipher=ECDHE-ECDSA-AES128-GCM-SHA256 bits=128/128);

            Wed, 05 Apr 2023 00:20:46 -0700 (PDT)

    Received-SPF: pass (google.com: domain of sender.name@senderdomain.be designates 2a01:111:f400:7eaf::612 as permitted sender) client-ip=2a01:111:f400:7eaf::612;

    Authentication-Results: mx.google.com;

           arc=pass (i=1 spf=pass spfdomain=senderdomain.be dkim=pass dkdomain=senderdomain.be dmarc=pass fromdomain=senderdomain.be);

           spf=pass (google.com: domain of sender.name@senderdomain.be designates 2a01:111:f400:7eaf::612 as permitted sender) smtp.mailfrom=sender.name@senderdomain.be

    ...

     

Die link in de foutmelding gaat naar: https://support.google.com/mail/answer/81126#authentication

en bevat in de sectie “Set up email authentication for your domain (required)” een “Important” paragraaf die lijkt te wijzen op iets dat eind 2022 veranderd is en voor nieuwe verzenders geldt (wat hier wel het geval zou kunnen zijn).

Waar ligt hier het probleem:

  • bij het forwarden via @skynet.be?
  • bij de SPF record van het domein van de verzender?

Kan ik zelf iets doen aan deze situatie van emails die niet via mijn @skynet.be domein doorkomen bij forwarding?
Kan Proximus hier iets aan doen?
Of kan enkel de beheerder van senderdomain.be hier iets aan doen?


8 reacties

Ik heb zonet opnieuw ontdekt dat een email naar mijn @skynet.be adres niet toegekomen is.

Email forwarding voor mijn @skynet.be adres naar mijn @gmail.com adres staat nog steeds aan, net zoals hierboven.

Deze keer ging het om een belangrijke reply van iemand met een @hotmail.com account die naar mij reply’de met 2 andere personen in CC (beiden een @gmail.com adres).

Merk op: dit maal was er geen attachment in de email.

Die 2 personen in CC hebben beiden de email ontvangen (en ik kan zien dat mijn @skynet.be adres ook correct in het To: field stond van die gemiste email), maar ik (de rechtstreeks geadresseerde in het To: field) heb die mail dus niet ontvangen!

Ik ben ook gaan kijken op Proximus webmail, maar zoals te verwachten staat daar helemaal niks in de inbox of de spam folder, want emails worden doorgestuurd naar mijn @gmail.com account, dus alles is daar leeg (lijkt mij normaal).

Wanneer een van de personen die in CC stond die email naar mij doorstuurd (forward via Gmail web mail programma) komt die zonder problemen bij mij toe.

Ik had ook al eerder email communicatie gehad met die persoon zonder problemen.

Ter info: moment van verzending missing email: Thu, 13 Apr 2023 18:30:44 +0000

 

Ik begin mij stilaan serieus zorgen te maken dat ik hier nog andere emails aan het verliezen ben…

En aangezien ik dit email adres ook voor alle belangrijke dingen gebruik (overheid, gezondheid, ...) kan dit serieuze gevolgen hebben…

Kan iemand van Proximus hier zo snel mogelijk eens naar zien?

 

Update:

De zonet vermelde email is nu meer dan 2.5 uur later (!) aangekomen in mijn @gmail.com account mailbox… Lijkt mij niet normaal dat een mail forward zoooo lang kan duren…

Als ik de headers van die email bekijk zie ik allerlei SPF softfails:

ARC-Authentication-Results: i=2; mx.google.com;        dkim=pass header.i=@hotmail.com header.s=selector1 header.b=V3399ysM;        arc=pass (i=1);        spf=softfail (google.com: domain of transitioning sender@hotmail.com does not designate 195.238.22.112 as permitted sender) smtp.mailfrom=sender@hotmail.com;        dmarc=pass (p=NONE sp=NONE dis=NONE) header.from=hotmail.com Return-Path: <sender@hotmail.com> Received: from mailsec216.isp.belgacom.be (mailsec216.isp.belgacom.be. [195.238.22.112])         by mx.google.com with ESMTPS id k18-20020a5d6d52000000b002ef0aa4dcd8si1801592wri.527.2023.04.13.14.04.01         for <myname@gmail.com>         (version=TLS1_2 cipher=ECDHE-ECDSA-AES128-GCM-SHA256 bits=128/128);         Thu, 13 Apr 2023 14:04:02 -0700 (PDT) Received-SPF: softfail (google.com: domain of transitioning sender@hotmail.com does not designate 195.238.22.112 as permitted sender) client-ip=195.238.22.112; Authentication-Results: mx.google.com;        dkim=pass header.i=@hotmail.com header.s=selector1 header.b=V3399ysM;        arc=pass (i=1);        spf=softfail (google.com: domain of transitioning sender@hotmail.com does not designate 195.238.22.112 as permitted sender) smtp.mailfrom=sender@hotmail.com;        dmarc=pass (p=NONE sp=NONE dis=NONE) header.from=hotmail.com

en ook nog verwijzingen naar het belgcaom.be.

Ik zag geen SPF softfails in de headers van de email die wel direct toekwam bij een van de 2 personen die in CC stond.

@Proximus Als jullie de volledige email headers willen, laat me weten naar waar ik het kan sturen.

Hier kijkt beter iemand naar met in-depth mail routing / servers ervaring denk ik…

(de eerste email uit deze topic is nog altijd niet gearriveerd, en zie dat niet meer gebeuren na al die tijd...)

Reputatie 7
Badge +4

@Koen_T Het feit dat de mail wel toekomt als die andere mensen hem doorsturen naar u doet me eerder aan een probleem bij het immokantoor denken. Weet je of die mensen die het konden doorsturen ook een proximus/skynetmailadres hebben? Heeft het immokantoor ook problemen bij andere proximus/skynetadressen ? 

De vertraging die er op de 2de mail zat, was een gekend probleem tussen 11 en 14 april. Hou ons zeker op de hoogte als je het later toch nog zou ondervinden. 

@HadewychT

Ik vraag nog een en ander na voor jouw beide vragen en laat dan iets weten.

Wat ik alvast kan zeggen:
De persoon die ook in CC stond en die de email (inclusief attachments) naar mij kon doorsturen op mijn skynet account, ontving de originele email op zijn gmail account en stuurde ook van die account door naar mijn skynet account, waar hij dus geforward werd en dan mooi toekwam in mijn gmail account (ook niet in spam).

 

Heb je die error melding bekeken die ze terugkrijgen als de mail er niet door raakt + de info van de link die daar in de staat (over die recente veranderingen bij Gmail sinds 2022 en de “random checks” voor “new senders”)?  https://support.google.com/mail/answer/81126#authentication

En zijn die SPF record entries uit de 2 hierboven geposte email headers normaal volgens jou (die 2 komen er dus wel door, zonder die foutmelding)?

  • enerzijds zie ik spf=fail indien verzonden naar skynet account (die doorstuurt via forward naar gmail)
  • anderzijds zie ik spf=softfail indien rechtstreeks verzonden naar gmail account

Maar die 2 kwamen er wel allebei door Ik krijg ook emails van andere personen.met attatchments door.

Ik vind het vooral raar dat emails van dat immo kantoor zonder attachments wel doorkomen, maar dan emails met attachment niet (expliciet getest). En ze komen ook nooit in mijn spam toe (ze komen gewoon NIET toe). ‘t Is alsof ‘t feit dat er een attachment bij zit een extra trigger is (bovenop die spf=fail misschien?) die ervoor zorgt dat hij er niet door geraakt...

Is secure-mail.be trouwens een Proximus server?

Lijkt wat te maken te hebben met SPF / DKIM checks en SRS bij forwarding, misschien? (ben geen expert in die dingen, die altijd maar complexer worden...)

Kleine aanvulling voor Proximus medewerkers: ik heb de domein naam van de verzender van de emails uit mijn 1ste post onder “Ticket” gezet in mijn profiel. Dan kunnen eventueel daarmee een paar dingen afgecheckt worden.

Reputatie 6
Badge +2

Niet direct een oplossing voor jouw probleem, maar een workaround:

In plaats van in je Skynet mailbox een "forward" in te stellen (=push), kan je in je Gmail mailbox een "import" instellen (=pull).

Hierbij haalt Gmail jouw Skynet mails af (via POP). Dat is een alternatieve methode om al jouw post in één mailbox te krijgen.

@philippe_d 

Ja, ik weet het. Ik heb dat tot een tijd terug gebruikt en ben dan omgeschakeld naar mail forwarding omdat het soms te lang duurde tussen 2 POP check acties van Gmail, en skynet emails kwamen dan niet snel genoeg binnen.

Je moest dan altijd naar Settings gaan in Gmail en een manueel een “check” doen op die imported account om de mails direct binnen te halen.

Maar misschien is dat nu niet meer zo. En er is nu intussen blijkbaar ook IMAP support bij Proximus mail. Inderdaad een workaround als dit niet uitgeklaard kan worden.

 

@HadewychT Antwoorden op jouw vragen:

 

Weet je of die mensen die het konden doorsturen ook een proximus/skynetmailadres hebben?

 

De persoon in CC die de email goed ontving en dan succesvol doorstuurde naar mijn skynet.be adres deed dat via zijn gmail account (ontvangen en verzenden). Hij is ook wel een Proximus klant en heeft ook nog een skynet.be email adres, maar gebruikte hier zijn gmail.com account, niet zijn skynet.be account.

Maar nog een stukje extra info:
Er was nog een andere persoon met een skynet.be adres die ook in CC stond van die email, en hij heeft die email wel goed ontvangen. Hij heeft echter geen email forwarding ingesteld, maar gebruikt Outlook met IMAP op PC en ook IMAP op zijn iPhone.

Gewoon nog eens voor alle duidelijkheid: het gaat hier niet om slechts 1 specifieke email, hee. Het gaat om alle emails met attachments van dat immo kantoor. Ze krijgen die error melding die ik hierboven al vermelde en de emails komen nooit toe bij mij.

En ik zou graag weten hoe het komt dat die emails naar mijn skynet.be account niet doorgestuurd raken, omdat de kans bestaat dat er zo ook nog andere belangrijke emails verloren geraken (zonder dat ik het zelfs weet).

 

Heeft het immokantoor ook problemen bij andere proximus/skynetadressen ? 

 

Hun antwoord: “Niet meteen andere problemen gekend bij ons.”
Het kan natuurlijk ook goed zijn dat ik hun enige contactpersoon ben met nog een oud skynet.be adres die dan ook nog eens mail forwarding ingesteld heb naar Gmail.

 

Begrijp jij nu wat die error melding (afkomstig van die secure-mail.be server) wil zeggen in deze context?

Is dat een Proximus server?

Voor het domein van de verzender zie ik dit (merk op: -all en niet ~all), misschien helpt dit:

 

Reageer